Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettinredning-och-design
Läst 7842 ggr
mariatingsund
12

kyl/frys m avvikande mått

Jag undrar om någon av er har sett eller efterlyst eller frågat/vet om:

Om det finns eller varför det inte finns kyl och frys med avvikande mått. Jag efterlyser antingen 50 breda högskåp eller också 60 kyl och 40 frysdel,  dvs vi har en väggyta på 100 cm där jag vill klämma in både kyl och frys med så  mycket plats invändigt som möjligt. Idag har vi ett högskåp med kyl överst o en  liten frys nederst som inte riktigt räcker.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Halvdansken
0

Hur breda är de där amerikanska kyl/frysskåpen?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ankyy
0

Det finns ju hyfsat många så kallade side-by-side skåp, men de är oftast kring 90 cm totalt.

http://www.tretti.se/vitvaror/kombinerad-kyl-frys/side-by-side

Den här är lite speciell och har stor kyl.

Elgiganten

http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/fProdList?readform&markID=80-25-25&start=1&count=20

http://www.expert.se/ProductSection/ProductList2.aspx?id=173226

Pricerunner

Har tyvärr inte koll på vilken/vilka som har mest utrymme.

mariatingsund
0

Tack för svar! Nu har jag läst lite och följande frågor uppstår:

- väsnas alla freonfria kylfrysar?

- finns bara högerhänt kyl eller omvänt också?

- det fanns något okänt märke utan ismaskin, och har faktiskt ingen lust betala extra för en sådan extra tillbehör  eftersom jag vet att vi inte skulle använda den.

- vart tog alla hederliga vita skåp vägen? Det finns massor av rostfritt och svart, men alla kanske inte är så trendiga ändå för att sluta sälja vita skåp?

- läste en del missnöjda kunders recensioner, delvis att de väsnas, delvis att glashyllor spräcktes och handtagen trillade av, hyllor är otillräckliga och man måste stapla mat på varandra, att ismaskinen skramlar eller slutar fungera osv.

Min sista fråga: Var det bättre förr?

Skriv gärna vad ni har för märke, hur gammalt det är och om ni är nöjda med det. Vi har en kombi kylfrys idag, aeg santo, det är mer is i både kyl och frys än mat i dem, men är åtminstone tyst.

Halvdansken
0

Vi har Bosch, en av var. De är 5 år och väsnas inte. Vita, hyllorna håller, men listerna på framsidan av hyllorna i frysen trillar av, eller går sönder om man är lite hårdhänt när man ska ha ut saker. Obestämd

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Solaika
0

Vi har rostfria Bosch, fullstora kyl och frys. 2 månader gamla bara men är knäpptysta. Hade väl kunnat tänka mig nån hylla till, men det finns möjlighet att fixa fler hyllor till utan problem. Så vi får väl se om jag gör det så småningom :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

mariatingsund
0

Vi har bara 1 meters väggyta och kan inte ha separata kyl och frys som skulle ta 1,2 meter. Om någon av er har vit sidebyside utan ismaskin, vore snällt om ni recenserade det enl. synpunkter. Det finns tyvärr bara 2-3 olika varianter, och jag vill gärna veta om de väsnas mycket, om de håller, typ hyllor, handtag, färg mm.

Jag har ledsnat på vår kombinerade kyl och frys då allting fruser i kylskåpet, hur jag än vrider inställningen, termostaten är kass. Väldigt irriterande när det är is i filmjölk, läsk, flytande medicin och sallad mm. Hjälp.

valley
0

Något slags ljud får du räkna med. Skåpen är ju självavfrostande.

Jag har två högskåp varav ett skåp är  frys och det andra 50/50 kyl/sval. Att ha SVALdelen är jättebra. För potatis, grönsaker osv. Det var svårt att hitta en svaldel. Jag har Bosch. Vita.

mariatingsund
0

#7 alltså sidebyside? Var köpte du och vad kostade det?

valley
0

Jag glömde att skriva att de är bredare, 120 cm tillsammans. Sorry.

IKEA har en som är 90 cm bred Frostig FCF335/155. Det står ljudnivå 45 dB och det är mycket. Ljudnivån ska anges i beskrivning.

Går det att ha ett kombinerat kyl/svalskåp och en frysBOX istället? I mellanrummet på 40 cm som blir över kanske du kan sätta in hyllplan för annat.

mariatingsund
0

Jo, vi har tänkt på det också. Vi har också tänkt att eventuellt köpa två låga skåp och sätta ovanpå varandra, men jag kommer aldrig i mitt liv köpa en kyl o frys som är ihopbyggda. Försäljaren sa också att det är väldigt vanligt att man får is i kylen. Vi har slängt så mycket mat nu och det är ett sånt slöseri med just sallad t.ex. som man inte kan förvara någon annanstans heller. Morötter, palsternackor och annat blir ochså nerfryst, men de kan vi ha i ett vanligt skåp om vi tillagar och äter inom några dagar. Men det är inte roligt ställa fram läsk på julbordet som är full med iskristaller. Varken smakfullt eller gott. Skrikandes

Annars läste jag att ljudnivån ligger mellan 42 o 45, det är faktiskt inte avsevärd skillnad mellan skåpen i det avseendet.

Tom
0

Alla kylskåp jag har installerat har haft valbart höger eller vänsterhängd dörr. Man byter plats på några fästen och vips är dörren höger eller vänsterhängd.

Tom

mariatingsund
0

Ja Tom, det gäller alla separata skåp, men inte de där ihopbyggda sidebyside. Men jag har nog vandrat vidare med tanken att hellre ha två separata skåp, fast vi är ju bara två personer och det blir svårt att fylla skåpen. Men något måste vi snart göra för jag tycker att läget inte är hållbart längre. Det blir bara värre, mer o mer is i kylskåp, vem vill ha det?