Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettteknik-och-media
Läst 4692 ggr
kerstinjo
0

LCD eller Plasma?

Tänker förpassa min gamla "tjock-tv" till antikviteterna och köpa en platt-tv.

Det kvittar hur mycket jag läser om dem, så fattar jag ändå inte vilket som är det bästa köpet.

Jag ska bara använda tv:n till att titta på och är inte intresserad av en massa andra finesser, som jag ändå inte kommer att använda.

Jag vill ha en hållbar tv med bra bild.

Någon som har några tips?

Kerstin 

Sofieen
0

Du borde välja LCD. Mycket klarare bild.
Ställ dig bredvid en LCD och en Plasma så ser du skillnaden. Plasman ger ganska mörka toner på något sätt.

Jag skulle aldrig köpa en plasma, trots det bra priset.

kerstinjo
0

Är det bara bildkvaliteten som skiljer dem åt. Obestämd

Kerstin 

t0bias
0

Idag är skillnaden mellan LCD och Plasma ganska liten. PlasmaTV drar lite mer ström än de flesta LCD, men enligt mig är skillnaden marginell.

Fördelarna i bildkvalitet Plasma hade förut, har LCD tagit igen. Därför ser man att det nu säljs otroligt mycket mer LCD nu än förut.

Däremot är det stor skillnad om du ska se på TV med analog signal. Där är min uppfattning att plasma ger mycket bättre kvalitet jämfört med LCD. Om man nu ska köpa en plattTV tycker jag att man måste ha digitalTV för att det ska vara nån mening. Annars kan man lika gärna köpa en schysst tjockTV med 100Hz, då får man en kanonbild.

En orsakt till att just jag valde Plasma är den tekniken visar färgen svart korrekt (-ast). De flesta LCD använder ju grundfärgerna (röd, grön, blå) för att få fram alla andra färger på skärmen. Därför blir den svarta färgen inte riktigt svart på LCD. På Plasma så tänds helt enkelt inte just den pixeln som ska vara svart, vilket gör den helt svart….

Så, för att summera mina råd:

• analog signal - köp plasma
  • digital signal - saksamma
  • storlek på tv - tvekar du om en storlek är för stor - välj den iaf för man vänjer sig otroligt snabbt.

Lycka till!

kerstinjo
0

#3 Vi har digital signal.

Så du menar att det inte spelar någon roll vilket jag väljer?

Kerstin 

t0bias
0

Precis, har du digital signal kommer du få en otroligt bra bild på både LCD och Plasman. Det finns så många som tror att det är tvn som fixar en bra bild medans dom glömmer bort att signalen är den mest grundläggande. TVn kan inte koka soppa på en spik  :)

Precis lika viktigt är det att ha en bra kabel ifrån digitalTVmottagaren till TVn så inte sladden blir en "flaskhals". HDMI är att föredra.

Om du sedan har planer på att koppla din dator till tvn så menar experterna att LCD är bäst. Är du ett sportfreak och tittar mycket på fotboll brukar de flesta vara eniga om att en riktigt "snabb" plasma är det bästa. Med snabb menar man inte uppdateringsfrekvensen (som på en tjockTV och LCD) utan hur snabb processorn i TVn är. En bra tumregel är att ju dyrare TV desto bättre hårdvara…

Själv har jag denna tv som jag köpte för 9990 kr för 1,5 år sedan. Den är jag kanonnöjd med och jag kör digitalTV, HD-TV och Blueray med den. Den har dock inte full HD (1080p) utan endast HD-ready (720p), men eftersom ingen av kanalerna eller mina playstationspel använder den högre upplösningen har jag inte haft någon användning för den.

Branneli
0

En tanke Obestämd….visst är det endast digitalt som finns nu ??

På jobbet har vi en tv till endast video & dvd…..den tar inte emot analogt, sen det försvann…

t0bias
0

Här i Stockholm tar tex ComHem in den digitala signalen och sänder ut den analogt hos merparten hos sina kunder. Så trots att de analoga sändningarna slutat skickas det ändå ut analoga signaler hos vissa leverantörer.

kerstinjo
0

Jag tror inte att jag har blivit så mycket klokare. Så de är väl bara att gå in affären och kolla.

Fast jag ska hålla mig till efter jul och hoppas på ett billigare pris.

Kerstin 

Tom
0

Kerstin, du behöver inte bli så mycket klokare :-)

Oavsett vilken TV du köper så kommer du att bli nöjd. Så länge du bara håller dig till ett stort märke och inte tar de billigaste så är apparaterna bra. Jag ser inte längre några fördelar med plasma eftersom LCD har kommit ikapp när det gäller svärtan. LCD kan man, om man vill, koppla tex en dator till och de drar lite mindre ström. Så jag skulle ha valt en LCD.

Men gör som jag gjorde. Gå till en butik där de har alla apparater uppställda och jämför vilken du tycker har bäst bild. Det är du som ska titta så det är bara du som kan avgöra vilken bild som passar dig bäst. Det är som med musikanläggningar. Ingen annan kan avgöra vilket ljud du gillar bäst.

MediaMarkt har en jättebra TV-utställning där du kan titta på alla apparater och jämföra. De har dessutom en mörk miljö som gör det mer hemlikt. De flesta andra affärer har det för ljust i butiken vilket gör att det ser helt annorlunda ut när du sedan tar hem TV:n och kollar i ett normalt vardagsrum.

Var inte rädd för att ställa om alla bildinställningar i butiken. Det hör till.

Lycka till!

Tom

kerstinjo
0

#9 Tack för det Tom, för jag blev bara mer och mer förvirrad, ju mer jag läste.

Ni får inte glömma att jag är född på den tiden då vi inte hade TV.Skäms På stenåldern, som mina barnbarn tror.Glad

Kerstin 

Halvdansken
0

"De flesta andra affärer har det för ljust i butiken vilket gör att det ser helt annorlunda ut när du sedan tar hem TV:n och kollar i ett normalt vardagsrum."

Det var ju en sak som jag aldrig tänkt på. Men som givetvis påverkar. Lite av ett problem, dock, om man börjar släcka ljuset i affären….

Hatar cancer och älskar vårlökar.

SaraC
0

Är det inte en av dem som kan "bränna" om man till exempel har på paus för länge? Ursäkta den otroligt dåliga förklaringen, men har ingen koll själv - bara vad jag alltid fått höra (och aldrig lyckats komma ihåg vilken av dem det gäller).

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Tom
0

Förr kunde plasmaskärmar få inbränningar men det gäller inte på moderna skärmar.

Tom

SaraC
0

#13 Bra att veta!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

signemo
0

Vi köpte en Led skärms Tv efter det att vår antikvitet gjort sitt och den var gammal.

Den nya Tv är jättebra

Var rädda om varandra

Maria
0

#11 Ett annat problem när man är i butiken också är ju storleken på TV:n. Vi har inhandlat en 32 tums LCD TV och det kändes som om det var en liten "reseTV" med tanke på alla de andra stora skärmarna.

Däremot är storleken alldeles perfekt hemma hos oss men jag var på vippen att handla en större när vi var i butiken.Obestämd

/Maria

[Asta]
0

#16 - det DÄR håller jag med om. Det gälller att ha tänkt hemma innan man åker. De där 50 tums skärmarna fungerar inte i alla hem.

ArleMonster
0

Jag lånar denna tråden lite..

Jag har några frågor, har fått reda på några bl.a. vad "inbränningar" va för något, men sen fanns det något som hette "ghostningar", finns det bara oxå på gamla maskiner, eller vad är det?

Jag tänkte ha min tv till att kolla på film (från datorn och dvd/vhs, kanske skaffa en blue-ray spelare sen).. Att kolla på vanlig digital-tv är ingen prioritet, eller att kolla på HD filmer, vad det nu är?!
Att spela tv-spel är oxå något som tv'n ska klara av..

Så vad ska man välja?

lisette
0

vi har en plasma tv och den kan vi koppla vår dator till. det kan man ju med de flesta nya tvapparater.

frågan är ju hur mycket man är villig att lägga ut på en tv. tycker att LED tvna är grymt snygga!

Tom
0

Arle, BlueRay är HD-film.

Om du ska ha någon glädje av en bluerayspelare bör du köpa en tv som klarar av HD-material. Sedan om du väljer en plasma eller lcd har mindre betydelse.

Tom