Julbordets dukning
Hur dukar du ditt julbord?
Gående bord med allt julgotta på ett bord vid sidan om, typ Smörgåsbord?`
Sitter alla runt bordet med också maten där och langar runt.
Har ni speciell julservice? Tallrikar eller glas med Tomten på?
I vilken ordning serverar ni maten? Sillen först eller sist? Eller vad äter ni först respektive sist?
Tom
( Hittar egentligen ingen Grupp för detta, men tycker bordets dukning till vardag och fest hör hemma här på Hemmet)
//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.
Vi sitter ner till bords med allting framdukat även om det brukar bli lite trångt. Vissa år när vi varit mera folk har jag haft ett extra bord. Ingen speciell julservis utan vi har den vanliga Arabias vita. Ljus och servetter står för färgklickarna.
Det blir bara jag och särbon i år… Det betyder att jag får full frihet att lägga upp det som jag vill :-). Vi ska vara hos mig. Jag har inte stort, men troligen äter vi bägge två vid det utfällda matbordet och har rätterna framdukade på det. Underst en fin röd julduk, självklart röda ljus, ljusstakar och röda servetter!
Sillen först, och det kallskurna, sedan varma rätter, men jag tror vi gör lite som vi vill där… *L*. Jag serverar nog på min Blå Måsen-servis, trots att den är blå och inte röd, men det är den finaste jag har… Farmors handbroderade linneservetter! Kanske skaffar jag speciella jultabletter för tallrikarna…
Efteråt julgodis o nötter…
Julaftonskvällen kommer alltid syskonen hem hit. Då dukas all mat upp i köket och sedan sitter vi i stora rummet och äter. Ingen speciell jul-servis. Gamla fina julduken och julservetter och ljus på bordet.
Maten tas i den ordning man vill, och senare på kvällen blir det ris à la malta. Förr var det alltid risgrynsgröt som avslutade julaftonen.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Vi brukar käka sill och Jansson på kvällen innan julafton. Det brukar bli med öl och en snaps dessutom.
Och på julafton käkar vi skinka med brunkål. Maten brukar stå vid sidan av så att den kan hålla värmen lite bättre.
Sedan käkar jag skinka och brunkål varenda dag tills det har tagit slut (om ni inte fattat det så är jag väldigt förtjust i skinka och brunkål)
Vi har ett separat bord med all mat. Först sill, förrätter och huvudrätter. Sedan byts det ut mot efterrätter och godis.
Tom

Kul med brunkål, Asta, trodde nästan att den var helt borta. Är du skåning?
I Danmark är det inte julbordsmat, det är flæskesteg eller and, och det är mer som en vanlig middag. Till nyår äter man torsk av nån märklig anledning. Kokt torsk med senapssås är tydligen det fetligaste danskar vet.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#6 - ja, jag är skåning. Vi gör brunkålen själva, ännu så länge är det faktiskt min gamla mamma som gör den för det mesta. Får jag inte någon brunkål så räknas det inte ens som julmat. :)
Kokt torsk till nyår - ja, ja oxfilé och hummer kan ju slänga sig i väggen.

Nyåret, som egentligen inte hör hit på denna tråden, skall innebära bl a gratinerad hummer och Champagne (och därmed är man ruinerad!).
.Tom
//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.
Vi har allting på bord och det som ska hållas varmt på vespisen. Alla tar för sig och sätter sig sedan till bords, långbord om det får plats. Allting på en gång, förutom ris a'la malta och risgrynsgröt en stund efter maten.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Det beror lite på hur många vi är. Är vi få så dukar vi fram det "kalla" först och det varma omgång två.
Numera har vi en köksö så vi dukar nog upp där och så får vi hämta.
/Maria