Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 4138 ggr
Katter3
2009-12-10 18:50
1

Strukturtapet

På mitt rum har jag en tapet med lite struktur. Den är vit med lite mönster i pastellfärger. Jag skulle gärna måla om, men vill ju att det ska bli snyggt också. Skarvarna kommer antagligen att synas rätt så tydligt, plus att det är små hål efter spik som måste fyllas.
Hur ska man gå tillväga för att få ett så snyggt resultat som möjligt? Ska man riva ner tapeten?

Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

Branneli
2009-12-10 20:20
0

Tja, dessa tapeter brukar "suga åt" sig en massa färg. Annars är det häftigt med skuggorna som strukturen ger. Hrmm, man kan stryka på ett lager tapetklister, innan man målar….då suger det ingen färg.

Lycka till Flört

kerstinjo
2009-12-11 16:41
0

Vi har målat över våra strukturtapeter med ett jättebra resultat.

Skaravarna syntes inte mer efter målningen än de gjorde innan och det är lätt att fyll igen spikhåll etc i strukturtapeter.

Två lager färg räckte för ett fint resultat.

Kerstin 

martdat
2009-12-11 19:54
0

jag målade, men det gick åt endel färg, men tycker inte man tänker på spikhål o så,, jag målade rakt av, de som bodde innan mig hadde spacklat innan de målade, men det ser bara dumt ut tycker jag,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

kerstinjo
2009-12-11 20:08
0

#3 Ja, strukturen försvinner om man spacklar, däremot så går det att peta in lite spackel med fingrarna och ändå behålla strukturen.

Kerstin 

martdat
2009-12-11 20:28
0

#4 ja det går ju bra i spikhål, men här hadde de spacklat i typ smårevor så det blev stora blemmor,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

kerstinjo
2009-12-11 23:22
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6 Du kan även med lite spackel till hjälp få fram en ny struktur på tapeten.

Så gjorde vi när marodören Amos var valp och letade mögel i väggarna. (Någon som vill låna en "mögelletande" labbe?)

Kerstin 

Halvdansken
2009-12-12 15:09
0

Det finns ett knep som målarna använder.

Om man har spacklat spikhål eller lite större område som helt klart kommer att synas när man målar så kan man lappa det med bit tapet av samma sort.

Den ska vara större än området du ska täcka. Klistra upp tapeten över hela området, men inte ut till kanterna på tapetenbiten!! När sen klistret torkat, så river man av de "oklistrade kanterna" så att tapeten "skiktar sig" ut mot kanten, då blir övergången nästan helt osynlig när man målat.

Fattar ni vad jag menar?

Hatar cancer och älskar vårlökar.