Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettinredning-och-design
Läst 2929 ggr
MiiM
0

Vill få lite tips om inredning

Jag skulle vilja få lite inredningstips gällande om färger som ska målas på väggarna.

Jag undrar om hur man kan göra så att väggen ser ut som en "mexikansk hus stenväggs liknande."

Hur gör man för att framhäva detta?

Jag är fascinerad av deras varma starka färger och är det någon som vet hur man kan hitta dessa färger och hur man kan få alla dessa färger i samspelt så det inte blir allt för mycket men att det är starka livliga, glada och ger en varm utryck men ändå ger en helhet i hela hemmet?

Fick mer inrednings idéer när vi såg filmen Kärlek vid andra ögonkastet  hoppas någon mer har sett den?!

Man vart så glad och badrummet som dom hade med där var så ljuvlig mild färg och så all dess utsmyckning.

Någon kanske vet om denna "stil" har något namn kanske?

Och så vill jag gärna ha då en motsatts till detta om man nu ska ha en lägenhet som är i standard färg som inte då stör och som är godkänt så säga vad är det då för färger? Dock vill jag ändå få stenväggs strukturer.

Tacksam för svar

//M

asvensso
0

Bra inspiration finns ocksa i Frida - firmen om Frida Kahlo samt alla Almodovar-filmer.

Terracottaplattor pa golvet funkar bra med starka farger sasom kornblatt, rott och gult. Morka traslag men farggranna accessoarer. En stor fargglad soffa t ex rod eller bla, piggar upp.

MiiM
0

#1 : Tack för dina tips.Glad

//M

MiiM
0

Fler tips?Glad

//M

Bergspuman
0

Mitt tips är att rolla med en varmtonad färg, sedan svampa av.

Det gjorde jag med vardagsrummet i förra lgh. Tog fram en varmgul färg med ett gyllene inslag. När jag hade rollat, duttade jag bort färg med en ituskuren tvättsvamp, alltså en sån där med "porer".

Vi hade tagit bort alla tapetlager på väggarna, och inte bredspacklat, bara tätat igen de större hålen. Småhål o revor lät vi vara. Ojämnheterna i väggarna i kombination med schatteringarna i den avsvampade väggen, gjorde att när solen lyste in i rummet, såg det ut som att vara i en solbelyst sandöken, gyllene, underbart. Väggarna såg levande och pulserande ut!

Jag älskade det rummet. Tyvärr skilde vi oss… men jag planerar att göra likadant i mitt nuvarande vardagsrum!

MiiM
0

#4 Tack för ditt svar och tips. Det låter som det kan bli oerhört vackert.

Jag ska nog prova det där. Låter ganska enkelt med.Glad

//M

MiiM
0

Jag har sett att man kan ha i sand liknande i färgen är det någon här som provat?

Och vissa säger man kan spackla sig till en skrovlig/stenig yta någon här som gjort det?

//M

Tom
0

#6, Du kan ha sand i färgen men det är nog mer effektfullt att spackla så att man får en riktig struktur på väggen. Använd ett grovt spackel och en lagom tandat spackelverktyg. Spackla i halvmånar omlott.

En annan variant är att sätta en plastpåse på en roller för att få en strukturyta på målningen. Det finns även färdiga plastpåserollrar om man hellre vill köpa färdigt.

Tom

MiiM
0

#7 Okej tack för tipsen låter ganska enkelt det med.

Det par rum som ska göras så då kan vi prova dessa varianter med. Tackar.Glad

//M

Tom
0

Visa oss hur det blev sen!

Tom

MiiM
0

#9 Jag kan ta några foton sen när det blivit klart.Glad

*Vi får se hur mycket vi hinner för det snart dags för ett barn till om par veckor om inte innan.*

//M