Stall !??
Vet inte om detta ens hör till detta iFokus, men iaf, vi har en stor ladugård som vi ska bygga om till stall. setat och spånat på lite ritningar då jag vill ha det som stall och delvis "sommarbostad" dvs att jag vill kunna bo på "loftet" om jag så önskar :P Ni kanske inte fattar så mycket av mina ritningar :P men vad tycker ni???
Gjorde dessa bilder dårå i paint xD
Berätta gärna vad det är vi ser på bilderna och hur du har tänkt så är det lättare att kommentera.
Tom
svårt att förklara via text, men, nere så är det tänkt att vara 3 st boxar, med en trappa upp till "loftet" där jag tänkt att dela av och isolera, det kommer att bli ett "fikarum" och ett "sovrum". Ovanför boxarna ska det vara som en "utbyggnad" på loftet, där man kan lägga hö och andra diverse saker. nackdelen med tanken är att det är jordgolv, och det finns varken vatten eller el, fast min farbror bor dock 70 meter ifrån denna ladugård som nu ska bli stall. Så vatten kan man hämta där.
Tror ni att det blir nå bra då???
Det ser bra ut men det verkar jobbigt utan både vatten och el,lika bra ni ordnar det samtidigt så slipper ni ångra att ni inte gjorde det sedan.
#8 jo, men jag är bara 16 år, och har bara 1050 kr i månaden att leva på, och jag får stå för allt själv tyvärr. MEn ska försöka få min pappa och farbror att fixa el och vatten, då det är dom som äger ladugården plus de 64 hektar mark som kringligger den :)
Klart de ska ordna el och vatten,nu när man får göra ROT-avdrag ska man passa på.
#10 jo iof, det va ju ett hus där med å så förut, det var min farmor som bodde där, men hon brann inne i sitt eget hus, hon, huset och garaget brann ner, så ledningar tror jag att det finns, men är det inte typ snordyrt att dra in el och vatten??
Det kan säkert bli bra men det innebär enormt mycket arbete.
Posta gärna bilder när du sätter igång.
Tom
Det finns väl vissa regler för stallbyggnation om jag inte har fel som kanske är värt att kolla upp innan.
Spännande projekt
/Maria
#12 Självklart kommer jag att lägga upp bilder, från den dag 1 x) Min pappa andvänder just nu ladugården som ett skrotförvar :P haha. Så jobbigast blir väl att röja då jag måste ta hjälp av pappa och traktorn, och det är svårt att veta när han tänkar vara nykter då han är alkoholist
#13 det har du rätt i, måste finnas vissa grejer, och boxarna måste hålla ett speciellt mått, taket måste vara en viss höjd osv.. Men det ska kollas upp innan vi bygger :)

Ska du ha 3 hästar där?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#15 2 hästar är det tänkt, men 3 boxar blir nog snyggare än 2 ;)

Det blir tufft att släpa vatten till två hästar så långt varje dag. Och det blir ju kolsvart där utan ljus.
finns tydligen en elgenerator lr vad det heter där, som går på disesel, men det blir så dyrt, så det är inget man gärna andvänder, och om min far tar tummen ur rumpan och hjälper mig så fixar han säkerligen ström med hjälp av bilbatteri, vilket vi har i våran sommarstuga. vatten går ju att förvara i en sån där stor vit behållare som rymmer typ 4 kvm vatten eller vad det är, så får man ta hjälp av hinkar och skrindan :) så långt är det ju faktiskt inte till min farbror, bara över vägen och sen gå en liten bit.

Har du hästarna nu?
Vatten som står stilla kan bli dåligt och smutsigt, så det ska du inte använda till hästarna. Att släpa minimum 100 liter vatten varje dag i snö, regn, och blåst kan ha ihjäl den värsta entusiasmen fort, tänk på det. Du orkar bära vad? 30 kg åt gången? Det är 4 ggr fram o tillbaka varje dag.
Pratar man volymer så heter det kubikmeter. Inte kvadrater.
men man ställer ju hinkarna på en skrinda, då väger det nästan ingenting, hade så förr förra året, utan problem, och då fick jag dessutom gå längre och ta vatten ur en brunn. och det är mödan värt, man lär ju jobba för det man har. jag har inte min häst ännu, men de andra 2 är snart där.

Jamen det var ju bra. Du har tydligen erfarenhet så att du vet vad du ger dig in i.
Det ska bli spännande att se hur det går. Lycka till!
ja, sen så hade inte min stödfamilj vatten i stallet heller, bodde där i 4 år, de hade då ca. 12 hästar, och det fungerade klockrent :)
Man får väl tacka.

Gosh! Då är man en dedikerad hästälskare!
Hoppas din pappa snart kan hjälpa dig att röja.
haha ja :) Ska ringa min farbror ikväll och höra om han har lust att köra traktorn så vi kan sätta igång projektet snart :)

är jordgolvet hårt? tänk på att när hästarna kissar så kommer det kanske att bli uppluckrat. vad hade du tänkt använda för strömaterial? annars är jordgolv ett bra alternativ.
el måste du absolut ha i stallet. du kan inte stå och hålla på med hästarna i ett sken från en ficklampa. kanske kan din farbror tänka sig att betala en elektriker som fixar det? det är trots allt hans ladugård.
vatten behöver man inte ha i stallet, men det underlättar ju en hel del. jag har ett utkast på mitt hus och går med hinkar. är man lat så kan man ta en vattenslang, men mitt i vintern måste man ju ta in den när det fryser. det jobbigaste med vattnet är på vintern när man ska se till att hästarna har vatten i hagen.
var har du tänkt förvara all utrustning? jag hade hellre gjort en box till en sadelkammare. kraftfoder, mineraler osv kan du oxå förvara där inne.
på ridsport kan du läsa om reglerna för stallbygge. måttbestämmelser för stall
som tom säger, lägg gärna upp bilder på arbetet. älskar stallrenoveringar! =) vill du se bilder på när vi jobbar med mitt stall så kan du kika här.
Pappa köpte ett hus som skulle rivas, för han skulle bygga upp det där, men det blev aldrig av tyvärr, men det finns saker från det huset kvar, garderober, etc. så jag funderar på att hänga utrustningen å så i garderober, även förvara ex. havre i. höt lägger jag på loftet

kraft lägger du lättast i tunnor, antingen fodertunnor eller bra från ikea.
#28 Ja, och sen in i garderoben, så ser det mer städat ut :) pratade med min farbror igår angående det här med vatten, finns tydligen 2 brunnar på gården. En bakom ladugården och en mitt bå gården, det var bara att pumpa ur det befintliga vattnet tydligen och fixa ett annat lock då det för tillfället är ett stenlock så skulle inte det vara några problem tydligen. fast just nu så är brunnarna äverväxta med gräs och så, då inget är gjort där sedan 1999 då huset brann, mer än att när vi flyttade till lägenhet ifrån ett hus med 12 rum o kök så ställde vi dit de flesta möbler, som tyvärr nu är fuktskadade. tror allting kommer att bli skitbra när det väl är klart. bara jag får pappa eller min farbror att hjälpa mig med traktorn. :) Och i till ditt tidigare inlägg så säger jag såhär, att det är klart att jag lägger in bilder och så under hela "renoveringen eller vad man ska kalla det :) fast vi drar nog inte igång det förrän snön smälter :)
#29 Ett tips är att ta vattenprov på brunnarna när de är tömda och har fyllt sig. Det finns många gamla brunnar med otjänligt vatten.
/Maria
#30 tack för tipset, ska prata med min farbror om det :)