Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettövrigt
Läst 3809 ggr
Tom
2007-01-10 01:45
0

Vind: 45 knop!

Jag har just varit ute och säkrat saker på tomten. Vårt garagetält har blåst sönder så jag var tvungen att flytta bilen till andra parkeringen. En stålstötta hade flugit in i sidan på bilen så att det blev repigt. Leksaker och annat smått och gott har flugit runt så det ser ut som ett slagfält.

Jag hoppas att inget stort träd blåser ner över huset när vi sover.

Det känns verkligen bakochfram när det är elva grader varmt ute mitt i natten i början på januari. Inte konstigt att det blåser.

Mot bingen!

Tom

Niklas
2007-01-10 15:02
0

Å, vad tråkigt. Jag såg att det fladdrade lite i tältet i går, men då blåste det ju inte så mycket.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Oskar
2007-01-10 16:55
0

Trist! Hoppas det inte var en dyr bil som stod under garagetältet…

Oskar

EvaRittsel
2007-01-10 20:15
0

Det var inte roligt. Hoppas skadorna inte blev för stora. Vår vindflöjel på husnocken snurrade runt så det skrek i hela huset. Så någn nattsömn före kl 04 blev det inte här.  Nu ska kattfan oljas (det är en kattflöjel).

Tom
2007-01-10 20:36
0

När jag försökre redigera mitt inlägg inatt för att lägga till mer saker som hänt brakade det till och allt blev svart. Ett träd hade blåst ner över elledningarna och över vägen så hela området blev svart.

Tom

Margareta
2007-01-12 15:16
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Oj vilket busliv ni varit med om.

Jag var lite orolig härute på mitt berg eftersom jag aldrig bott i det här huset under en storm.

Jag sände en tacksamhetens tanke till förra ägaren som bodde här under Gudrun, för efter det har de röjt ALLT som kan falla över huset, så vi bor tämligen riskfritt förutom flaggstången.

Huset stod stadigt och vi har inte mycket ute ännu eftersom vi nyss flyttat in, så jag sov gott hela natten. Inget strömavbrott fick vi heller…

Numer pensionär i Nynäshamn

Tom
2007-01-13 14:25
0

Jag fotade trädet som föll över elledningarna. Tydligen hade trädet rivit med sig ledningen från flera stolpar längre bort som jag inte kunde se från mitt håll.

TV2 ABC var tydligen där och filmade till nyheterna dagen efter så vårt hus visades på nyheterna fem gånger :-/

En björk hade blåst ner senare under natten på min tomt. Den hade delvis hamnat över vägen så byggjobbarna hade röjt undan innan jag vaknade på morgonen.

Tom

Tom
2007-01-13 14:33
0

Här är en bild på garagetältet som blåste sönder under natten. Tänk er också ljudet av stormen och tältduken som smattrar.

Nästan alla fästen som håller fast duken i stålrören slets av. Några stålrör kröktes och nästan alla linor som sitter förankrade i marken hade slitits upp.

Tom

Tom
2007-01-13 23:31
0
Margareta
2007-01-14 16:50
0

Nu blåser det rejält hos oss… hur mår ditt tält eller har du tagit ner det Tom?

Numer pensionär i Nynäshamn

Tom
2007-01-14 22:58
0

Jag har tagit bort sidorna på tältet och försökt att förankra det bättre i marken. Men jag är ändå tveksam till om det står kvar efter nattens oväder. Nu blåser det 35 knop här.

Tom