Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettekonomi-och-juridik
Läst 15710 ggr
[klosaxen]
11

Spara räkningar?

Varför ska man egentligen spara elräkningar, telefonräkningar mm efter att man har betalat dem? Hur länge sparar ni era?

Jag har svårt att förstå varför man ska spara det. Det är ju bara ett papper där det står hur mycker man ska betala. Jag betalar allt över internet så då finns det ju sparat på min internetbank att jag har betalat. Och varför skriver folk på räkningen att de har betalat? Det är ju bara de själva som ser det?

/En som nyss har flyttat hemifrån och inte fattar.

Halvdansken
1

Betalningar som dras direkt från mitt bankkonto sparar jag inte på.

Däremot räkningar som jag betalar själv via nätet, tex om jag får en faktura från Ellos, så går jag in på min nätbank och betalar den. jag skriver på den "bet nätet, 27/3" eller vad det nu är. Sen lägger jag sådana räkningar i en låda och typ en gång om året så rensar jag ut.

Räkningar från hantverkare sparas i en speciell mapp, också sånt där det ingår garantier. Det kan vara saker från IKEA tex. Eller din nya kaffekokare eller nåt. Fast det kan också vara ett kvitto, om du köpt det direkt i en affär.

Om du nyss flyttat hemmifrån, så sno min ide. Köp en snygg låda och släng ner alla räkningar i den. Så vet du var du har dem, även om det är en enda röra på allting.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[klosaxen]
0

Men varför ska man spara det? Jag förstår att man ska spara sånt som innehåller garantier, eller kvitton. Men vanliga räkningar finns väl egentligen ingen anledning att spara?

mariatingsund
0

Har man hus, då ska man spara alla kvitton som "gick in" i huset, typ nytt golv, ny panna eller liknande och det för försäkringen. Om man bor i lägenhet, då har den mindre betydelse, fast samlar man på t.ex elräkningar, då kan man jämföra månader eller år, eller lättare beräkna belopp och budget om man har dessa på papper. Klart nätet löser det mesta, men det kan kollapsa också och förlora all information.  Det är bara sådana kontrollfreaks som jag som samlar på allt. :-)

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Inkanyezi
0

Och ibland händer det att tvist uppstår om en viss räkning är betald, och då kan det vara bra att ha koll på att man har betalat just den räkningen eller snabbt bekräfta att man har missat den. Företag är inte mer felfria än vad vi är själva, och jag har råkat ut för felaktiga påminnelser för redan betalda räkningar ett par gånger.

[klosaxen]
0

#4 Men att man har sparat räkningen och skrivit "betald" på den själv kan ju inte bevisa för företaget att den är betald?

Halvdansken
0

Nä, men du har en datum, så de kan börja söka. Men har också räkningsnummer, kundnummer och annat som kan vara viktigt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Tom
1

Jag är egentligen inne på din linje klosaxen. Allt ligger på internet när jag har betalat räkningen där men jag sparar ändå, av gammal vana, alla räkningar i några år.

Tom

[cherstin]
0

#1…lägg din fråga på Konsumentmakt, så ska du se att du får svar.

Det finns regler för hur länge man måste spara/arkivera fakturor/räkningar.

Kolla också på konsumentverket.se.

Cherstin

Åsa S
0

Jag sparar också, jag har också fått påminnelser om räkningar som jag betalat i god tid och eftersom jag har haft kundnr + fakturanummer på räkningen som jag sparat har det gått lätt att fixa till genom ett telefonsamtal. Man kan ju inte lita på att datorer, el, internetservrar funkar till 100% (speciellt inte om man som jag bor ute på landet)

Nordann
0

Jag har slutat spara allt,e-faktura och autogiro gör livet enkelt!.Det enda jag sparar är EN räkning (el,bredband,mobil m fl) för att ha kundnummer och sådant kvar.Skulle tvist uppstå så kan man alltid hitta information!

Det där med att spara alla verifikat 10 år gäller egentligen inte privatpersoner.En annan sak är förstås garantier,det som gäller reparationer och inköp till ägda bostäder sådant bör man spara.

AusaBausa
0

sparar alla räkningar av gammal vana men har med börjat fundera på till vilken mening när man ändå betalar det på nätet, att man betalat räkningar som gått in i huset o sånt det finns garanti på är självklart men typ elräkningar dyl..varför? bara massa papper som ligger o skräpar i x antal pärmar:-(

Luccy
0

Jag spar alltid elräkningen eftersom jag bor i hus, kan vara bra om man vill gå tillbaka. Sedan skriver jag alltid ut dom räkningar jag betalt, alltså det sammanlagda o har då ett papper för varje månad i en pärm. Det är då superlätt att kolla om man får en påminnelse o vill kolla om man betalt.

Alltså jag slänger alla andraCool

Sandra
0

Jag sparar alla räkningar som vi har. Tur är det för igår fick vi en påminnelse om att vi inte betalat månadsavgiften på lägenheten. Då är det busenkelt att gå tillbaka i pärmen där alla räkningarna sitter och kontrollera om den är betald. Jag kontrollerade iof också hur det hade överförts på nätet, men det är alltid bra att ha bevis på att du fått räkningen och att du sen kan bevisa att den är betald som den ska.