Pelletseldning eller vad?
Vi eldar just nu med flis.. Men måste snart byta våra gamla panna och stoker. Funderar på pellets.
Alla synpunker tas emot på vad som är bra och inte bra, Hur det kan kombineras m.m.m.m.
Var rädda om varandra
Jag eldar själv med ved men känner många som använder pellets och de mesta är nöjda. Fast man ska nog inte snåla på utrustningen, verkar det som. Och anlita en kompetent firma som monterar grejorna. Några har köpt lite udda billiga pelletsbrännare och det har blivit både dyrt och krångel.
Skulle jag byta system skulle jag välja Baxi:s brännare och panna. Dyrt men bra. Men det finns många andra bra fabrikat också.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Jag har en anläggning med en CTC 1100 och en viking bio brännare, funkar klockrent. Kan starkt rekomenderas. Att man dessutom kan köpa en CTC panna för några tusenlappar och en ny brännare med pelletsförråd för under 20 tusen gör ju att det inte behöver bli en så jättedyr historia heller.
Jag har tre vänner som har pelletsbrännare. En av dem säljer dessutom pelletsbrännare. INGEN av dem är nöjd. Alla har haft olika grader av fel och problem och en har fortfarande inte fått igång sin brännare trots att det var snart ett år sedan den installerades. Företaget som sålde och installerade den har bytt ut del efter del efter del men den fungerar fortfarande inte.
Killen som säljer brännare har haft mycket problem med bland annat styrkorten till sin brännare vilket gjort den näst intill oanvändbar.
Den sista killen är en fixare och brukar själv laga sin brännare några gånger per år eftersom det inte finns någon garanti kvar på den längre. Det brukar vara fel på pelletsmatningen som egentligen ska vara automatisk. Han får oftast mata den med pellets för hand några gånger per dygn.
Några andra referenser har jag inte så jag kan nog säga att jag aldrig skulle få för mig att skaffa en pelletsbrännare om inte utvecklingen går ljusår frammåt.

Vi installerade en pelletsbrännare till vår befintliga panna för två år sedan. För oss har det fungerat utan några problem.
Grannen gjorde samma sak samtidigt (samma utrustning) och har haft en del småproblem. Men han har också valt att köpa billigare pellets.
De flesta jag hör är nöjda. Bara man kommer ihåg att fylla på och aska ur ;).
Vi har kvar vår panna som vi eldade med ved i, men har bytt ut brännaren mot en pelletsbrännare. Det funkar alldeles utmärkt, inte ett fel nån gång. Din tre vänner, Tom, verkar ha haft en riktigt otur. Eller är det vi som haft tur?
/Sofia
Ja, det undrar jag också.
Tom

Vi har också pellets, och den slocknade när vi köpte den billiga pelletsen. Vi bytte någon mindre reservdel en gång, men förutom det så fungerar den korrekt och det är skönt att slippa elräkningen. Vi kommer inte ens upp till femtedel av tidigare elförbrukning.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
TAck för era svar. Vui håller på att läsa lite om olika märken. HAr Ni satt till fristående ackumulatortank till pettespannan.
Var rädda om varandra
Vi har två villor med pelletsbrännare IWABO insatta samtidigt i den befintliga pannan,vi har ingen acumulator. Den ena är insatt i en gammal CTC panna,där fungerar brännaren exeplariskt och gjort så i 3-4år. Men vid den andra är och har det bara varit skit med,jag kommer inte i håg vad pannan heter men den troliga anledning är att den pannan är för låg i tak för lågan,den blir helt enkelt för het. IWABO brännarna har låga som brinner uppåt. Väl värt att tänka på.

jag har pelletsbrännare o jag HATAR den, har funkat jättebra vår, sommar men så fort kylan kommer o elementen vill ha värme så tjockar den ijen på pellets i röret elr tappar ljus under eldning, har hafft firma här o kollat ijenom o de hittar inga fel, IVABO VILLA som jag satte i en kombipanna, tack för kombi . för i fredags vakna jag av brandvarnarn, o när jag kom ner i källarn så brann det, röret ska ju brinna av ,,med icke, brann en bra bit upp och på golvet där det runnit ut pellets, vem vågar starta den ijen, inte jag, sprang på byn o tiggde ved, får se vad jag ska göra nu,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
#10 Och du använder prima pellets ? Vet om ett par stycken som köpte "billig" pellets som fick liknande problem.

ja de är hela o fina, smular inte sönder, ganska hårda, ärligt så vet jag inte vad det är för märke elr storlek, brorsan o jag köper pallar ihop och det funkar bra för honom,han har skött det, men han har en annan brännare,
#11 börgade det brinna för de du känner med? jag vågar inte ha den på alls nu,
#12 Funkar det för brorsan så är de väl ok.
Felet var oftast att det kletade/täppte igen i inmatningen. En fick brand trots att det inte skulle kunna brinna bakåt.
De bytte pelletsmärke och sen har det fungerat bättre. Och jag tror att de hade slarvat med att ta ur askan också.
Jag tror att du behöver be nån kolla brännaren innan du börjar elda. Det ska finnas en sorts säkring som hindrar att elden går bakåt. Den är säkert inte ok.

#13 tack för tipps, ja ska jag prova ijen så ska nån kolla den, det där med säkring ska absolut kollas,

Vi eldar med pellets, satte på en brännare på befintilg panna. Fungerar exemplariskt.
När vi beställer pellets, kollar vi vad det är för kvalitet. Mycket avgörande för att den ska ge bra värme, samt ej "klägga igen" utan ge en fin aska.
Viktigt att skruven är i rätt vinkel !! (så det kommer rätt mängd & rätt "tryck" med pellets)
Vi har en behållare, som vi häller pellets i……det bekvämaste är en en tank, där man "tankar" i pellets. Då slipper man bära säckar & förvara…. Det blir en investering när pannan behöver bytas.
Lycka till med letandet !!