Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettinredning-och-design
Läst 3492 ggr
Margareta
2007-01-12 15:32
0

Gömma datorer

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är flytten över, alla lådor uppackade och då startar inredningsbekymren. Min man och jag är inga stjärnor på sånt och tittar alltid förundrat på hur fantastiskt "alla andra" får till det.

Vi är båda funktionella, han mycket mer än jag. Jag har även vissa estetiska behov och märker att det blir viktigare och viktigare ju äldre jag blir (+50 nu).

Huset vi bor i nu fyller mer än väl de funktionella behoven, och har mer än goda behov att uppfylla de estetiska också.

Min skräck nu är att vi övermöblerar och fixar så att vi tappar det estestiska bara för funktionen.

Steg 1 är att vi har en idé om att få ha våra datorer (ja vi har varsin, bägge med digital-tv i) tillgängliga på nedervåningen istället för att fösa upp dem till ett arbetsrum uppe. En av de största kriterierna jag hade när vi sökte hus var att bo på ETT plan och slippa trappor och det kravet släpper jag inte.

Vi har ett sovrum härnere och där skall inga datorer vara.
Vi har ett vardagsrum i vinkel, varav vinkeln var ritat som ett bibliotek på prospektet (bifogar bild, överst till höger är "vinkeln" ).

Därinne har vi nu datorerna och skall fortsätta med det, men vi vill ha en sober lösning utan SLADDAR. Designen får gärna vara "spegelvänd" för 2 arbetsplatser, men jag har ytterligare ett krav och det är att jag vill från min plats se kakelugnen…Flört

Vi har många tankar och idéer men jag vill gärna ha tips eftersom vi lätt "snöar in".

OBS, dörren till hallen använder vi inte, den är låst.

Numer pensionär i Nynäshamn

AndersE
2007-01-12 17:47
0

Jag använder själv IKEAS datorskåp i lite gammaldags stil och antikgrå färg. Där ryms allt utom själva datorn och bashögtalaren. När jag stänger igen ser det ganska prydligt ut.

Ska se om jag hittar vad den heter…

AndersE
2007-01-12 18:19
0

Den heter "ALVE". Det finns en sekretär och en påbyggnadsdel. På benställningen kan man ställa datorn. Bakom luckorna får jag plats med stor bildskärm, tangentbord, skrivbordslampa, scanner, skrivare, en hel del CD- och DVD-skicor, fyra små högtalare och lite annat.

Den finns i röd, antikbets och gråvit.

Margareta
2007-01-12 21:27
0

AndersE: Vi har tittat på den och tyckte den var snygg, men jag vill inte ha en påbyggnadsdel.

Vi funderar på en bänk ut från väggen, där vi sitter emot varandra med datorerna under, ungefär som en "köksö".

Om skärmen syns gör inte så mycket, min används som TV eftersom jag har digitalkort i den.

Amiechan
2007-01-12 22:16
0

Hur mycket annan plats vill ni har vid era arbetsbord? Delar ni (kan tänka er att dela) ett stort skrivbord eller vill ni ha plats för prylar och papper jämte er egen skärm?

AndersE
2007-01-12 22:31
0

#3 Ska man ta rubriken bokstavligt så räcker det ju med en hurts för att "gömma datorn"…

Margareta
2007-01-12 23:20
0

Hallå Amiechan….Flört

Vi kan tänka oss att dela skrivbord.

Vi skall försöka att INTE ha så mycket prylar framme, den stora "kontors/arbetsrumsförvaringen" kommer att vara uppe.

Det här är tänkt mer som en möjlighet att kunna använda datorns funktioner projektor/web/TV i vardagsrummet utan att skämmas för gäster för att det blir så rörigt runt omkring…

Margareta
2007-01-12 23:23
0

#5 jo det är sant, varsin hurts och en gemensam bänkskiva, men det skall passa in i resten av miljön…

Vi har en antik kakelugn (Kungsholmen tidigt 1800-tal) som jag gärna har utsikt emot… därför vill jag inte "stirra in i en vägg" med ryggen emot kakelugnen… samtidigt vill jag kunna använda min stora skärm för att visa gäster bildsviter mm.

Usch det är svårt att förklara hur jag menar…

Amiechan
2007-01-12 23:29
0

Med de knapphändiga uppgifterna jag hade (eeh - hur stort är huset egentligen?) och Sims2 (inga kakelugnar i sikte!) gav jag mig i kast med uppdraget ;-)

Först ut - Utsikt mot vardagsrummet

Amiechan
2007-01-12 23:31
0

Och här är mitt tänkta arbetsrum sett från vardagsrummet. Tanken var att man kan antingen ställa datorerna i skydd bakom väggarna eller "luftigt" vid gången och sedan dra sladdarna in i hörnet för att diskret försvinna bakom väggen.

Margareta
2007-01-13 00:07
0

Du är suverän Amiechan, det stämmer väldigt bra med verkligheten… jag skall fundera med maken…

jag skall genast visa min man… väggarna är ljusblå och vi har som sagt en vit kakelugn…

Jag har ritat en variant i IKEAS…