Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettinredning-och-design
Läst 14403 ggr
marie39
2

Matta i köket?

Vad har ni för matta i köket - om ni har någon förstås.

Jag tror att jag vill ha en matta under köksbordet men det är ju ganska opraktiskt med en matta där då man lätt spiller smulor mm.

Är det kanske bättre att inte ha någon matta alls… 

hur gör ni?

Maria
0

Vi har inga mattor alls förutom i en garderobsgång. Detta på grund av katter som hårar ner men faktum är att jag vant mig såpass att jag inte ens önskar mattor längre.

/Maria

marie39
1

Det är ju lättare att städa utan mattor men de gör att det inte ekar så dant….

AndersE
0

#2 Jag håller med och har gärna mycket mattor. Dock ej i köket, dels pga spill, dels pga att där är golvvärme. När barnen blir större kan jag tänka mig matta även i köket…

Maria
0

Kom på att jag har en ganska stor handvävd matta "på väggen" haha.Glad

Jag märker inte av att det ekar faktiskt. Vi har en hel del konst på väggar och prydnadskyddar och annat textilt i möbler så jag får ingen känsla av att det är tomt och kalt så att säga men det är ju både en vanesak och en smaksak.

Jag har ju givetvis en liten hallmatta vid ingången och även en mindre matta vid altandörren men ingen större såsom i köket eller under soffbord.

/Maria

Halvdansken
0

Beror ju också på vad man har för golv. Vi la in golvvärme och stora svarta klinkerplattor (45 x45) och de är så snygga att vi inte vill ha nån matta. Plus att det är lite opraktiskt i ett kök.

I övrigt har vi massor av mattor. Jag gillar det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

kickboard
0

Gillar mattor och vi har även i köket två mattor vid arbetsbänkarna ovanpå klinkergolvet. Det ser mera hemtrevligt ut med mattor.

marie39
0

Vad har ni för mattor då?? plastmattor, rya mattor eller sån där platt sak med gummi under??

jag vill ha en matta under köksbordet men det kan ju lätt hända att det trillar ner några smulor mm. och hur fräsch blir det då :(

En plast matta kan man ju lätt dammsuga av eller slänga ner i badkaret och skölja av den, de andra mattorna är lite besvärligare att göra rent - eller?

[Asta]
0

Vi har plastmattor i köket. Det är jag som skrivit artikeln om plastmattans renässans så det vore väl skam om jag inte hade någon :)

Jag gillar de nya plastmattorna, man kan få väldigt roliga och fina mönster. Vi har däremot inte någon under bordet i köket. Däremot på ett par andra ställen. Plastmattor är bra för de är bara att slänga in i tvättmaskinen då och då.

AndersE
0

Jag kör trasmattor i tvättmaskinen…

[Asta]
0

#9 . det gör vi med. Har trasmator i sovrummet.

Lill-Kisse
0

Det är för- och nackdelar med allt. Jag har trägolv i köket och är naturligtvis rädd om det. Därför har jag en matta där jag går och står mycket, dvs vid spis och diskbänk. Jag piffade till det lite och la en matta under köksbordet också. När min katt välte en stor vas med blommor, rann det ut på mattan. Golvet var knappt vått, fastän det gått flera timmar innan jag kom hem och fick se olyckan. Då var det bra med tjock trasmatta, som jag kunde tvätta och hänga på tork.

kickboard
0

Vi har  plastmattor som är randade med trasmatteinslag och ser bättre ut en en vanlig plastmatta. Under bordet har jag ingen matta utan vid arbetsbänkarna.

Tvättar numera inga mattor alls i maskinen sedan jag fått en maskin förstörd av det. Grusrester i mattorna nöter på maskinen och trumman blir skev av tyngden, även om  mattorna är förhållandevis små. Tvättar dem med högtryckstvätten efter blötläggning i tallsåpsvatten.

[Asta]
0

#11 - det är därför vi också har mattor. Är lite rädda om vårt trägolv. Nu klarar golvet väta och annat, men man vill ändå att mattan tar det värsta. Hade också tänkt att ha trasmattor först, men blev sedan förälskad i alla roliga mönster. Smaken är ju som baken och man ska ta det man gillar själv. Det är inte så himla lätt att få tag i snygga trasmattor tycker jag, om man nu inte har fått genom släktingar. Jag letade som en galning och de få jag hittade var grymt dyra.

I sovrummet har vi trasmattor och jag älskar dem också. Det låter lite som att det ena eller det andra måste vara rätt, men så är det ju inte heller. Var och en väljer efter sitt smaksinne.

Maria
0

Hade jag haft mattor (eller kunnat ha) så är jag väldigt förtjust i "äkta mattor" handvävda.

Dessa är enormt tåliga också och finns i de mest vackra färger…

/Maria

Halvdansken
0

Jag har fått en bunke äkta mattor av mamma, som jag spritt ut. Sen köper jag gärna tjocka (tuftade) ullmattor i moderna mönster. Tyvärr har jag en förkärlek för vita, vilket inte fungerar…

Därför får jag byta ut den vita vi har under soffbordet mot en rya i beiga färger.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Zabbio
0

Ingas mattor alls :) Jo, förresten, en i badrummet framför spegeln och en svart rund under golvljusstaken som skyddar golvet mot stearin :P

Dels för att jag inte gillar mattor och dels pga att jag torkar golven nästan varannan dag och då hade mattorna varit i vägen. Och snacka om illerlukt i mattorna om jag inte tvättar dem flera gånger i månaden :O Nä, mattor är skräp :P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

mariatingsund
0

Vi har en lång trasmatta i ett avlångt kök, mest för att den fyrbenta vi har, ser ut som Bambi på isen när han går på laminat. Sen ska vi byta laminaten till klinkers m golvvärme när det går så långt, och då ska vi inte ha någon matta alls. Som sagt, lättare och snabbare  städning är guld värt. Man kan ju göra så mycket annat som är roligare i stället.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

marie39
0

Tack för alla svar :)

Jag skaffar nog en matta så får jag se efter ett tag om jag vill ha eller inte.

Det är mycket lättare att städa utan matta men det är så kallt inne så den behövs.

Sofieen
1

Mamma berättade om en korridorkompis som hade en matta under köksbordet och bara dammsög ovanpå. När hon flyttade hade hon maskar under mattan Skrattande

Jag rekommenderar inte att ha någon. Inte pga. maskar, haha, utan för att det är bökigt att flytta stolar, bord för att dammsuga. Men det är snyggt.. om man inte smular alltför mycket Flört

marie39
1

#19  usch och blääe, nu vill jag nog inte ha någon matta… :)

Jag antar att hon lärde sig att dammsuga under mattor och soffor mm. efter det ;)

Sofieen
0

# 20

Det hoppas jag verkligen =D Haha!

emmaajonsson
0

Jag har funderat på en plastmatta till köket, det är lätt att torka av och lätt att dammsuga. Nu finns de mycket fina och prisvärda plastmattor så de är ett tips =)

Åsa S
0

Har ingen matta under bordet men jag har en grön trasmatta där jag står och diskar. Jag bor i en gammal marklägenhet med slitna och trasiga linoleummattor + man glömde nog isolera underifrån då man byggde, så har jag ingen matta är det superkallt om fötterna när man står och diskar. Min matta köpte jag billigt på ikea och jag kan tvätta den 1-2ggr om året i badkaret.

(Förhoppningsvis hittar jag en annan lägenhet snart med varmare golv för slumlorden Locum är INTE pigga på att renovera vilket jag tycker är skandal för de är ju ett statligt företag och att bara låta lägenheter förfalla är ju kapitalförstöring. Och jag tänker inte renovera själv för då höjer de ju hyran med hänvisning till att standarden har höjts.)

marie39
0

#23 visst är det idiotiskt att man ska behöva frysa inomhus?? Jag har också kallt inne, det kan t om vara kallt på sommarn. Varför fattar inte värden att vi blir sjuka - även husen blir ju dåliga av denna ständiga kyla och fukt.

Jag har ett par varma och sköna tofflor så det blir lite varmare överallt jag går :)

SaraC
0

Vi har en "bambu"-matta i vardagsrummet, i övrigt har vi bara slitstarka "gångmattor" med latexundersida. Det är det enda som funkar här hemma, tyvärr. De måste ligga stilla, vara enkla att göra rena och billiga att byta ut då och då. I köket har jag matta, men inte under bordet. Vill gärna ha mattor då vi har parkett överallt.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

kickboard
0

Gillar inte mattor med gummiundersida, för de blir så stabbiga och går inte att tvätta för då murknar de sönder. Håller mig till tras/plastmattor i köket och hallen.I vardagsrummet har vi plyschmattor.

Branneli
0

Trasmattor i köket, där vi lagar mat. Skönt att stå på & hemtrevligt.

Stor trasmatta under köksbordet…har provat utan….men nää, blir trivsammare med matta.

Några rum i huset är utan matta.

kerstinjo
0

Jag har ingen matta alls i köket.

Ganska mattlöst över huvud taget här. Mestadels för att jag har en hund som släpar runt mattor och "kvalitetstestar" dem när han är själv.

Kerstin 

[Asta]
0

Jag har också haft det väldigt mattlöst förut, men sedan vi flyttade till ett gammalt hus så har mattorna plötligt flera funktioner