Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettinredning-och-design
Läst 4527 ggr
Sofieen
0

"Tomt på mitten"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Efter att ha sett Inredning Simon & Tomas har jag insett hur vi svenskar gärna placerar ut alla möbler mot väggarna så det blir alldeles tomt i rummet. Jag har alltid tyckt det är så fult.

Nu står jag här med en lägenhet som jag delar med min sambo. Vi har bott här i ett år och ännu ser det nyinflyttat ut. Jag kan inte bestämma hur vi ska ha det.. Vi har en 2a med öppen planlösning. Jag bifogar en ritning. Jag har inte en aning om hur vi ska möblera och vad vi ska ha för färger osv.

Vi har ljusgrå väggar i hela lägenheten, förutom där TV-bänken står. Den är mörkgrå.

Tipsa mig! Jag måste ha tips! Jag vill inte ha det såhär längre. Tipsa om färger, möbler osv. Glad

Sofieen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär har vi det möblerat i dagsläget

Det är jättetomt. Vi har inget på väggarna förutom två små tavlor ovanför soffan. TVn står på en tillfällig liten bänk som är mindre än TVn. Kul.. Helt nyrenoverat och det ser fortfarande obebott ut..
Som ni ser är det helt tomt från hallen mot köksbordet och in mot vardagsrummet. Vad kan man göra?

Lill-Kisse
0

Naturligtvis behöver man tomma ytor någonstans för att kunna ta sig fram genom ett rum. Sovrummet är bra möblerat.

Köksbordet kan vändas så att det inte står tryckt mot väggen. Då kommer det ut en bit i rummet också.

Nuvarande placering av soffan ger ingen möjlighet att skapa en myshörna, eftersom man bör nå balkongdörren smidigt. Ställ soffan mot den vänstra väggen i stället och gör en sitthörna mellan vägg och fönster. Ett hörnbord ger avställningsyta också t ex för vacker bordslampa. Under fönstret kan man placera en bred bänk eller ett skåp att ställa stora krukväxter på, men kläm inte upp någon soffa eller stol tätt intill. Man behöver komma åt att sköta växterna.

Skaffa en bred hylla att ställa mot väggen till höger. Böcker, vackra prydnadssaker och TVn kan samsas i den. Välj samma träslag till de olika möblerna så att det inte ser rörigt ut. Färgsätt med matta, tavlor, kuddar och pläd i någon favoritfärg.

Lycka till med det nya hemmet!

Sofieen
0

Där fick jag en del att filura på =)

Vad tror du om en Expedit-hylla från IKEA för att skärma av köksdelen och vardagsrummet? Det har jag funderat på ett tag.

Tack för hjälpen =)

Lill-Kisse
0

#3  Just jag är inte den som skärmar av ett rum i första taget, men jag erkänner att det ser bra ut i vissa långsmala rum. Då får man nog komplettera belysningen, så att det inte blir för mörkt i mitten.

Maria
0

Jag hade provat att sätta soffan utåt från väggen med ryggen mot matplatsen så blir det en naturlig avskärmning mellan kök och vardagsrum.

Soffan blir så att säga rumsavdelaren. Om soffryggen inte är "snygg så kan man ha en låg bänk alldeles bakom med blommor, böcker, prydnadssaker eller vad man tycker passar.

/Maria

AndersE
0

#5 Jag tänkte samma. Ibland kan TV:n få plats under fönstret. Då kan man sitta i soffan och titta ut också…

Och man slipper fönsterblänk i rutan.

Maria
0

#6 Dessutom så blir ju aldrig en soffa så hög att rummet känns mindre för det.

Ibland kan jag tycka att det är lite trist med standardplacering av en soffa längs en vägg. Och hörnbord måste jag säga att jag tycker är bland det fulasteTyst

/Maria

Lill-Kisse
0

#6  Placeringen av en TV kan vara kinkig. Man ska inte ha den så att det blänker från fönster, men inte heller mot samma vägg som fönstret, för då får ögat kämpa med ljus som skiljer sig från TV-bilden. Annars måste man fälla ned persienner e dyl. Bekvämast är att placera TVn mot en sidovägg.

Halvdansken
0

De nya Tv:arna är väl inte så känsliga för ljus som de gamla, där man ju inte kan se nånting alls om solen ligger på.

Hatar cancer och älskar vårlökar.