Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 2723 ggr
eloize
0

Värmegolv i badrum......

Hejsan!

Mina föräldrar vill lägga värmegolv i sitt badrum på nedersta våningen, det som kan ställa till det är att dom har en grund som är en hel platta.

Är det någon här som vet vad som gäller då och hur man kan göra?

Vore väldigt tacksam för hjälp!!

Tack, Tack!!!

Halvdansken
0

Vi bankade upp översta lagret och la ner vattenburen, men jag förmodar att man kan lägga ut en tunn el-variant också. Om det inte finns isolering så är ju risken att man värmer upp grunden mest, men i så små utrymmen som badrum så gör det inte så mycket.

I vardagsrum och kök hade vi en stor renovering, så där ligger isolering under betongen.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

eloize
0

men hur har det blivit med kondens då?

för har läst o hört att om man lägger värmeslingorna m.m direkt mot en betong yta och mot en yta som inte andas att det mkt lätt bildas kondens….

stämmer kanske inte detta då!?

isåfall är det ju bara o sätta igång för dom!! ;)

vad har du hört om detta när ni gjorde erat?

Tom
0

Det beror helt på hur huset och grunden är konstruerad. Du kan få problem med kondens precis som du skrev om det inte görs på rätt sätt. Kontakta till exempel Anicimex rådgivare. De brukar vara riktigt duktiga på sånt.

Tom

eloize
0

ja det va det jag fått för mej… och just när det är en hel platta….

aah det visste jag inte! ska genast kontakta en kompis man då som jobbar där! tack så mkt!

kickboard
0

V i har vattenburen golvvärme på helgjuten  betongplatta och det har inte varit några problem

eloize
0

#5 ok, men hur gjorde ni då med den installationen? nått särskilt att tänka på för att den ska bli godkänd?

Halvdansken
0

Vi hade vvs:ae till det hela och folk som bankade upp betongen.

Nån kondens har vi inte hört nåt om, eller sett för den delen.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

kickboard
0

Vi byggde så från början: helgjuten platta, frigolitisolering ovanpå och vattenledningarna ovanpå den. Sedan ytterligare en tunnare gjutning ovanpå. Så bygger man här i våra trakter.

eloize
0

#8 ok, tack

Tom
0

#8, Det är skillnad på nybygge och att göra det i befintlig konstruktion.

Tom