Känns inte rent.. :/
Vad gör man när ens em inte känns rent och fräscht?
Jag torkar golven varannan eller var tredje dag (har en iller så det är ett måste för att hålla lukter borta), dammsugar inte utan sopar (ddet är mentalt svårt att ta fram en dammsugare..sopkvasten står ju redan där i örnan..och låter mindre :P) men dammsugar emellanåt för att komma åt ordentligt i hörn m.m.. Torkar vanligtvis av bord och bänkar, hyllor m.m. samtidigt om jag torkar golv, så iaf 2-3ggr i veckan. Inte alls ovanligt att jag torkar av alla lister också, speciellt i rummen där illern får vara (kök och hall). Håller disken borta och saker undanplockat. Har inte mycket ''grejjer'' som står och tar plats, lite i bokhyllan bara. Enkelt möblerat. Det finns rätt ofta en svag illerlukt, men knappt märkbar. Vädrar ofta och har doftblock som maskerar lukten åtminstonde de första dagarna efter golvtorkning. Folk som hälsar på reagerar inte på illerlukten.
Så det borde ju kännas som ett rent och fräscht hem? Speciellt som jag aldrig var noga med städning innan jag flyttade hemifrån, mitt rum var en svinstia rent ut sagt med gamla kartonger, papper och skräp verallt. Har också växt upp med djur så det är inget jag finner ofräscht..
Sitter det bara i mitt huvud? Eller missar jsg något? Jag har aldrig varit duktig på att städa och vet väl egentligen inte hur man gör.. :3 Hink med vatten o lite rengöringsmedel, doppa o vrid ur skurlasen och moppa golven, torka med trasa..tja.. det är klart att jag ''vet'' hur man gör det, men jag är så orolig över att jag kanske missar nåt grundläggande och inte ser det..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
För mig låter det som om du har väldigt välstädat. Så noggrann är inte jag alltid
Framförallt inte när det gäller att våttvätta golven.
/Maria

Mycket vädring, sopa och våttorka golv är alldeles utmärkt. Man kan förstås ifrågasätta sitt rengöringsmedel. Är det naturligt? Känns det fräscht? Känns det naturligt med doftblock? Kanske skulle du trivas bättre utan. Du vet ju att du har rent och fint.
Ren och fräsch toa, dusch och bad är liksom grundläggande. Lite puts av speglar och glas förhöjer känslan av ett rent hem.
#1 Då sitter det nog i huvudet :3
#2 Hade grönsåpa med citronsaft i innan, har nåt billigt med citrondoft nu, känns snarare fräschare med det nya. Pga illern behöver ag ha ett doftblock i halen (där det på något sätt samlas illerlukt, kanske nåt med ventilationen) för att slippa en svag underdoft av unken pojk iller :3 Känns fräschare med doftblocket än det gjorde utan.
Vardagsrummet som är illerfritt luktar inte iller och har heller inget doftblock men känns ändå inte helt fräscht och rent.. :/
Ska fråga en kompis som kommer idag om hon känner nåt ofräscht eller orent..
Fönsterna putsade jag en gång sen jag flyttde hit..men spegeln kan ju behöva en omgång..
Gör dig av med illern om det blir sådana städproblem av den. Det finns andra typer av husdjur som katt eller hund.
Du kan använda rökelse
/Maria
#4 Min iller är mitt husdjur och mitt ansvar, jag städar gärna varannan dag för att ha kvar honom. Sen tror jag inte att det är problemet eftersomdet inte luktar iller här (i kök och hall efter doftblocket och i vardagsrummet pga att han inte har tillträde hit) så varför det skulle kännas renare efter städning för att jag skaffar katt istället ser inte jag..
#5 Det är som sagt inte lukten, den är ju löst med doftblock..och rökelse är för tungt för mig :)
#4 tss, vi har 4 hundar.. här dammsugar vi 2 gånger om dan för att inte bada i deras hår, så tror inte det hjälper

Om du är för ivrig med att våttorka golvet, kan du faktiskt skada det, alla golv gillar inte mycket vatten och rengöringsmedel.
Det finns en statisk syntetmopp som tar upp både hår och grus som man kan köra torrt med först om du inte vill dammsuga. Sedan kan du sätta en mirakeltrasa som du blöter ner men vrider ut ordentligt, så det inte blir blöt bara fuktig. Det tar upp det som är kvar efter torrmoppningen.
Om du har trägolv, måste du använda medel som vårdar det efter städning. T o m plastgolv har beläggning som mår bra av återfettning/skydd, vissa rengöringsmedel innehåller återuppbyggande sådant.
Men ta reda på vilken sorts golv du har, så du inte fördärvar lack på parkett eller annat, det blir ju dyrare återställa sen än att sköta rätt. Sen när du vet om det är linoleum, laminat, trä, klinkers eller plastgolv, fråga ut personalen eller googla om vad som är bäst i test. Konsumentverket hjälper nog också.
Jag förstår att du vill hålla rent både för dig själv och för illern, och det är helt rätt. En tanke till: kommer lukten verligen från illern? Kan det komma från grannen, avlopp eller ventillation? Har du kollat?
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
#8 Plast och klicker golv :)
Jo, jag våttorkar sällan med mycket vatten utan tar av trasan (har en sån platt mopp) sköljer och vrider ur i spannen innan jag torkar igen:) Men lite efterbehandling ibland skadar nog inte :)
Ja, det är illerlukt. Han springer ju lågt över golvet och sätter mycket lukt i det. Men det är som sagt inget jag känner av så länge jag städar ofta nog :)

OK, då gör du nog så rent du bara kan och inte behöver vara orolig för att det är ofräscht, det kan inte vara om du rengör så ofta. Men du kan iaf fråga i färghandeln vilken sorts golvrengöring är bäst på just dina golv. (Klicker finns inte, antingen klickgolv eller klinkers)
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Klick-golv då :P Ser ut som trä. Jag frågar pappa, han är gammal snickare ;)
Ja..det sitter nog i huvudet..frågade kompisen när hon kom och hon tittade bara lite konstigt på mig som ''Eh..va babblar du om?'' så.. :3

Golv som klickas samman kan vara trägolv det också, det måste inte nödvändigtvis vara laminat.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Men jag tror att detta är det, ska höra med pappa som sagt :)