Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettövrigt
Läst 1925 ggr
Pia
2005-12-14 18:45
0

Jultraditioner

Nu närmar sig julen med stormsteg och då tycker jag det skulle vara roligt att höra om ni har några speciella traditioner i n f ö r julen som ni bara inte kan vara förutan? T ex julpyssel med barnen, stora bak-dagen, glöggträffen osv.

För några år sedan var det tradition att vi stöpte ljus hos "svärföräldrarna", åh vad det var mysigt och stämningsskapande! När de flyttade till mindre hus slängdes dock alla grytor och tillbehör och sedan några år har traditionen gått i graven tyvärr… Men jag har fortfarande några av de fina hemstöpta ljusen kvar som minne, att användas vid alldeles speciella tillfällen:)

När jag var liten fick jag små presenter varje dag fr o m första advent fram till julafton i en broderad kalender som min mormor gjort. En tradition min mamma och jag väckt liv i igen på senare år, men nu ger vi varandra små nyttiga eller kul presenter varje dag istället:)

Lussebullar bakas till Lucia.

Inte att förglömma julkortsskrivandet! Listan blir längre för var år, somliga tillkommer, somliga försvinner, vem förtjänar inget extra fint kort i år, vem gör det? Det är nästan det roligaste innan jul, knepa och knåpa, komponera julfoto, klippa och klistra, adressera och pricka av på listan…

Så, vad har ni för personliga traditioner ni bara måste hålla vid liv till jul??

Niklas
2005-12-14 23:11
0

Julklappar. Vi köper alltid julklappar före jul, eller allra senast på julafton. Det är en måstetradition hos oss. :-)

I dag har jag för övrigt skrivit årets julkort.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

AktieTrader
2005-12-14 23:36
0

Julmat och Julklappar.

Pelle
2005-12-14 23:46
0

Jultraditioner var det, har iofs blivit mer och mer pysslig med åren, fast jag kan inte säga att det blir så mkt traditioner av det. Kan inte planera fritiden tillräckligt bra för att låsa upp en massa aktiviteter vid vissa datum eller händelser. Gran, klappar och löjligt mycket mat får väl ses som traditioner, fast det har ju alla.

Julstöket i köket blir bara dock bara värre ju äldre jag blir. Älskar att vika en helg åt att bara få laga en massa härlig mat, senap, godis mm mm. dock olika år från år så tradition blir det j inte. Detta tänker jag göra i år med, fast bjuda mer än vad jag äter själv vilket inte alltid varit fallet för om åren.

Förresten, att göra tryfflar har blivit en ny tradition, det är tredje året i år, och då blir det tradition. Härligt att få kladda med choklad en hel dag, och sen på Julafton få njuta av Cointreau eller Romtryfflar, mmmm.

Tom
2005-12-14 23:58
0

Oj vad sugen jag blev på tryfflar! =)

Jag har oxå skrivit under årets julkort idag. Du får ett Nicke! =)

Tom

Pia
2005-12-15 00:00
0

Vad trevligt att så pass många verkar hålla fast vid SKRIVA julkort med PAPPER och PENNA!! *Det finns hopp om mänskligheten trots allt…* :)

Pernilla
2005-12-18 17:50
0

Julkort. Gör alltid alltid alltid mina julkort själv. I år hade jag lessnat lite på tomte-och-ängel-gullegullet, så de fick bli knallcerisa och gröna istället - men juliga ändå.

Vi firar oftast jul borta, så hemmapysslet blir ganska begränsat. Men jag vill alltid griljera skinka och ha stark söt skånsk senap och knäckebröd hemma till det. Varje år bakar jag julkaka, en tung och saftig engelsk fruktkaka med mycket whisky eller konjak i, som brukar avnjutas hemma hos mina föräldrar. "Receptet kommer snart i en matsajt nära dig…" :) Doften av alla de hackade torkade frukterna som står och drar i whisky… det är jul för mig.

I år har vi äntligen såpass mycket utrymme att vi kan ha en gran hemma hos oss. Det ska bli helt underbart att få klä den - om vi nånsin hittar en snygg julgransfot, förunderligt hur många fula sådana det finns…. (Tips mottages tacksamt).

Och sedan att skriva julklappsrim. Det tycker jag är helt underbart. Att sitta kvällen innan och slå in paket, helst lacka på dem också, och klura på rim… Mmmm. Nä, nu ska jag se till att de närmaste två och en halv dagarna går ruskigt fort, för nu har jag inte tid med sånt där jobb-larv längre känner jag!

Pia
2005-12-18 19:11
0

Åh, julgransfot, jag såg en jättefin, annorlunda häromveckan, ser skyltningen framför mig men minns inte alls vart det var…:( Attans då! Men jag kan tänka mig att de kan ha fina på t ex DesignTorget, G.A.D eller NK.

Pernilla
2005-12-22 10:50
0

Har lagt upp receptet på min favoritjultradition här. Bara ifall ni skulle undra. :)