Gnisslande säng
Jag har en IKEA-säng (120x200 cm), Sultan någonting (kommer inte ihåg) och den har börjat gnissla om man rör sig för mycket i den, men ja, det måste man ju kunna göra utan att behöva bli störd på den.. ;) Det låter som att det är fjädrarna som gnisslar, inte benen eller ramen eller något sådant..
Vad gör man?

Gnisslande fjädrar är nog svårt att få bukt med. Hur gammal är sängen? Har du garanti? I så fall kanske du får byta eller någon sorts ersättning.
Sängar håller inte i evighet, så har den några år på nacken, är det nog läge att köpa ny. En gammal tumregel var att byta efter tio år, men jag har haft nuvarande säng längre utan att den gnisslar än. Har bara köpt ny bäddmadrass några gånger.
Den är 2-3 år gammal, alltså inte alls så gammal! Tyvärr så vet jag inte om jag har någon garanti kvar, då jag inte har kvittot. Jag fick sängen av min bror som hade köpt den, men köpte en annan när han flyttade.
Man kan inte smörja eller göra något sådant?

Fjädrar bör vara inlindade eller på annat sätt åtskilda så att de inte kommer i beröring med varanda. Men om sängen inte är konstruerad så, låter det logiskt att fjädrarna börjar gnissla fort. Åk till IKEA och be att få se en genomskärning som visar hur just din säng är konstruerad. (Kanske det finns något på IKEA:s hemsida att se?) Att man kan smörja fjädrarna, har jag inte hört talas om.
Kan du skaffa en tjockare och mera stabil bäddmadrass, så kanske det inte blir så djupa guppande i sängen att fjädrarna berörs. Men då vill det till att du trivs med en sån styvare bäddmadrass.
Hm, själva sängen är rätt så fast (hård) i sig och jag har tänkt på att köpa en mjukare bäddmadrass (något tjockare). Skulle det kanske kunna dämpa lite grann tror du, eller blir det bara värre då? Både bäddmadrassen och själva sängen är nog fasta skulle jag säga.. Med en tjockare, mjukare bäddmadrass känns det ju som att det skulle dämpa lite, då bäddmadrassen tar det mesta och att sängen inte skulle röras lika mycket, eller tänker jag fel nu?
Jag ska leta på hemsidan! =)

Svårt att ge råd om sånt här. En bra bäddmadrass är väl ändå en vettig investering, hur det än går med gnisslet. Blir det inte bättre, kan bäddbadrassen användas i en ny, bra säng.