Tegelvägg
Jag funderar lite på att ta fram en tegelvägg hemma men funderar lite på hur man går till väga..
Kan man köra lite lugnt med en bilmaskin annars kommer det ju att ta ett halvt sekel att få fram,, huset jag bor i är från 1920 och väggarna känns lite halvporösa..
Detta är i mitt vardagsrum och jag funderar på om jag skall ta fram teglet på hela väggen eller bara en del..
har ni några bra tips och ideer?
Mvh
Magnus

Har du tur så är putsen som i mitt kök innan jag renoverade… då räckte det med att elektrikern drog ett spår med bilmaskin så kom hela väggen (6kvm av 8 ca) med. Lite irriterande eftersom jag inte ville ta fram teglet.
Lite försiktigt med en bilmaskin låter som en kanonidé tycker jag. Kanske börja med att ta upp lite för hand för att se tjockleken på putsen???? Sen på med stålborste för slutfinishen.
Lycka till,
/Pelle
Tackar för ditt svar Pelle, får se hur det blir med det hela skall kolla med en kompis som är målare vad han tyckar att jag skall ha på resten av väggarna
Den gode Ernst i sommartorpet har ett reportage hur man gör 
Mvh
Magnus
Berätta gärna vad du bestämmer dig för och hur det går. Jag är nyfiken. Vi har en skorstensstock i köket. Inte för att jag har tänkt ta fram muren, men om det blir bra hos dig kan jag i alla fall överväga det.
Vänliga hälsningar
Niklas
Tänk på att en tegelvägg inte alltid är så vacker bakom putsen. Jag renoverade just delar av ett gammalt hus från 1922. Ägarna ville bland annat ta fram en skorstensstock i tegel. När vi började riva putsen såg vi att teglet var trasigt och inte alls lämpade sig för att visas. Om man skulle få det bra hade vi varit tvungna att renovera teglet men ägarna tyckte inte att det var värt de extra pengarna.
Tom
Jag tror jag har bestämt mig för att göra en fondvägg i tegel så vi får se hur det går i mellandagarna..
Borrade ett par hål för att se att det verkligen var tegel bakom och det var det som tur va :-)
Hur har det gått?
Har en tegelvägg som jag frilagt och ska snart fortsätta med nån form av behandling. Men frågan är om jag ska kakla nederdelen, eftersom detta är en köksvägg med bänkskiva och spis nedanför.
Hur hade/har ni gjort?
#6: Kan du inte lägga in en bild så vi får se väggen? Det är lättare att tycka något då.
Vänliga hälsningar
Niklas

#6 det finns väl någon sorts lack man kan använda på teglet? såg ett program där de behandlade teglet med ngt för att slippa säätta kakel där.
Jag tror att man kan använda primer som binder murbruket.
Vänliga hälsningar
Niklas