Planerar inför tapetsera/måla
Jag har lite planer för mitt rum. Just nu är det ljusblått med en board. Jag funderar på att ha tre vita väggar och en grå fondvägg. Grejen är den att jag har en stor och tung vit byrå som jag vill ska stå mot fondväggen för att inte smälta in i det vita. Byrån är nästintill omöjlig att flytta. På bilden ser ni hur det är möblerat och var jag helst vill ha fondväggen. Men ni ser att byrån står vid dörren och om det blir vitt där syns byrån knappt. Kan man ha en grå vägg där? Då blir rummet ljus när man kommer in och mörkt när man vänder sig om. Vill gärna ha lite tips!
Har du inte något fönster i ditt rum?
Tom
Det missade jag visst. Gjorde ett streck där det ungefär är.
Idén som kommer i mitt huvud är att göra fondvägg längs sängens långsida och kortsida som tar mot väggarna.
T.ex grå fondvägg, ljus säng, och resten av väggarna ljusa, sen målar du om byrån ifall du vill att den ska sticka ut mer.
Vad gäller färgerna skulle jag dock göra ovan nämda fondvägg svart, sen ha väldigt färgglada sängklader som bryter en skarp kontrast till det svarta.
// Paltfan
Tycker ditt förslag är bra, dock vill jag inte måla om byrån eftersom jag gillar den väldigt mycket som den är. Men jag gillar dina ideér.
Behåll Byrån som den är, tycker du att den smälter in för mycke i den vita väggen så kan några "prydnader" eler dyligt på den göra så att den kommer fram igen, kanske en duk med vas etc som matchar fondväggen.
// Paltfan
Alternativt så målar du eller hänger ett fåtal lodräta linjer bakom byron på väggen, två brea och en spe t.ex i samma färg som fondväggen.
// Paltfan
Tack för tipsen! En sån här byrå är det!
Aha, men du kan ju klistra på väggdekorationer/luckdekorationer på den där då det är släta luckor.
// Paltfan
Bra idé! Jga har lite dålig fantasi, vill varken ha för ljust eller för mörkt men tycker svart och vitt passar mina möbler.
Tror det kan bli riktigt snyggt om du köper en vägg/luckdekoration som sträcker sig från nedre luckan, snett upp över övre luckan sen viker sig och avslutas snett upp efter sidan på byrån.
Förutsätter att den sidan är synlig på byrån.
// Paltfan