Stopp i avloppet
Vet inte om det hamnade i rätt grupp…
Hm, det börjar rinna ner väldigt dåligt i avloppet i duschen. Vad gör jag? Är det något jag kan göra eller är det bara att ringa vaktmästaren? :o/
Vad är det som gör att det blir stopp?! Har jag gjort något fel eller är det bara en tidsfråga? :oS Jag gör rent varannan vecka och plockar bort hår efter varje gång jag duschat…
Alla avloppsrör brukar klogga igen förr eller senare. Är det gamla gjutjärnsrör så går det snabbare.
Om det är ett hyffsat modernt avlopp så går det oftast att dra upp en del som innehåller vattenlåset och rensa. Kolla om det finns ett litet handtag som du kan dra upp.
Tom
I våra duschar/bad finns inget handtag att dra i utan man måste ta tag i botten av vattenlåset och dra.
När man ska sätta dit det igen kan man smeta på lite diskmedel för att det ska slinka in på plats lite lättare.
Susanne 
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.
Jo det finns ett litet handtag i brunnen under gallret. Jag vågade inte dra i det då. :o) Är det bara att dra upp och rensa eller är det något jag ska tänka på? Och… Brukar det stinka ordentligt? ;o)
Det är nya hus, ungefär 10 år gamla bara.
Tack för svar! :oD
Ja det är bara att dra. Det kan lukta illa. Använd lite diskmedel på gummipackningen för att få tillbaka den precis som Susanne skriver.
Tom
Tack för svar! Då ska jag prova imorgon! :o)
OMG!! Det var värre än jag trodde!! Det är ett lock med handtag som jag drog i så hela "brunnslocket" drogs upp. Och därunder…
!!!!
Mörkgrå sörja/hår/grus som satt fast i locket. Jag bara kikade innan jag slog igen locket igen för lukten var som en slägga. 
Har vädrat en timme nu och det luktar fortfarande…
Kan säga direkt att hyresgästerna före mig kan inte ha gjort ren den där sedan huset byggdes… För inte kan väl vattenlåset bli sådär på bara 10 månader? 
Hehe, det framgick inte om du rensade eller om du lät det vara?
Tom
Jag lät det vara… 
Måste samla lite mod och köpa en gasmask innan jag ger mig på ett sånt monster.
( Eller så mutar jag en av grannarna att göra det
)
Bara att hålla andan och få jobbet gjort. Inte vara kräsmagad:)
KOM IGEN NU! 
På med handskar och ha en diskborste och lite diskmedel, sedan är det bara att rocka loss. Spola vatten samtidigt som du gör rent så försvinner "aromen" fortare. Det går jättefort att göra rent, det tar bara sekunder.
Susanne 
Susanne 
Okej okej… Sätter igång nu. Ring 112 om jag inte hört av mig inom en timme. 
Hehe, det var inte så illa som jag trodde.
Det gick ju relativt smärtfritt så fort jag fått ner monstret i toaletten och spolat! Allt satt liksom ihop så när det var borta så var det bara att skura med såpa och en diskborste!
Nu rinner vattnet ner fort och fint igen! Tack för alla svar och peppningen när jag fegade ur.

BRAVO! :-)
HÄRLIGT!
Det sista tipset då … ha för vana att göra rent en gång i månaden även om det inte luktar illa osv. så blir det aldrig igensatt eller jobbigt att göra rent igen.
Susanne 
Susanne 
Tackar!! 
Haha, jag kommer definitivt att göra rent under plattan oftare! En gång i månaden låter bra tycker jag. Har väl aldrig fattat att jag måste lyfta på locket och göra rent vattenlåset också så jag har bara gjort rent under gallret.