Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettövrigt
Läst 3981 ggr
mariatingsund
0

Om dagens kvalitet

Vart tog hederligheten vägen? Finns det ingenstans man kan köpa ordentliga varor längre?

Jag har beställt några mattor som visade sig så tunna som överkast. Jag ringde in beställningen just för att fråga om kvaliten, men hon i luren var hur okunnig som helst. Jag har också beställt överkast som var trasig, tråden brast under vävning så det bara en massa lösa maskar i tyget på 5*8 cm. Jag skulle ha några drapålakan också när jag ändå betalade frakt, som var så tunna så man kunde använda dem till spetsgardin. Påslakanen som skulle matcha såg så fruktansvärt billiga ut så hela alltihop blir returnerat. Det var längesen jag köpt något på postorder, men så blir det inget mer för egen del.

Jag har också köpt en gullregn som dör i trädgården, samt en rumsväxt som är så gott som död. Inte pga  missskötsel. Inte fick jag ens kvitto då jag handlade dem på presentkort. Så jag kan inte ens gå och reklamera.

Jag har också köpt trådlösa hörlurar, som förde sånt oväsen så jag fick byta innan ett nervöst sammanbrott. Allt vad det medför, irritation, förlorad tid, extra bensinpengar och parkeringskostnad mm.

Är det bara jag som har sån otur med grejer? Om ni tror så kan jag avslöja att inget av dessa var billigetsvara, tvärtom.

Vi väntar också en plåtslagare som skulle göra taket över verandan. Han skulle kommit första veckan i augusti.

Är hemskt arg just nu. Skrikandes

Jag har satt inlägget i kategorin sommar & sol o allt annat, saknade en grupp som skulle passat bättre.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

AndersE
0

#0 Jag känner igen en del av det du skriver.

Samtidigt kan jag reta mig lite på att det finns människor som ska köpa allt till lägsta pris och ändå förväntar sig toppkvalitet. Om man väljer lite och accepterar att om det ska vara bra så kostar det lite, ja, då tycker jag inte jag upplever det du skriver.

Jag har köpt väldigt billiga lakan på ICA Maxi eller IKEA som varit så som du beskriver, men jag har också handlat på IKEA och avstått från "billiga lådan" och fått lakan som hållit många, många år.

mariatingsund
0

Som jag skrev, var inget av det jag nämnde billighetsvaror, tvärtom. Men jag kan fortsätta listan i oändlighet, Idag skulle jag rädda den döende krukväxten som förmodligen har någon sorts sjukdom hem från butiken, med att spraya med bladglans, fackmannen i blomsterhandeln rekommenderade det. Och gissa vad, det går inte spraya ut vätskan, det finns vätska men ingen gas i sprayburken. Ibland kan jag faktiskt klättra på väggarna.  Att Pet flaskor har blivit så tunna så man tappar både glaset och flaskan när man vill hälla upp och flaskan viker sig, att emaljen från hundskålen krackelerar och lossnar så det hamnar i hundens mage, den nya spisen där emaljen krackelerade för att det inte tålde värme, att den dyra tapeten har så skör yta så den kommer loss när man torkar av limmet mellan två våder, sådana saker inträffade inte förr, eller har jag fel?

AndersE
0

#2 Såna saker inträffar inte nu, inte för mig.

Pet-flaskor använder jag nästan aldrig. Det är mycket billigare och mycket, mycket trevligare att köpa på 33cl flaskor i back. Dessutom är läsk bland det mest onyttiga man kan tänka sig…

Tom
0

Jag upplever inte heller att det är så illa som du beskriver. Visst har man otur med saker man köper ibland men inte på grund av att kvalitén är så dålig. Det verkar som att du har haft lite extra otur eller också köper inte vi samma typ av saker.

Jalking
0

Ja och nej.
Till stor del får man det man betalar för som någon tidigare nämnde, men sen har också kvaliten på även relativt dyra saker sjunkit tucker jag också. Antagligen mycket beroende på att arbete har blivit dyrt och maskiner och maskintillverkat billigt. Förr vävdes ju lakan mer eller mindre för hand av duktiga väverskor. Numera görs de väl med X antal meter/sekund utan att någon ens övervakar processen. Lika med nästan allt. Kåken jag bor i är byggd på 50-talet av en byggmästare som byggde den till sig själv. Ett fantastiskt hantverk i massivt trä överallt. Skåpen platsbyggda med perfekt passform, alla skarvar utförda med handgjord laskning och sinkning (eller vad det heter). Så byggs väl inte hus idag (?). Skulle antagligen bli för dyrt för de flesta.

Å andra sidan… Dagens bilar har en tillförlitlighet och livslängd som man knappast kunde drömma om för några årtionden sen. Tacka modern teknik och elektronisk övervakning för det. Mot det talar SJ:s skittåg som har en tillförlitlighet som är betydligt sämre än öststatsbilar från 50-talet.

Tiana
0

Till viss del kan jag hålla med, i alla fall den delen som handlar om lakan och mattor. Det har jag slutat köpa på postorder, ofta är det just tunna massproducerade saker.

Dessa köper jag numera alltid i butik, IKEA har bra kvalitet på sina tex. Handdukar är också något jag vill se med egna ögon när jag köper, så även gardiner.

Att det sedan gynnar butikerna i närområdet, det är bara ett plus Skrattande

parsley
0

#5 Trabanten lär vara en genial bil. Såg ett program om nämnda bilmärke i somras. Ett antal entusiastiska ägare uttalade sig om just Trabantens fördelar. Oskyldig Men du kanske tänkte på något annat märke än just Trabant?

Saker och ting har blivit sämre. Idag kan man t ex räkna med 6 års livslängd på ett kylskåp. Det finns hur många påslakan som saknar både tråd och mönsterrak och är allmänt sladdriga, för att inte tala om alla illa sydda plagg som hänger i butikerna.

Dagens bilar är driftsäkrare, men å andra sidan så måste de in på verkstad för lampbyte.

AndersE
0

#7 Jag har inte haft något kylskåp som inte hållit mer än sex år.

Om jag undviker de billigaste lakanen råkar jag inte alls ut för de brister du tar upp.

Jag byter lampor på bilen själv. Visst kan man låta verkstaden göra det…

mariatingsund
0

Ni nämner lite av varje. Jag köpte fina handdukar på Ikea, sen fick jag inte ta bort luddet från min kropp, tvätt efter tvätt har handduken fällt luddat och irriterat. Det finns inga alls underlakan som är tätvävda, åtminstone något som helst tätvävda som känns lent mot kroppen. Jämförelsevis gamla linnet höll ett helt liv. Det är tyvärr så att om man handlar i dyra affärer, hittar man också bara tunna lakan. Allt tillverkas i Kina och i mängder för att alla mellanhänder ska kunna sko sig och  konsumenten få en produkt som inte är till belåtenhet - av ett eller annat skäl.

Teknisk utveckling är ju en helt annan sak, men om ni vill så kan jag nämna att jag köpt en plattskärm i fackhandeln - betonar inte var billigt - och det har varit skuggbild på så fort ett år har gått, nu är redan ränder också. Hade jag haft arbete med datorn som yrke, hade jag behövt köpa nytt.

Bara man tittar på dagens hifi, ser man (jag) plasthölje, dåliga luckor, fel här och där. Eller är man själv som blivit så kräsen? Det kanske meningen att jag inte ska handla något överhuvudtaget? För just nu känns det som om jag kunde ha lagt alla dessa utgifter jag gjorde påsistone i sophinken.

AndersE
0

#9 Jag är nöjd med de allra flesta av mina lakan. Självklart kan jag inte begära att de ska motsvara de lakan min farfars moster vävde vid "pråsans sken" för 130 år sedan. De skulle kostat en förmögenhet idag, men jag sover gott i de nya jag har också. Jag är glad att trots att jag köper lakan så billigt som det ju är, så kan ett antal människor tjäna sitt levebröd på att jag köper dem. Varför jag ska kalla det att "sko sig" för att människor anstränger sig för att tillgodose mitt lakanbehov inser jag inte.

Den dator jag sitter vid nu är fyra år gammal och har en 20-tums plattskärm. Den är igång ca 15 timmar varje dag och fungerar fortfarande utmärkt.

Det tillverkas väldigt mycket undermåligt. Liksom mycket av det som finns i livsmedelsbutikerna är undermåligt. Men jag måste inte köpa det.

mariatingsund
0

Om jag säger som så:

Handlar jag obesprutade grönsaker av min granne som jag känner, då mår vi båda bra. Köper jag en kruka av en krukmakare som jag både behöver och tycker jättemycket om,  då mår vi båda bra. Om jag vet att några svenska killar har monterat och står för en - ska vi säga - symaskin, som jag litar på att kommer att fungera minst 10 år, då mår vi bra. Och betalar gärna för det.

Vad jag har emot att överallt finns billiga - och som du själv skriver - undermåliga varor som går genom vem vet hur många händer, och ägarna till dessa händer har inte minsta engagemang i detta, de skor sig inte för din eller min skull, de gör "bara affärer", hälften av dem har ingen susning om vad de egentligen säljer (syftar t.ex. på kundtjänst när jag frågade om vad en matta de säljer väger, så att man ska kunna bedöma om det är av intresse och bespara frakt och returfrakt) . Hon är ju bara anställd, men borde ändå kunna gå o väga en matta tycker man. Jag ställer höga krav på mig själv  i min verksamhet och vill gärna att jag möter lika bra service själv eller åtminstone nära så bra.

När jag behöver något, typ en ny dataskärm, går jag i fackhandeln, försöker få råd, men säljarna är oftast oengagerade och okunniga - säger inte att det inte finns duktiga också. Men att jag köper en dyrare skärm garanterar faktiskt inte att det går sönder direkt efter garantitiden.

Jag ratar mig på överproduktion och att det finns så mycket dåliga saker. Jag är inte rik men inte snål heller, köper bara det jag vill ha, ibland fynd, och ibland jätedyrt.

Jag brukar inte heller gnälla hela tiden, men på sistone har det blivit utgifter på värdelösa saker så ofta o då rinner över.

valley
0

När jag kommer in i en klädaffär i en lågpriskedja tycker jag det luktar konstigt. Vissa plagg har en speciell lukt, odör. Har läst att de behandlas med olika kemikalier för att klara containertransporter och den hårda hanteringen. Tur att jag inte har allergi, bara ett bra väderkorn.

Nyinköpta textilier som handdukar och lakan tvättar jag alltid innan jag använder dem.

När jag köpt ett plagg, säj tröja, och kommit hem med den händer följande: Efter uppackning tar jag bort ettiketter som prislappar och annat löst, ibland flera stycken. Sen klipper jag av de etiketter som sitter i nacken, för de skaver oftast. Medskickad extraknapp fastsydd i långsidan klipper jag bort.  Ev. lösa dåligt isydda knappar syr jag fast. Lösa trådändar klipper jag av eller fäster. Klart att använda.

rakuLotta
0

Vi lever i ett slit å släng samhälle och varor kanske tillverkas för att hålla kortare tid för att man ska köpa nytt? HAr hört att så är fallet med i alla fall mobiltelefoner. Kanske är det så med andra varor med?

Bara en teori.

Halvdansken
0

#12, jag tvättar faktiskt alla kläder också, utom jagckor och sånt. Men underkläder, tröjor, jeans osv får en omgång i tvättmaskinen först.

Håller dock med TS, kvaliteten har blivit sämre. En av anledningarna är nog att man handlar mde via nätet (dvs postorder) och på blid kan man inte se kvaliteten. Sen när man får det gitter man inte hålla på och skicka tillbaka. Inte jag i alla fall.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Oskar
0

Jag har sällan otur med prylar. Brukar oftast vara nöjd med kvaliten och har så vitt jag kan komma ihåg bara utnyttjat garantin en enda gång.

Ibland kan jag tycka att folk förväntar sig för mycket av lågprisvaror. Det är ju självklart att en hel del av de saker som säljs på tex IKEA inte har någon vidare livslängd eller passform. Samma sak med mycket av den billiga elektronik som säljs. Idag kan du ju tex hitta en 32 tums platt tv för ett par tusenlappar. Det ska räcka för att täcka materialkostnader, utvecklingskostnader, löner, frakt, marknadsförning m.m. och dessutom ge vinst till tillverkare, grossister och butiker. Brukar vara intressant att jämföra priser på varor idag med för låt säga 40 år sedan. Om jag inte har fel så kostade en tv då motsvarande en eller två månadslöner. Köper vi en tv för 20-40000 kr idag så kan vi nog också få bra kvalitet…

Oskar

AndersE
0

#15 Det ligger mycket i det!

mariatingsund
0

och jag håller fortfarande inte med. Tillverkningen är långt härifrån för det mesta, och i försäljningskedjan är det ingen som kvalitetsmärker grejerna. Sedan är ju affärskedjor som typ Carlsson eller Granngården säljer precis samma saker - fast dyrare - som en annan butik som är mindre och är tvungen konkurrera med lägre priser.  Jag vill fortfarande betona att jag inte talar om fyndshop o billighetsvaruhus.

Det jag försöker beskriva är en allmän kvalitetsminskning på alla områden. Bara en enda liten sak: förr gick man in i blomsterhandel för att köpa finare dyrare bättre växter, och fick man det. Idag går du in i exklusiva blomsterhandel, och om du köper där en krukväxt, då får du en som du omedelbart behöver plantera om, därför måste du köpa till en bättre innerkruka (för det gamla blev både för litet OCH för tunt jämfört med äldre sådana) samt blomjord som innehåller mer av andra saker än god jord. Tidigare har du fått en blomma som var välskött, omplanterad i rik jord och hållbar kruka, för jämförbart värde. Det var bara ett av hundratals exempel. Dessutom får du idag hem skadegörare, bladlöss och vet inte vad mer … ifrån dyra blomsteraffärer som var mycket sällsynt förr. Jag vågar inte ens tala om nonchalant behandling av kunder, för då tror ni att jag är någon satkärring som inte är nöjd med något.

Jag vet faktiskt inte varför inte ni märker sådana skillnader. Det kanske hände såpass stegvist så ingen mer  reagerar än jag.

abbis
0

Ikea är lågprisens mecca..Massproducerat skit .Ta bara porslinet. Man får det man betalar för brukar jag säga.Försök handla närproducerat så får man bättre kvalitet. Varför handla koppar på ikea för 5 spänn som håller några diskar när du kan köpa svenskt handgjort stengods som du har hela livet förutsatt att du inte tappar det i golvet! Jag förbrukade säkert 5 ikeasoffor innan jag vart så gammal att jag fattade att köpa en kvalitetssoffa .Den har jag nu haft i 20 år lika fin fortfarande..

Förr hade man kylskåp/frysar/dammsugare i 20-30 år nu pajar det på5-6 år och ska man reparera så är det dyrare än att köpa nytt..Hur tänker man då?

Jag är helt övertygad om att i framtiden kommer vi gå tillbaka till dom små enheterna med service och kvalitet och dom stora giganterna får ge sig.

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

AndersE
0

#17 Självklart finns importörer och återförsäljare med dåligt kvalitetstänk, men det finns också motsatsen.

#18 Jga tycker IKEA har god kvalitet. Med hänsyn till priset mycket god. Jag har haft IKEA-soffor som använts dagligen i tjugo år.

Generellt tycker jag saker har fantastisk kvalitet jämfört med priserna. Precis som Oskar påpekar. En TV har jag betalat ungefär samma summa för varje gång jag köpt en ny, men min lön har ju ökat flera gånger under samma tid.

Orsaken är naturligtvis teknikutveckling. Det går åt väsentligt färre antal anställda per tillverkad TV idag. Lönerna har ju också ökat relativt. Alltså är tillverkning billigare idag - eftersom maskiner istället för människor gör jobbet. Alltså är reparationer dyrare idag - eftersom där krävs det en dyr människa. Det har väldigt lite med kvalitet att göra.

AndersE
0

#17 Jag gissar att dina växtproblem beror på samma sak. Växtodling så som du önskar kräver en mänsklig hand vilket gör att det du kunde köpa för ett rimligt pris tidigare blir väldigt dyrt idag. För att kunna fortsätta sälja växter till priser vi kunder kan acceptera minskar man alltså på det manuella arbetet.

Det har egentligen mer med våra förväntningar på ständigt ökad levnadsstandard att göra, än det har med kvalitet att göra. Våra krav på ständiga reallöneökningar kan inte hanteras på annat sätt än att allt som kräver en människas insats blir relativt dyrare ich dyrare.

Det är ju det som gör att sådant som är svårt att göra maskinellt - mantrat "vård, skola, omsorg" - ständigt blir dyrare och dyrare.

Oskar
0

#17 Kan möjlighen hålla med om att det idag är svårare att hitta bra kvalitet. Man får vara en mer medveten konsument.

Niklas
0

Jag har vanligtvis inga problem att hitta saker av god kvalitet. Någon enstaka gång misslyckas jag. Hårddiskar är en sån sak. Å andra sidan kanske jag får räkna med att de inte håller mer än några år när jag kör dem dygnet runt och dessutom är det inte de dyrare sorterna.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

[Asta]
0

Jag kan nog inte heller säga att jag håller med. Sedan är jag sådan att jag göra alltid ganska noggrann research innan jag köper något dyrare. Köper jag billigare saker räknar jag med att det inte håller.

Tallrikar och glas köper vi t.ex. alltid på IKEA av den enkla anledningen att vi vill byta ut sådant då och då. Vi har en billig extra-TV för där är inte kvaliten så viktigt. När vi ska byta ut vår ”tjockTV” i vardagsrummet (köpt 2000) kommer vi att lägga ner lite mer jobb och pengar. (Maken tycker att våran tjockTV håller alldeles för länge – han skulle gärna viljia köpa en ny, men det är svårt att motivera ett nytt köp när den gamla fungerar bra).

Jag tycker att jag får det jag betalar för. Jag har just nu köpt nya mattor till vårt kök och vår hall. Via nätet. Och jag är jättenöjd. Men då har jag köpt mattor av ett märke jag känner till och som jag vet är bra. Jag handlar mycket via nätet, men inte okända saker, jag kollar upp det jag ska köpa innan och än så länge har jag fått bara en sak jag inte varit nöjd med. Och då var det inte kvaliteten utan felaktiga mått som gjorde att den var fel. Ibland tycker jag saker och ting håller nästan FÖR länge. Jag skulle t.ex. vilja köpa en ny mp3-spelare, men den jag har bara går och går och går trots att jag använder den varenda dag. Den har jag haft i säkert fem år vid det här laget. Och maken tycker att vår TV är alldeles för bra som jag skrev ovan J

Jag tycker att det alltid har funnits skräpmattor och skräplakan etc. När jag flyttade hemifrån för massor av år sedan så köpte jag det billigaste jag kunde få tag i och jag minns fortfarande hur sneda de lakanen var och hur tunna handdukarna var.

Halvdansken
0

asta - "Maken tycker att våran tjockTV håller alldeles för länge - han skulle gärna viljia köpa en ny, men det är svårt att motivera ett nytt köp när den gamla fungerar bra"

ha-ha, vi har exakt samma problem!!

AndersE
0

#23 Känner igen mycket!

Själva valde vi till slut att strunta i att TV:n fungerade. Det blev en ny för några veckor sedan…

mariatingsund
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om du köper en dyr matta, då är det förmodligen i bra kvalitet och håller så länge man lever (om det inte händer något katastrofalt alltså). Om du köper dyra hörlurar, är det inte säkert att det är i bra kvalitet även om man skulle tro det, för det vore väl dyrt för att hålla med kvalitetskontrollanter överallt. Carlssons är en vitvarukedja där man förväntar sig kvalitet, och se hur vår spis ser ut. Eller vårt kylskåp t.ex. som har en frysdel nederst, har alltid is på insidan, trots att det finns knappar separat till kyl och frys. Det är inte roligt med frysta gurkor ska ni veta. Köpt också dyra treglasfönster som inte var täta och ser ut som om man spydde mellan glaslagren pga kondens. Visst finns det saker som är bra också, men mycket har blivit "tunnare" med att spara material och arbetskostnad.

AndersE
0

#26 Det låter som om du har en otrolig otur.

Jag har aldrig haft problem med hörlurar. Jag har aldrig sett en spis se ut på det viset. Dina kyl- och frysproblem har jag varken sett eller hört talas om innan. Jag har många treglasfönster i olika åldrar men inte med dina problem.

Anders 50
0

#26 Verkar som du är drabbad av den berömda lagen om alltings jä****het!  Skrattande

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Oskar
0

#26 Har du testat att surfa runt på konsument/testsajter innan du köper någon dyrare vara? Om inte så testa det nästa gång! Man får ofta en bra bild av vilka produkter man bör undvika och man kan istället fokusera på de som ligger i topp.

Oskar

Niklas
0

#26: Vad är det för fabrikat på spisen som ser ut så? Det kan inte vara emalj på den.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

AndersE
0

#26 Det ser ut som någon sarg som sitter ovanpå spisen. Barnskydd?

Solveig
0

Min svåger och svägerska satte in treglasfönster när de byggde sitt hus. Jag var såå avundsjuk, bara två glasytor att tvätta! Nu är jag inte lika avundsjuk längre, de får byta ut fönster efter fönster för att de blir "mjölkiga" och ogenomskinliga. Mycket vanligt enligt snickarna.

Halvdansken
0

#32 - Vadå bara två glasytor att tvätta? Vi har tvåglas, och där är också bara två ytor att tvätta (inne o ute).

Tiana
0

# 33 Det är nog kopplade tvåglas som är öppningsbara. Då blir det totalt 4 st ytor på ett fönster :)

Halvdansken
0

Nå, men så ser inte nya tvåglasfönster ut.

valley
0

#23 Våran tjock-Tv är inne på 12 åren och fungerar perfekt. Det blir nästan dåligt omen att köpa ny innan denna har pajat.

[Asta]
0

#36 12 år! Berätta inte det för min man.

mariatingsund
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#30 Siemens, en ny bild kommer här. Den har hunnit bli cirka 4 år, men sprickorna kom efter 1,5 år ungefär. Jag orkar liksom inte klaga på allt.

#29 Nuförtiden gör jag det, men inte för 4 år sen.

#27 I vitvaruaffären nämnde vi vårt problem med kylofrys i ett skåp, killen sa att det kommer man stort sätt inte ifrån, så vi får nog köpa separata skåp nästa gång.

Det kan ju vara så att det är lagen om alldeles för j…t som drabbar oss.

Jag ser så många fel så ja är trött att nämna. Gräsklipparens skruvlock har delat sig efter ett år och plastkåpan ser mer blekgrå ut än röd och gul som det var innan. Stiga Multiclip hade vi även tidigare, och det funkade minst 10 år och var fortfarande snyggare efter tio år än den nya.

valley
0

#38  Det verkar som du haft extrem otur.

[Asta]
0

Jag tycker också att det känns som att du har haft extrem otur. Vi har ändå handlat mycket under de senaste två åren eftersom vi köpt oss ett hus och vi har inte haft tillnärmelsevis samma otur. Mer än vissa saker med huset och då det är hundra år gammalt så är det svårt att snacka om dagens kvalitet.

Däremot har jag haft ett skitår i övrigt på grund av andra omständigheter. Ibland har man helt enkelt otur.

AndersE
0

Jag står precis i begrepp att köpa ny diskmaskin. Den gamla tror jag är tolv-tretton år gammal. Förvisso en Miéle…

Anders 50
0

Har heller inte drabbats av dålig kvalité. Men köper man nåt "billigt" så stämmer ofta ordspråket "köpa billigt är dyrt" in.

Oftast får man det som man betalar för.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!