Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 3898 ggr
Tiana
0

Köpa eller bygga stuga

Har ett tag gått i sommarstugedrömmar, och funderar mycket på vilken väg jag ska gå - bygga nytt eller köpa och renovera.

Är det någon som har erfarenhet? Vad har ni valt och varför?

mariatingsund
0

Jag har ingen erfarenhet av sommarstuga direkt, men jag skulle nog köpa något färdigt och skulle njuta av det medan jag skulle renovera i mån av tid, inte offra all min semester för det . I en stuga behöver inte vara allt tipptopp hela tiden, man kan trivas ändå.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Zabbio
0

Varför inte köpa en som är vettig redan? :)

Tex ska min farmor sälja sin som är nyrenoverad, och vad jag förstår är de inte så dyra..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Tiana
0

Jag har lite svårt att bestämma mig för vad jag ska göra. Har väl tänkt att köpa en färdig, men nu har en släkting till mig byggt, och då får man ju det som man vill ha det från början.

Men som #1 skriver så behöver ju inte allt vara perfekt.

Får grunna vidare… Skriv gärna fler erfarenheter ni som vet.

[Saiva]
0

Köp en fin som redan är färdig! :o) Då är allt klart och ni kan börja använda den direkt, det blir oftast inte billigare att bygga en ny.

Min syster jobbar i byggbranchen och hon brukar ge det rådet. Det är dyrt att bygga helt nytt med husgrunden och allt.

Kul med en sommarstuga! :oD

parsley
0

När det gäller sommarstuga så tycker jag att man ska prioritera läget i första hand, eftersom man är där för att njuta. Ett hus kan man bygga om och ändra, läget kan man inte göra mycket åt.

Priserna varierar mycket mellan olika delar av landet.

Kolla hur det ser ut där ni vill ha er stuga. Finns det tomter att få tag på eller är det färdigt hus som gäller? Vad kostar det att bygga jämfört med ett färdigt hus? Det är ju inte så smart att bygga för 1 miljon om stugorna i området säljs för 500 kkr.

Vad är det som ni vill ha i ett nybygge som man inte kan få i ett färdigt hus?

Sommarhus ska vara charm, inte tiptop tycker jag.

Kan ni bygga själva? Har ni byggfolk i släkten som kan hjälpa till?

Oskar
0

Om man har tid, pengar och intresse så skulle jag låta bygga en. Kul att kunna bygga sin drömstuga från grunden!

Hade jag inte råd att bygga som jag själv ville eller inte hade intresset att vara med vid byggandet skulle jag nog köpa ett befintligt hus.

Oskar

[Asta]
0

Jag säger också att jag skulle låta pengarna styra. Oftast är det väl billigast att köpa en färdig. Åtminstone häromkring. Det kostar en hel del att bygga.

Men hade jag råd skulle jag absolut bygga för att få det precis som jag ville.

Tiana
0

Jag tror nog det är billigare att köpa för tillfället, än att bygga. Men prissättningen här är lite udda, så man vet aldrig när det vänder…

Drömmer gör jag i alla fall :)

[Asta]
0

Drömma är fint. I mina drömmar är hela vårt hus renoverat, det finns en trappa till vinden som är isolerad och inredd. Källaren är isolerad och uppvärmd och jag har ett härligt stort badkar.

Men det är i drömmen det…