Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 22868 ggr
mariatingsund
0

årets projekt blir veranda

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag lägger in en fejkad bild, jag tycker att en sådan veranda skulle passa bra i omgivningen och till det gamla huset. Tillbyggnaden är alltså bara planerad, och jag vill gärna höra er reaktion.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

mariatingsund
0

Jag bifogar också en bild om hur det ser ut idag.

[Asta]
0

Både ja och nej tycker jag. Det passar huset i sig, men det blir lite rumphugget på något sätt. Fönsterna passar inte ihop med det exempel du lagt in.

Man skulle också kunna göra en med platt tak och ha en balkong på andra våningen.

mariatingsund
0

Jo, taket är inte avgjort än, förmodligen blir samma lutning som på garagetaket som inte syns här, så det kan man nog bortse ifrån. Sen nästa års projekt blir köket, och då blir det lilla fönstret likadant som fönstret på vänstersidan, så huset blir symmetriskt.

Och så får jag se om jag hittar någon som tillverkar spröjsade fönster, eller om det blir lösa spröjs. Jag hade tänkt gravera smårutorna i något liknande eller samma som bilden här.

[Asta]
0

Det kommer att göra stor skillnad att få likadana fönster på båda sidor. Det krävs lite symmetri för att en glasveranda ska passa in.

Just det - du var ju så bra på att gravera. Det skulle ju vara ganska häftigt faktiskt att ha egengraverade rutor i fönsterna.

kerstinjo
0

Det var faktiskt min första tanke också - fönstren.

Med spröjsade fönster runtomkring skulle det bli jättefint med verandan.

Kerstin 

Gluskap
0

Jag gillade idén med balkong på verandataket!

mariatingsund
0

Näpp, det blir ingen balkong, då blir rummet så gott som omöjligt att inreda uppe. Dessutom har vi frågat grannar o bekanta som har balkong, ingen av dem utnyttjar den. Och vi har redan en balkong till vänster från sovrummet, där vi kan vädra lakan mm.

Och jag tror inte heller att vi ska spröjsa de andra fönstren, det vore nog för mycket. Jag anser nog att en veranda ska ha sitt eget liv. Vi ska sätta in fönstren och när vi har vant oss vid dem, kan vi bestämma oss för ja eller nej till spröjs i verandan.

Eventuellt ändrar vi panelen under verandafönstren till speglar, men jag tycker det bir större risk med röta då.

Tom
0

Det blir en klar förbättring att bygga en veranda till huset.

Ska ni inte ha en altandörr så att ni kan komma ut?

Tom

KeramikeniSkredsvik
0

Jag tycker det ser fint ut! Det gör ingenting att det är olika fönster.

/Sofia

mariatingsund
0

Min tanke var också att sätta in glasade pardörrar, främst för att huset skulle se mer inbjudande ut utifrån, men det blir så gott som oinredningsbart på insidan.  Jag har insisterat för dörrar tidigare, men gav mig för att vi ska kunna inreda rummet riktigt mysigt isf att få ett till övergångsrum som vi har gott om redan.

Skulle gärna inreda något såhär: bilden kommer från en företagsannons G&B i Rottne i blocket. Fast jag vill nog ha bekvämare soffa.

mariatingsund
0

Vi har påbörjat, rättare sagt jag har en hustomte som går här och fixar allt under sin semester.

mariatingsund
0

fortsättning

mariatingsund
0

nästa

mariatingsund
0

och dagens tillskott är taket

kerstinjo
0

Spännande, Maria!

Kerstin 

mariatingsund
0

jo, det är så skönt att man ser att det går framåt. Det blir helt klart underbart att mysa där när det blir färdigt.

Tom
0

Det ser rejält ut!

Tom

mariatingsund
0

Kommer ny bild imorgon, bara fönstren fattas nu på utsidan, sen ska "hustomten" fortsätta riva väggen inne, lägga golv tak mm invändigt. :-) Han är en riktig skatt.

Anders 50
0

Visst blir det snyggt, särskilt fönstren, men kan man verkligen kalla det för veranda?

När det inte är dörrar ut så är det ju mera som en utbyggnad, ingen veranda precis.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Gluskap
0

Kanske burspråk eller något i den stilen??

mariatingsund
0

En veranda är ju en utbyggnad med fönster runtom på alla tre väggar, med eller utan dörr, det har nog inte betydelse tror jag, men rätta mig ni som vet. Burspråk brukar vara mindre och 45 graders vinklar, men om det är korrekt beskrivning vet jag faktiskt inte. Strunt samma, vi kallar det för veranda, trots att vi ska riva gamla ytterväggen så det blir ett med rummet innanför. I Martin Timells hus igår kallade designern också en likadan utbyggnad för veranda, så jag kan ha rätt.

Gluskap
0

Haha jag har ingen aning =)
Vi har alltid kallat vårt för uterumm ;)

Paltn
0

Inglasad altan kanske?

Ska ni lägga tegel på taket också för att matcha resterande av huset?

// Paltfan

mariatingsund
0

Altan är ju uteplats och det är allt utom altan. Och nej, det blir inga taktegel på den lilla ytan, det blir röd plåt, så utifrån kommer att se ut som en inglasad vinterbonad förstukvist, medan inuti blir ett stort ljust fint nytt rum med utsikt. Här kommer dagens bild.

mariatingsund
0

Och nu med fönster.

mariatingsund
0

från ingången sett. Spröjsen kommer dit i efterhand. Nu är det bestämt att det blir spröjs, det ser inte vidare charmigt ut utan.

Paltn
0

Smidigt att ha en semesterlagd hantverkare tillgodo =)

Rätt bra framfart, bra sere ut att bli också

// Paltfan

mariatingsund
0

Visst är han en riktig hustomte. Duktig som attan. Och flitig. Och noggrann. Och alltid glad och alltid hjälpsam. Skrattande

Halvdansken
0

Blir det sådana "fusk-spröjs"?

Anledningen till att jag frågar är att jag undrar hur snyggt det blir med en massa spröjs när resten av huset inte har det? Jag tycker att man ska se till hela huset. Har man fusk så kan man ta bort dem. Jag hade helt klart kört utan.

Plus att det är ett rent mög att putsa fönster med spröjs.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

mariatingsund
1

"Fuskspröjs" plockar man väck när man putsar fönster, det är ju inte svårt. Jag själv tycker att en veranda kan leva ett eget liv, och i detta fall tycker jag att fönsterrutorna ser ut som blinda ögon utan spröjs. Men jag vill absolut inte ha spröjs på alla våra fönster.

Vi kommer att vänta med verandaspröjs tills allt blir färdigt och inrett inne, vi kanske rentav väntar ett helt år, så man  hinner vänja sig vid - eller ha emot ospröjsat. Så det blir väl genomtänkt, vilket det nu än blir. Jag själv gillar första bilden definitivt mer än bild i inlägg 25. Dessutom jag skulle hemskt gärna ha lite graverade smårutor så det syns vem som bor här, hehe.

Just nu händer isolering i golvet och elsladdar i väggarna, så jag har ingen ny bild om vårt. Men jag kan dra upp ett exempel på ett hus, där brydde man sig definitivt inte om att fönstren ska vara likadana. .

Halvdansken
0

Ja, det var det jag menade, fuskspröjs kan man plocka bort.

I övrigt tycker jag att det blev skitsnyggt, och ni kommer helt säkert att vara jätteglada för den.

Tom
0

Min granne bodde tidigare i ett område där de flesta hus, utom hans, hade spröjs och han fick en del kommentarer om det. Så för att råda bot på det utan att lägga ner en krona så satte han dit vit tejp så att det såg ut som spröjs. Det kanske ni kan sätta dit tills vidare för att känna hur det känns utan att behöva köpa spröjs.

Tom

mariatingsund
0

Haha, jag tror vi klarar oss med den datoranimerade bilden:-) Stackars han med eltejp, jag tycker nog att man ska få ha bestämmanderätt om sitt eget hus ;-)

Här kommer en bild om vår blivande utsikt

Paltn
0

Ser ju fint ut.

Håller med om att det skulle kännas rätt med spröjs på de där fönsterna, för att få rätt känsla över rummet.

// Paltfan

Luccy
0

Bara så fint ni har byggt er veranda Kyss

mariatingsund
0

Tack tack :-)

Nu har vi bestämt att göra innertaket snett efter de yttre vinklarna, då får vi lite mer rymd i verandan, jämfört med  innertaket i det övriga rummet, och får plats för kanske en hängande fågelbur där? Skrattande

mariatingsund
0

Och nu är väggen borta. Jag tror vi ska bosätta oss i det lilla tillbygget sen, vi ska sova, äta, vila, sällskapa osv där och bara där. Skrattande

Halvdansken
0

Jag tycker fortfarande inte att ni ska ha vanlig spröjs på, däremot var det snyggt med de blyglasinläggningarna som du hade i första inlägget, eller om du nu är duktig på att gravera nåt mönster.

Men det är bara min åsikt, jag tycker faktiskt att huest som så blir snyggare också med verandan. rent arkitektoniskt alltså.

mariatingsund
0

Jaha, du trodde det var blyglas i första inlägget? Nej, det är det inte. Det är spröjs i trä fast i en sådan form. Det vore lösa spröjs urfrästa så att jag kan fästa graverat glas i dem snedvända smårutorna. När man sen putsar fönstren, tar man bort hela spröjsen i en bit. Jag har gjort bl.a. skylt  med graverat glas, och de blir jättefina (ingen färg bara lite frostigt motiv) det lovar jag.

Halvdansken
0

OK, nu är jag med. Det tror jag blir skitsnyggt!

Jag är så omoderna att jag tror att spröjs bara är såna vanliga fyrkantiga.

elenor
0

Så trevligt att se hur ni gjort er veranda, Maria.

Är rätt avundsjuk på er, som kommit så här långt!

Vi har haft så mycket att göra med stora renoveringen av boningshuset, så vi har inte hunnit till verandan ännu. Det är bara pardörrarna, som ska vara mellan vardagsrummet och verandan, som är klara hittills.

Bild på verandadörrarna här.

Renoveringsalbum. Det är de album, som vi döpt till Etapp 1, 2 osv.

/Märit

Tom
0

elenor, jätteroligt att se er renovering också. Det är så intressant att du borde göra en egen tråd.

Tom

mariatingsund
0

Ja, Elenor, jag tycker likadant, det är ju fantastiska bilder och så fint du har dokumenterat det. Har du inte lust göra en egen tråd o lägga in bilderna direkt i inlägget, då skulle vi kunna ta del av det där fantastiska arbetet!

Vi (min hustomte :-) pysslar invändigt, nu är ju semestern slut så det går inte fullt lika snabbt, men jag ska skicka in en bild.

mariatingsund
0

Nu har jag gjort ett nytt kort. Elen är dragen, gipset är på väggarna, taket är lagt ända ut till brytningen, och spacklat. Men rätt mycket återstår trots allt.

mariatingsund
0

Nu har vi stort sett bara golvet kvar, lite eldragnngar och inredningen. Jag har provat hur fönstren ser ut med lite växter och prylar, och blev hemskt osäker på vad jag ska ha för insynsskydd,
- spetsgardiner på skena som är lätta att dra för
- vita persienner för varje fönster så man kan höja-sänka separat
- ingenting
- eller något helt annat
Vad skulle di göra?

mariatingsund
0

En annan bild mer från sidan. Panelen har vi målat ljus olivgrön, tapeten har samma nyanser och fönstren är vita.

Halvdansken
0

Var är spröjsarna?

Inga persienner. Tunna gardiner på skena om ni ska ha nåt.

Paltn
0

Tunna gardiner tror jag också skulle passa bäst.

Blir riktigt fint det där, skulle vilja se nån bild hur den fulla takhöjden blev också.

// Paltfan

AusaBausa
0

Ser Jätte fint ut!!

Luccy
0

Gardiner du kan dra för om du vill om du måste ha insynsskydd, jag hade satt en virkad gammeldags kappa där, med rosor eller så.

Ser kanonfint ut Glad redan

mariatingsund
0

Ingen gillade idén med persienner? Jag bifogar en bild som jag föll för. Fast jag tror att det blir skir gardin ändå. Eller både och? Eller markis och skir gardin? Eller vete tusan. Det måste mogna. Min enda mottanke är att grönsakerna kommer putta ut den skira gardinen här o var och det brukar inte se väldigt bra ut.

Jo, spröjsen kommer sen, vi ska testa på ett fönster o se om vi gillar det.

Luccy
0

Nä persienner är det värsta jag vet, möjligen av trä i nått fönster Cool

Du får sätta stången längre ut på väggen o längre ifrån fönstret, så ska du se att det ordnar sig. För jag antar att du bara ska ha dom för ibland.

mariatingsund
0

Estetiskt är ju inte persienner något man trånar efter direkt, men visst är det praktiskt, oftast kan du ha dem nerdragna ändå ser du ut, och solen gassar inte in…  Nackdelen att flygorna skulle använda det som toalett… hm, vi har hästar mittemot. BARA någon skir gardin löser ju inte DEM problemen. Markis då?

Luccy
0

Skir gardin är ju lättare att tvätta än persienner Skrattande

Markis kanske sabbar det utseendet på utsidan…….?

KeramikeniSkredsvik
0

Det finns ju många fina persienner som man sätter innanför fönstret, inte emellan som de vanligaste.

Man kan också sy en gardin som man drar upp istället för ner. så skyddas växternas fötter från den stekande solen men man ser ut ovanför gardinen. Och så blir det så där lagom insynsskydd.

/Sofia

korseett
0

himla snygg veranda!

mariatingsund
0

#55 Sofia, har du någon bild på en sådan uppdragbar gardin? Funkar det som en upponervänd rullgardin? Det hade varit kul om man kunde sy sådana i varje ruta av skirt spetstyg? Vet någon här rullgardinstekniken? Kan man göra det själv? Var köper man beslagen i så fall?

KeramikeniSkredsvik
0

Maria, mina uppdragbara gardiner bestod av såna däringa plastade vajrar, vad dom nu heter, och en gardin med fållar i sidorna där jag trädde vajrarna. Tyget måste ju spänna lite mellan vajrarna så att det inte halkar ner av sig själv. Man (du) kan säkert hitta på något annat, som är snyggare än vajrarna, att spänna tyget mellan, träpinnar eller nåt?

/Sofia

Assarina
0

Jag tycker det "nya" huset ser helt fantastiskt ut!Skrattande Vilken skillnad!

Lycka till!!!!!

Ha det gott!

AssarinaFlört

mariatingsund
0

Jag ska nog skaffa en gammal rullgardin, härda en bit spetsgardin och göra ett försök med att installera en upponervänd rullgardin, får återkomma. Kanske ska jag söka patent på, hehe?

KeramikeniSkredsvik
0

Maria, jag var hos tandhygienisten idag, och där har dom uppochnervända rullgardiner. På lite olika höjder sitter det krokar att fästa gardinen. Det måste sitta nån form av pigg som sticker ut i var ände från listen längst upp (normalt längst ner) som man hakar i krokarna.

/Sofia

mariatingsund
0

Tack Sofia, Jag har också tänkt på det. Annars blir det nog markis på solsidan och på kortsidorna något flexibelt så att växterna slipper dö. Rullgardin upponer vore OK, men nuförtiden har de bara hemska kulkedjor i plast som jag inte gillar, i stället för fjäder, så det är svårt att få dem fungerande, men ska testa om jag får tag på en gammal begagnad. Fönstren är bara 50 cm breda, så det blir inte lätt hitta något.

mariatingsund
0

Det blev Markis, med stor bokstav, som en adel, det kostade nämligen 8,5 tusen. Men den är fin, passar både utifrån och inifrån.

Som ni ser, soffan är inte målad än (den blir vit), vi har inte matta än, och kuddarna är inte sydda än… men den som väntar på något gott…

Kimiko
0

helt obegripligt att det inte redan såg ut så. vilket designerfel. :O

mariatingsund
0

jag skrattar fast du var nog lite otydlig så jag kanske borde gråta? Jag gillar att fönstren på sidorna speglar rummet så det blir en visuell fortsättning på något sätt. (Finns endast 2 lampor på bild)

Kimiko
0

nej, jag menar att den inte satt på huset från första början. mycket snyggare såhär. :D

mariatingsund
0

Ja, i 1900 början hade de nog inte vetat att en sån som jag ska flytta in här ett århundrande efteråt.

Skrattande På denna gamla bilden är högersidan redan tillbyggd.