Hur högt placera TV?
Funderar på att köpa ny TV 32" som inte ska hänga på väggen utan stå på en snygg hylla.
Vad är lämpliga tittahöjd för en TV, från golvet räknat? Jag har tittat på TV-bänkar och liknande och de verkar så låga, man får nästan tittat neråt. Finns det riktlinjer att gå efter?

Man ska ju inte bryta nacken när man tittar på film, så det är upp till var och en. Vill man ligga i sängen, kan teven hänga i taket. Har man sitt- liggmöbler låga, anpassar man höjden efter ögonhöjd. Du kan sitta i den möbeln som blir din tevefotölj och stirra på olika höjd på väggen, du märker nog själv vilken tevehöjd som passar just dig.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

#1 Tack för svaret. Frågan kan verka onödig, men vi hade olika meningar i familjen. Jag får extra dubbelhakor om jag tittar neråt hela tiden.
Hos oss har tv´n alltid stått lite högre upp för att slippa ligga på sniskan i soffan, runt 1m höjd har stativet stått på.
Vi har en 32" i sovrummet och den står på Ikeas Malmbyrå med 6 lådor. Dock är sängen något högre än normalt.
Susanne 
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Jag brukar sitta o då vill jag ha apparaten mitt i synfältet, det trivs jag med. Sist så tog vi även hänsyn till att jag brukar ha en handarbetslampa vid min sida som helst inte ska synas i bild.
Så det blev en liten höjning.
Man brukar ha TV:ns mittpunkt något högre än ögonhöjd.
Men det är högst individuellt.
Tom

Och jag vill gärna ha den lite lågt…
Samma med skärmen på jobb, den sitter alltid så lågt som möjligt, gärna nersänkt om det är ett sådant bord.
Dubbelhakorna får mina kollerger leva med! 
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Tillhör dem som gillar att ha tvn lågt…för mig blir det mest avslappnad ställning…
Vi har den i tv-rummet på drygt en meter (underkant på tv räknat) hängandes på vägg, den i sovrummet är betydligt högre upp pga en helt annan ställning i sängen än i soffan oftast.
Vissa har t.o.m tvn tiltad från taket i sovrummet, grymt bekvämt där jag testat det, men har ingen upphägning för det själv.
// Paltfan