Måla furumöbler?
Det är klart du kan. Måla om dem och byt ut tyget på sitsarna så får du helt nya möbler. Själv köpte jag stolar på Erikshjälpen som jag målat och klätt om. Från det här

Till det här

OK - inte jättemärkvärdigt, men det blir helt klart nya stolar.
Kan säkert bli jättesnyggt. Fast jag hade röstat på ett svartvitt tyg.
och ta bort knopparna på stolarna om du ska måla dem.
Ja, du ser, det för med sig saker när man ändrar färger. På IKEA finns det alltid billiga tavelramar. Beroende på vad det är för tavelramar du har så kan de också gå att måla. Jag har i vart fall målat enkla tavelramar i trä. Slipat dem lite och sedan målat dem. Men om man tycker det är onödigt besvär så finns ju alltid IKEA.
Vad gjorde vi utan IKEA???
Då tycker ni att det är OK att måla det vitt? Svart/vita dynor eller svart/vitt och någon mer färg?
Knopparna då? Tycker ni att de ska bort?
Vad skoj det här ska bli!!
Ni kommer att få se det färdig resultatet när jag väl bestämt mig och satt lite fart.
Mer tips? Lampan kanske inte är så rolig?
Jag tycker att du skall måla. Furumöbler är ganska tråkiga i färgen. Man kan också roa sig med att måla allting vitt, men måla bordskivan i en annan färg. Vi håller på att renovera vårt kök och jag har tänkt mig att köpa billiga möbelr från IKEA som jag målar vita, men sitsen på stolen samt skivan på bordet målar jag i samma färg som skåpluckorna (som jag också skall måla för hand).
Knopparna kan vara jobbiga, och vill man ha en mer stilren stol så skall man nog ta bort dem. Men man kan också göra något roligt med dem. Måla dem med guldfärg tex? Och slipa dem lite så de blir liksom lite slitna.
Färg på dynorna tycker jag beror på hur man har det runt omkring. Själv älskar jag skarpa färger så när jag valde tyg blev det svart med blommor i skarpa färger. För min egen del tycker jag dock att det blir ganska trist med ett enfärgat tyg om stolen är vit.
Det är roligt att fixa sina gamla möbler !
mitt köksbord var rödbetsat jag målade underr redet i skitt-vit o har slipat bordskivan som målades med båtlack (eftersom det är så hållbart) med vit/rosa pigment
Jag gjorde detta för över 8 år se'n bordskivan mår prima underedet behöver lite om målning men den har inte så många skavanker … det är hållbart o klart lättare att matcha.
Du måste dokumentera o visa hur du gör .. blir så nyfiken !
Bokhyllor i furu? Går det oxå att måla?
Jag har 2 bokhyllor och ett vitrinskåp i furu och har tröttnat!
Tänk bara på att måla shellack över kvistarna så de inte blöder igenom och ger gula fläckar efter ett tag. ( så fick vi göra med vårt vitmålade tak, antar att det gäller även gamla möbler??)
Lycka till, kul att kunna få helt nya möbler med hjälp av lite färg.
Man kan måla vad som helst. Men det gäller att komma ihåg att allting skall slipas först. De lär vara lackade era furumöbler. Måla är roligt, men slipa är ganska tråkigt. Men ett måste dessvärre.
Tänkte precis fråga det, är det inte näst intill omöjligt att slipa ett lackat furubord/skåp om det är en del findetaljer på..
Besök mig gärna på Ronias matte

#12-15 Behöver du slipa trärent eller räcker det med att matta ner den befintliga lacken? Fungerar det att ta bort lack med varmluftspistol?
Det måste inte bli trärent, men är där findetaljer och så bör man vara ganska noga, annars blir det inte snyggt när man målar det sen. Färgen kan klumpa sig helt enkelt. Det går alltså att slipa även findeltaljer, men där får man göra en hel del för hand om man inte har specialverktyg. Jag har slipat sådana möbler och det krävs lite tålamod helt enkelt. Å andra sidan kan det bli ganska snyggt när man målar en möbel med lite detaljer för då syns plötsligt detaljerna mera.
Jag har själv aldrig tagit bort lack med varmluftpistol och är inte säker på att det går så bra. Det är nog troligen jobbigare än att slipa den. Börjar du med varmluftspistol måste du sitta och skrapa bort lacken sedan. Slipa är ju bara ett moment. Har man ingen så kan man investera i en billig liten Mouse. De duger till sånt här. Men du behöver som sagt inte få det helt trärent. Men det måste bli så att ytan inte är "blank"
Jag skulle inte göra det. Jag slipar alltid när jag skall måla något. Men den som vill kan alltid chansa. Det finns något som heter Häftgrund - åtminstone har det hetat så förut - som skall fästa på lite glattare ytor. Det är en form av grundfärg.
Men har man någon liten maskin är det inte så jobbigt att slipa något som bara är lackat.

Köpte en slipmus på ÖB förra våren för ca 100 kr. Den är lite skakig att använda men till småjobb så duger den.
Jag målade däremot om en gammal byrå en gång som det var säkert fyra lager färg på. DEN var jobbig att göra ren från färg. Det tog ärligt talat sin lilla stund. Plus att där fanns detaljer på den som visade sig vara riktigt fina när jag väl fick bort alla lager med färg. De där detaljerna var ganska pilliga!
#21 våran nuvarande slipmus kostade inte heller mycket. Men jag slipade faktiskt hela vårt nya köksgolv med den innan jag oljade det.
Jag har precis lånat hem en sådan lite slipmus och oj vad mycket fortare och lättare det går till mina väggar nu tex, bården som ska slipas ner, än att stå för hand *puh*
Funderar på att låna den lilla saken ett tag till så jag kan slipa ett par lackade furumöbler jag med. Är det till kanter och sånt man använder de där smådelarna som hör till? Vilket slippapper funkar bäst om man ska "lacka" av furumöbler?

#1 Måste bara säjja en sak…fasiken vilka coola stolarna blev!! Att man kan göra så mycket med så lite! Fräckt när man har helt olika stolar oxå. Så personligt!
DET ska jag komma ihåg när jag ska ha nya köksmöbler :)
Tack för tipset! 

Har inte orkat läsa igenom alla inlägg
Men ett annat förslag är att kanske hitta nya bordsben (tex i stål) och måla bordsskivan i vitt=)
Sen hade jag nog antingen målat stolarna oxå i vitt och haft nån snygg vit/svart/färgat tyg på stolarna, eller så hade jag köpt sånt tyg man kan trä över hela stolen. Lätt att ta av och tvätta:)
#25 jag är inte jättebra på grovleken på slippapper. Men du behöver ett lite grövre först och sen ett fint. Kanske 65 först och 120 el 180 sedan. Bara ett förslag. Är det tunt lack kan man köra med bara fint slippapper.
#26 Tack. Det fungerar bra med olika stolar. Det som binder ihop dem är samma färg och sammat tyg.
Tack för svar. Och jag måste oxå berömma ditt arbete med stolarna, helt otroligt duktig verkar du vara
Använder du vanlig snickerifärg, lackar du efter?
#29 till stolarna har jag använt svart lackfärg. Behöver inte lackas efteråt.

shellack…. gäller det när man målar tak också? *gulp* vi har precis målat ett tak helvitt…
#31 Om det var ett trärent tak så borde du nog haft shellack!
#33 Glöm inte visa bilder sen!
Det finns ju vattenbaserad lackfärg, duger sådan eller är det bara "skit" ? Har inte så många möjligheter att måla förutom inomhus här hemma.
Vattenbaserat är inte skit. Det fungerar bra. Fundera bara innan hur blankt du vill att det skall vara. Själv brukar jag köra halvblankt. Riktigt blankt får jag inte bra med pensel. Vissa brukar spraya framförallt stolar, men jag lyckas alltid få det att rinna när jag använder sprayburkar. Men får man fram rätt teknik så går det fortare än att måla för hand. Samtidigt som själva hantverket att måla för hand också är lite trevligt :) (Märks det att jag tycker om att måla?)

Det är betydligt lättare att göra rent penslar odyl om man använt vattenbaserade färger eller lacker, eftersom det brukar räcka med vatten och diskmedel eller såpa. Lösningsmedelsbaserade färger måste rengöras med t ex lacknafta.
Alkydoljebaserade färger luktar starkare än vattenbaserade, men står man ut med lukten så ger de ett bättre resultat än vattenbaserade, anser färghandlaren.
Du kan lugnt gå till färgaffären och be dem rekomendera lämplig färg för det du tänker måla.
#31 taket kanske varit lackat förut och då när det nog inte så stor risk att kvistarna kommer fram?

#34 och #37: OM det skulle bli fult, vad gör vi då? räcker det att måla över igen? (vet inte om det var lackat men jag tror itne det.
om kvistarna läcker igenom måste de shellackas. Först därefter kan du måla igen. Annars kommer det att fortsätta läcka igenom. Oavsett hur många lager färg du lägger.

okej, tack. jag ska komma ihåg det!

Rejäl skillnad! Visst är det häftigt vilken skillnad lite färg gör!

Jag har ett furuskåp från Ikea som hette Åbo tror jag, det vill jag så gärna måla. Men så är det lister som sitter på glas o dom går ju inte o måla baksidan på. Hur gör man då. Har funderat lite på att klistra vit eltejp på insidan för o dölja den limmade listen. För att ta bort hela glaset o listen o sen måla o sen få ihop känns som lite för mkt jobb. Annars är skåpet rätt likt #42.
Hur skulle ni göra????

Ja, furuskåpet var verkligen skitfult. Det har varit nära att åka ut många gånger, haha!
Till det här skåpet gick det åt en liter grundfärg och en liter lackfärg (köpte alcro). Jag grundade två gånger och då räckte det med en strykning lack.
*** Kärleken övervinner allt ***

Spännande :-)

Men vad ska jag göra då med listerna limmade på glas nu vart jag ju ännu mera sugen o måla………..flås………
Mera info ¤ 46

#50 Mina lister är omålade på baksidan, det syns ju inte när dörrarna är stängda.
#51 Supersnyggt, vilken skillnad :)

#52 Oki omålat där, hm hm.
#51 Snyggt!!!!
Ser helt annorlunda ut redan nu.
#51, Verkligen skillnad! Det ser ut som helt andra stolar.
(Speciellt utan knopparna ;-)

Ett grått tyg skulle väl passa, eller linne kanske???? Blir jättefint o jag hoppas du behåller färgen på väggarna 

Blir mycket snyggare nu…
Knopparna kan ju Amos få tugga på *fniss*
~Quila Roze~
Vilket tyg du skall ha kan ju bero på vad du har tänkt dig för färger runtomkring. Att ta upp dem i stolen är ju ganska trevligt
Det skulle också kunna vara snyggt med ett randigt tyg - så blir det lite gammeldags stolar.

Äsch nu prtatar du i nattmössan igen! Amos fyller väl år före mig!? ;)
~Quila Roze~

#60 skönt o höra att det rosa blir kvar
Är det randiga tyget ett förslag eller???
Ja de har ofta många snygga tyger där.

Snyggt, men som sagt ta ett tåligt tyg till dynan o vill du så kan du ju alternera o sy olika hättor o dra på efter tycke o smak o då kan man ha lite tunnare.
Jag har faktiskt gjort så på mina stolar att jag satt svart lakansväv först och därefter häftat dit det mönstrade tyget. På så sätt är det lättare att byta om manskulle få för sig.
jag skulle sätta en vit och grårutig hissgardin i fönstret och sen ha typ i grått och vitt typ till stolarna, tror det skulle kunna bli väldigt fint till dina rosa tepeter!
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
#70 visserligen gillar jag färg, men just den kombinationen var lite för vårig för mig. Den är kanske lite väl säsongsbetonad på något sätt. Men jag gilalr ansatsen :)

Färg är tufft, men den vita randen kan lätt bli skitig. Jag skulle nog sy överdrag eller typ lösa dynor om jag skulle ha vitt med. Bytte nyligen stolstyg o då tog jag linnefärgat tyg, passar till allt o sen är tanken att sy fräscha överdrag/dynor till varje säsong typ.

f*n vilken skilnad det blev på stolarna redan efter grundfärgen!
ser helt klart MYCKET roligare ut än den tåkiga furu färgen!
Mycket nice måste jag säga :D

Min mamma klädde om sina stolar, eftersom det hade varit en hungrig hund och tuggat på hennes stolsdynor 
Hon hittade något nästan galonaktigt, mörkblått fusklädertyg och klädde med. Det blev jättebra, både snyggt och praktiskt - slitstarkt och spillvänligt.
Det kostar ju inte så mycket att klä om sina stolsdynor så man kan kosta på sig att "lyxa till det" och byta inför varje årstid 

Jag har nyligen klätt om stolar i halvlinne, kanske inte smartaste färvalet. Men så köpte jag inpregnering på sprayflaska på tygbutiken. Sprayade i 2 omgångar o det har blivit en bra hinna som nog ska skydda ett tag o för några avtorkningar.
jag är på gång och ska måla om köksmöblerna. har också tråkiga furumöbler.
jag tänkte bara höra om det finns nån bild på dina när de var färdiga.
MvH Helene

Precis, bild!!! Vi vill se hur det blev?!
Tack !
jag hade missat det.
det blev verkligen jättefint =)