Kaklat i helgen!
I helgen har vi ägnat oss åt att sätta upp kakel i köket. Vår köksrenovering har pågått länge och börjar kännas lite jobbig. Vår snickare fick genomgå en operation med ganska lång rehabilitering mitt i alltihop och vi tappade liksom lusten och orken lite grand. Nu är emellertid snickaren frisk och arbetet är påbörjat igen. Och i helgen blev det kakel. Vi har aldrig kaklat någon gång, men det gick riktigt bra! Inga har ramlat ner ännu i alla fall.
Före

Nykaklat

Och så slutligen fogat.

Foga var jätteroligt tycker jag. Maken tyckte inte om att göra det så fogningen hanterade jag själv. Å andra sidan satte han upp det mesta kaklet under det att jag kapade till alla bitar som behövde kapas.
Väggen vid spiskåpan ska målas med vit färg blandad med korn så att den ser lite putsad ut.
Det ser ut att bli jättesnyggt!
Ni har en spännande form på ert kök. Har du någon mer bild på köket så att man ser hur det ser ut?
Tom
Jo vi har en ganska underlig form på vårt kök. På den här planritningen kan man se själva formen.

Och så här ska den slutliga lösningen bli, förutom att vi har valt mörk granit istället för marmor som det är på bilden.

Det ser ut som ett spännande hus. Hur ser det ut utanpå?
Högt! Och med fula fönster. Vi hoppas ha råd att byta ut dem något år framöver.

Och denna helgen la vi klinkers. Fogningen återstår dock . Till helgen blir det förhoppningsvis montering av resten av köket!! Tänk snart har vi kanske ett färdigt kök!

Vilket mysigt kök ni har! Blev jättefint med kaklet och klinkers på golvet.
Håller med Tom om att det är ett lattjo kök, men helt underbart! Hoppas på att få se bilder på det klara köket snart 
Kommer garanterat bilder när det blir klart!
Fint! Var fick ni skostenet till kaminen ifrån?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Den skorstenen har nog suttit där i många år. Huset byggdes för hundra år sedan och sedan dess har det stått en vedspis på ungefär samma ställe som det gör nu.
Skrev nog lite fel
.
Undrade om kaminröret mellan kaminen och skostenet. Har samma kamin men kan inte ansluta den. Fast det kanske en plåtslagare kan fixa?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Nej då, vi menade samma sak.
Det är en vedspis och inte någon kamin, men de ansluts förmodligen på liknande vis. Vedspisen stod där när vi flyttade in och har enligt gamla ritningar stått där i många år så jag vet inte så mycket om skorstenen. Om det inte finns färdiga anslutningar att köpa så tror jag också på en plåtslagare.
Hur har ni löst det med spisfläkten för den moderna spisen?
Har ett liknande upplägg här med sådan gammal krans och vi är på G till att göra om köket så småningom.
// Paltfan
Vi har faktiskt inte någon spisfläkt. Vi har ett hål rakt upp i skorstenen precis som förra ägarna. Vi tycker att det räcker.

Åh, ett hus med en själ !!
Mysigt hus med vinklar & vrår
..underbart !!
Jodå - det är mysigt. Lite extra besvärligt när man ska planera, men det är det värt. :)
Det ser verkligen jättesnyggt ut 
Vi ska få upp en diskmaskinslucka och en vedlår. Efter det ska jag visa upp bilder på det helt färdiga köket. Det är så himla härligt att ha ett kök igen. Det var en långdragen renovering, men nu är köket i användbart skick igen.