Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 13736 ggr
KiroLina
66

Svartmögel

Någon som har fakta om svartmögel? Hur vanligt är det? Hur pass farligt är det?

Sätter det sig i möbler och kläder?

Ska man begära skadestånd då det har påpekats länge om detta,först efter 2 år blir det åtgärdat./Susann

Halvdansken
0

Svartmögel är inte bra, om man säger så, men det är inte alla som blir sjuka av det.

Vi hade problem i vardagsrum och kök, och fick göra en stor renovering för att få bort det. Men vi blev inte sjuka. Dock vill man ju inte bo i det.

Sporerna sätter sig i det mesta, men möglet måste ha rätt miljö för att överleva.

Hur ska det åtgärdas, och var är det i huset/lägenheten?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

KiroLina
0

jag påpekade det redan för 2 år sen och först då jag skrev till hyresnämnden så fick dem tummarna loss.Nu funderar jag över att gå till rätten med det för att få ersättning för dessa två åren.

Möglet finns i badrum och 1 sovrum. Nu tror jag personligen att dem fuskar.hela badrummet är revit men väggen intill sovrummet har dem bara tagit bort det yttersta på 1/8 av väggen.jag tror att hela den väggen ska bort annars kommer det igen.

Vi har(är) sjuka av möglet tyvärr./Susann

Halvdansken
0

Sen är ju frågan om varför det kommer? Fukten uppstår ju av en anledning.

KiroLina
0

Ja precis.Dem pratar om rören i huset.Men läg. ovanför ska även mögelsaneras.

Men jag antar att det handlar om att komma undan så billigt så möjligt och att det inte görs grundligt.

Halvdansken
2

Jag kan ju berätta vår histora med svartmögel (eller skimmelsvamp som det heter i Dnmark).

Vi skulle gå igång med vadagsrummet, köket - som ligger vägg i vägg - var färdigt sen två år, så nu skulle det på parkett och fixas.

Vi hade problem med svartmögel i väggarna, men en "sakkunnig" som varit ute sa att det fixar man genom att spruta in en fuktspärr längst ner vid golvet. Nema problema.

Vi fick kontakt med en sådan firma som kom ut och tittde. De sa "mjaaa?", och "hhmmm…?" och "hur ser det ut under golvet?" Golvet var reglar och isolering på en betongplatta, med plywood-plattor ovanpå. (ovanpå det skulle vi alltså lägga parketten).

De sågade ett hål i plywooden, och poff! så stod det ett moln av sporer, och undertill växte det intressanta saker. Problemet låg inte i väggarna, utan att fukten kom upp genom betongplattan och ut i väggarna. De var alltså bra symptomen.

Alltihop slutade med att de fick ta upp allt golv i vardagsrum och kök (som flyttdes upp på 2a våningen), man högg upp betongen och grävde ut en halv meter, la i styrolit, knackade ner all puts från väggarna och fuktspärrade dem (det fanns ingen), så la vi in golvvärme när vi ändå var igång.

Tack o lov betalade försäkringen.

Men som du ser så kan det du ser bara vara en indikation. Felet kan ligga nån annanstans. Därför SKA det till en ordentlig undersökning, och det ska rensas ordentligt.

[Asta]
0

Hade jag varit som er så hade jag skaffat mig en annan lägenhet.

KiroLina
0

#6  Det har jag försökt men dem vägrar.Jag SKA bo här under renoveringen och dem vill inte ens ge mig en under tiden.men i morgon är jag den som ringer hälso och miljöskydd samt tidningen OM jag inte får en annan. Detta knäcker hela familjen. Först leva med det i 2-3 år innan det åtgärdas och så detta nu.

#5 Det du beskriver där är precis vad jag misstänker själv.varför skulle det möglet komma från ett badrum på våningen ovanför? Ett badrum med våtrumsmattor och allt.nej jag köper inte det.men ni ska få höra vidare i veckan om ni vill/Susann

Ps:tack för ert stöd i denna röran

Gluskap
0

Kan inte hyresgästföreningen hjälpa?

KiroLina
0

#7 Är inte med där då dem i mitt tycke inte gör mer än snor pengar från folk.

Gluskap
0

Tja jag vet inte, jag har bostadsrätt så är själv inte heller med där. Men jag har vänner som fått väldigt stor hjälp av dom när dom fick fuktskador. Och dom hjälpte dom med en gång när dom ringde, de hade inte varit med innan och tror inte heller att dom gick med… eller så gick dom med när dom ringde och sen gick ur igen efter att dom fått hjälp.

Halvdansken
0

Fukt (vatten) kan ta sig fram överallt. Om inte barummet ovanför ar tätt, så kan det mycket väl komma ner till er. Våtrumsmattor och fogar slits de också. Frågan är bara vad de tänkt göra, om de torkar ut ordentligt, och skiftar isolering byter ut träreglar och spärr osv osv.

KiroLina
0

Så här gick det: jag förde naturligtvis ett j*drans liv över detta och jag förstod då jag såg dem påbörja saneringen att det inte skulle bli gjort ordentligt. 1.5 vecka fick bad och sovrum torka med fläkt:)

Hur som helst så förde jag liv och fick till sist en annan bostad jag valt ut och som är större och med inglasad altan,vilket jag är glad för därför mina katter vistas mycket ute på altanen.

Men det var tufft att bara råflytta så där på en gång.Sista veckan nu på semestern och jobbet börjar på Måndag.Där rök den semstern:)

[Asta]
0

Det var väl bra. Du får väl se det som så att det var tur att du hade semester så att du kunde flytta.

KiroLina
0

#13 Jo jag gör det.Man får försöka se det positiva i det mesta som händer idag:)