Köpt sommarställe!
I måndags åkte vi upp till Falun och kollade på ett sommarställe till familjen. Det ligger drygt 3 mil från Falun, vid en sjö som jag tror hette Lamborn.
Hela familjen blev helt förälskade i stället! Och sen i tisdags till idag har vi varit med i budgivningen. Efter 3 dagars väntan, skratt och tårar så är det äntligen vårat!
Så den 19 juli ska vi skriva papper och vi får tillgång till huset direkt.
Det är en liten gård med sjötomt. Ett lite större bostadshus på ca. 260kvm och tomt på drygt 6800kvm, även en stor lada med både stall och stora tomma utrymmen. Helt perfekt för en blivande släktgård/sommarställe.
Bilder kommer här, från annonsen.
Vad tycker ni?
Fler bilder kommer att komma!
Det låter intressant men några bilder ser jag inte…
#1 - Hmm, de fungerade nyligen.. :/
LinneaG - Länkade du från sidan där huset såldes? För i så fall kan de ju ha tagit bort husannonsen och därmed bilderna = bilderna syns inte nu. Bara en tanke.

#2 - Tror det är så. Jag sparade bilderna, men gick inte att bifoga de här..

Nu ska bilderna fungera, bara att klicka på länkarna
Wow! Verkligen mysigt!
Där lär ni trivas på somrarna.

#5 - Ja, ska verkligen bli härligt. Iaf när man bor i villa närmre stan.

Det kan jag kalla för sommarstuga! :-) Jättefint! Två stora skorstenar, med öppen spis eller kakelugn eller järnspis kanske? Vilken utsikt sedan! Jag gillade utemöblerna skarpt (i detta sammanhang spelar ingen roll om ni eller den förra ägaren äger dem.)
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

#7 - Det är en öppenspis, två kakelugnar och en till öppenspis med en bakugn. :)

Jag förstår att ni föll för det, det skulle jag också ha gjort. Får man fråga priset? Du skrev sommarställe för familjen. Vad består familjen av? Blir det huset verkligen bara sommarställe? Jag skulle älska bo där permanent. Det vore ju kul om du bifogade bilder även om interiörer.

#9 - Utgångspriset var 795.000 , vi betalade 1.610.000kr.
Vi är rätt stor familj med fyra barn och en väldigt stor släkt (20 kusiner), så det här ska bli som en liten släktgård där man kan träffas på tex midsommar osv.
Har inga bilder på insidan än tyvärr.
Det blir säkert en bra släktgård. Det ser härligt ut.
Vänliga hälsningar
Niklas
Vilken underbar gård! Där hade man inte bangat o bott ;-)

Gud vad flott! Det är en sån enorm skillnad mot vad jag är van vid, i Skåne och Danmark. Vilken fantaskisk natur! Kan man bada i sjön, eller är det för dyigt (dålig botten)?
Hatar cancer och älskar vårlökar.

#26 - det är sandbotten överallt :)
Wow! Jag ser möjligheter överallt! :-)

I sommar kommer lite fler bilder. Vi har fällt en massa träd och jämnat till tomten, ser dock inte så roligt ut nu på vintern. Så bilder kommer om någon månad när snön är borta.
Ser jag fram mot!

Wow vad läckert! Min mors drömhus kan jag säga ;) Ser verkligen fram emot mer bilder!
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

åh va fint det är! :)
har en liten dröm jag oxå om att köpa mej ett sommarställe nånstans uppåt landet…, mannen är lite halvt skeptisk.. haha..
men vi får väl se i framtiden…
Grattis!
Inte så långt ifrån mig 
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Men Linnea… du måste ju ta bilder på våra fina dörrar som vi målade i somras. Glöm inte det! =)
#34 Vart bor du nånstans?
#35 Borlänge
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Det är rätt murrigt, men ni kanske vitlaserar för ljusets skull om inget annat? Ni hade en massa gamla möbler jag gillade, kommoden t.ex, den gamla taklampan i hallen…
Det blir nog flera års slit innan ni får det som ni vill, men det är ett underbart hus. Det är väl inte isolerat i övervåningen, kanske inte i nedrevåningen heller?
Men en sak har jag märkt: så fort kommer en ny ägare till en tomt, det första de gör är att hugga ut träd. Det har alltid förbryllat mig, eftersom själv älskar ju gamla träd och vill gärna vänta och jag känna efter vilka träd som verkligen behövs tass bort.

#37 - Undervåningen är isolerad och rummen på övervåningen, men inte 'allrummet'. Pappa och ena brorsan har bygg firma och jag och andra brorsan jobbar på en bygghandel, så det ska nog inte ta flera år ;)
En del ska målas om, men vi vill ha den gamla lantliga känslan då vi redan har en väldigt modern och nyrenoverad stor villa i Stockholm.
Vi hade ner en massa träd för att få mera tomt och mer utsikt över vattnet. De tidigare ägarna ville göra det med kände att de va för gamla.
Renovering tar alltid tio gånger mer tid än man tror. Har precis renoverat 7-rums villa och det tog ett år fastän vi tog till i princip alla kvällar och helger. Ändå var det inga el- eller rörarbeten som behövde göras. Förutom att det tar så ofantligt mycket tid kostar det så också mycket mer än man kan drömma om. Fastän man gör en riktig budget s tenderar det att sticka iväg. En kasse med "det lilla" man inte tänkte på när man börjar med ett rum kostar lätt tusen kronor på byggvaruhuset. Dessutom dyker det alltid upp överraskningar när man börjar riva även fast man låtit besiktiga huset. Trägen vinner dock och resultatet av det egna arbetet är fantastiskt kul. Men det tar TID!!! Oavsett om man vill ha "lantlig" stil eller nå´t annat.

#39 - Vet att det tar tid att renovera, jag är uppväxt i en villa som från början var 190kvm och som nu är 430kvm. Jag och sambon har precis köpt ett torp som vi håller på att renovera. Och eftersom pappa jobbar i branchen i 30 år så har vi ganska stor erfaremhet inom familjen och samtidigt personalrabatt på allt byggmaterial.
Det kommer säkert att gå jättebra! Förutsättningarna är ju kanon med det fantastiska läget. Så har man ju jäkligt kul under tiden. Vi har renoverat fem hus vid det här laget och lärt oss mycket under resans gång. Vem vet, kanske blir det fler objekt när det börjar klia i kreativitetstarmen igen men än så länge pustar vi bara efter väl förrättat värv.

#42 - Nej det är bara våran familj, som tur är :P
Annars hade det varit 50viljor, är en stor släkt.
Sommarställe? Jag hade aldrig åkt därifrån utan bosatt mig där permanent. huset jag och min familj bor i idag är byggt 1904 men stocken är från 1700 kanske till och med 1600 talet. Bästa husen man hittar :D
Vilket underbart ställe.
Så spännande följa denna tråd.

Ett helt underbart ställe !!
Kom ihåg att njuuuta också, mitt i allt arbete