Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettinredning-och-design
Läst 9004 ggr
Shila
0

Såga laminatgolv?

Nu har äntligen semestern börjat och fint väder har det också blivit. Härligt!

Andra kanske reser bort på sin semester, men jag gör om i sovrummet, helt och hållet. Nu har jag målat taket, målat tre väggar och tapetserat en fondvägg i en helt underbar engelsk tapet med rosa pioner - stora som tallrikar Skrattande

Nu fattas bara golvet och det fick bli ett laminatgolv med ekmönster. Bor i hyreslägenhet så jag vill inte kosta på hur mycket som helst och det blir nog fint.

Skulle vilja ha råd om vad jag bäst sågar laminatgolvet med. På broschyren ser det ut som en vanlig handsåg (heter det så). Har dock sett någon rekommendera att man använder sticksåg. Hjälp - måste jag nu investera i verktyg som koster hur mycket som helst?

Tar tacksamt emot råd och hjälp här.

Gluskap
0

Jag använder mig av en kap o geringsåg och av sticksåg när det är smått som ska sågas ut. Tänk bara på att du ska såga med undersidan upp för att få fina kanter!

Du behöver inte investera i någon såg om du inte vill, finns att hyra, men eftersom du inte ska lägga så mycket så fungerar de billiga kap o gersågarna jätte bra, finns för runt 300:-

Halvdansken
0

Man kan väl hyra grejer också. Det är ju viktigt att det blir räta vinklar när man håller på med sånthär.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Gluskap
0

Men på en kap o geringsåg så får du ju vinkeln automatiskt. och de kostar från 300:- vet inte vad det kostar att hyra. Sen behöver man tex en sticksåg för att kunna såga ut för elementrör o dyl.

Anders 50
0

Det går även utmärkt att använda en gammal hederlig handsåg (fogsvans) också om man så vill.

Och skulle man råka såga lite, lite snett så syns det inte när man sätter dit golvlisten.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Shila
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för tipsen Glad 

Tog mig en titt på Julas hemsida och  hittade sticksåg på borrmaskin för under 400 kr tillsammans. Blev jätteöverraskat

att det kunde vara så billigt. Och om kvaliten är helt uschlig så

de slutar att fungera efter golvet är klart, då är jag nöjd ändå.

Har en fråga till angående golvet. Man ska enligt anvisningarna börja i nedersta vänster hörnet. Mitt sovrum är inte helt fyrkantigt, se teckningen. Var är det bäst att jag börjar? Vid punkt A eller punkt B?

Såklart så är det lite mer än en skivas bredd som skiljer. Det behövs en skiva + cirka 4 - 5 cm. Attans också. Mitt första golv någonsin och så är det inte fyrkantigt. Nåja, jag får väl vara glad att det inte är runt Tungan ute

Gluskap
0

Ska du lägga det på längden eller brädden?
Om du ska lägga det på längden så börja vid b, om du ska lägga på bredden så börja inte vid b ;)

Tom
0

#5, Anledningen till att man brukar rekomendera sticksåg när man sågar laminat är bland annat därför att laminat sliter otroligt mycket på sågar och med en sticksåg är det bara att byta bladet vilket är mycket billigare än att köpa en ny såg.

Du kan med fördel börja i motsatt hörn istället (övre högra) så slipper du starta med en halvlängd. Det är viktigt att den första raden blir rak eftersom det påverkar hela resten av golvet.

Tom

Shila
0

Ja, men såklart det måste gå att börja från andra änden också. Jag hade helt fastnat i beskrivningen att man skulle börja i nedre vänstre hörnet i förhållande till fönstret. Men vänder man på steken, eller golvet i detta fallet, så bör ju slutresultatet bli samma, eller bättre.

Aha - så fick jag en förklaring till det med sågen också.

Tusen tack Tom och tack till er andra också för råd och tips Skrattande

Tom
0

Det var så lite! Det är ju därför vi är här :-)

Tom

Shila
0

Nu är laminatgolvet klart och jag började i övre vänstre hörnet. Det blev jättefint och var egentligen inte särskilt svårt heller. Lite som ett jättepussel Glad

Det svåraste var nog att använda den billiga skräpsticksågen som jag köpte. Det var nog en engångssåg….

Det funkade inte att styra efter spåren i den utan jag fick styra efter sågbladet och så vrida den åt höger för den drog väldigt mycket åt vänster…Nåja skam den som ger sig, färdigt blev det och jag är stolt över mitt nya golv som jag har lagt alldeles själv.

En bra grej som jag köpte var knäskydden. Tur att ingen såg mig där jag kröp runt på golvet i knäskydd, trosor (ja, men det är ju VARMT) och gammal hemsk t-shirt.

Gluskap
0

haha därav anledningen till att jag lägger golv på vintern ;)
Men visst är det skönt när man är klar och tittar på vad man åstadkommit helt själv?

Halvdansken
0

Se nu bara till att bli färdig med det där sista tråkiga också, dvs sätta upp lister, fästa sladdarna så de inte ligger o skräpar, foga om det behövs, bättra på med färg om målade ytor skavts osv…

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Tom
0

#10, bra jobbat!

Tom

Shila
0

Ööhhh, ja jo, det ska nog komma lister…

Tackar Glad