Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettövrigt
Läst 8697 ggr
Pia
15

Eländiga hammocktak

Varje år är det samma visa, man köper nytt tak till hammocken (mjukplast) och i mitten på sommaren går eländet sönder och säckar ihop liksom halvdant. Har man rikig tur har det samlats en massa vatten ovanpå som man får sig en härlig kalldusch av när man sätter/lägger sig… (jo jag brukar tömma av det men ibland så missar man…)

De går ej att laga, de är verkligen undermåligt tillverkade:( Jag undrar om det finns några andra, mer hållbara alternativ (och nej, jag vill inte sy något eget…)? Någon som har samma erfarenhet av eländena?? Det blir ju ett antal hundralappar varje år som man skulle kunna köpa glass elller så för…:)

Staffan
1

Kanske välja ett annat material? Vad sägs om ett tygtak ex. vis?

// staffan
ps. Finns det något bättre ställe att sova på än att sova i en hammock? Det skulle vara ekan på sjön då…

Pia
1

Men jag tror inte det finns tygtak (vaxat måste det vara) till denna modell, just stålkonstruktionen är så specifik och fungerar bara med en viss typ av tak…

Hammock är verkligen toppen, där kan man ligga och gunga bara vara hur länge som helst en varm sommardag!

Oskar
0

Känner igen problemet! Plasttak håller max ett par år. Och vad är alternativet? Tygtak?

Oskar

Pia
0

Inser att här finns det en nisch för nytänkande och möjlighet till stora försäljningsframgångar: hållbara, anti-vät behandlade tygtak?

Niklas
0

Kan man inte lägga en skiva över tvärslåerna så att inte plasten blir så nerhängd av regn? Då kanske den håller lite längre.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Pia
0

Nja, underliggande stålkonstruktion är lutande åt båda hållen (för att vattnet skall kunna rinna av - vilket det inte gör helt ändå men…) så det blir svårt att lägga en skiva över, misstänker att det kan bli ett stort företag att fixa det hela på det sättet. Men tack för fundering och tips:)

Niklas
0

Okej. Är taken dyra? Lönar det sig att låta sy ett av kapellduk? Som till en båt. Det borde kunna bli rätt snyggt också.

Vänliga hälsningar

Niklas

Pia
0

Jag vill minnas att de kostar runt 300 kr. Jo visst kan det bli snyggt med eget sytt, men det var just det jag verkligen ville slippa…:) Även om det förmodligen rent prismässigt skulle löna sig.

//*symaskinen och jag är inte rikigt vänner*

Niklas
0

Jag tänkte att det kanske till och med lönade sig att låta en kapellmakare, eller vad de heter, sy ett. Då skulle du slippa jobbet själv.

Vänliga hälsningar

Niklas

Pia
0

Smart idé faktiskt, att låta ngn annan göra det! Så långt tänkte jag inte:)

Niklas
0

Du har väl inte kommit tillräckligt högt på lathetsskalan än. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

kickboard
0

Jag sydde en gång ett tak till vår hammock i markistyg som höll rätt länge och inte var det svårt heller.