vilken färg?
har hjärnstillestånd. vet inte alls vilken färg som kan passa på ovanvåningen. vi är snart klara med vår renovering där uppe *äntligen*,
i andra rummet har vi gult/sand och ljust golv o det kommer att vara ljusa lister.
i rummet vi håller på nu är det mörkt golv o det blir mörka lister. men färgen är vi rent ute o reser på, vi har ingenaning. det är ju panel på väggarna som kommer att vitlaseras.
vad tror ni kan passa? vi vill inte ha fondvägg i detta rummet oxå o inga tapeter.

Varför inte måla allt vitt och sedan satsa på färgstarka möbler?
Varför mörka lister? Det ser mycket trevligare ut med vita lister tycker jag.
Men ljusa färger måste det vara eftersom det är mycket vägg och lite fönster.
tom

Jag tycker att du ska måla i ljusa färger, sedan som Oskar sa, ta in färg starka möbler :) Det blir nog fint tror jag, lycka till med rummet :) // Sara

tror du inte att vita lister ser konstigt ut till det mörka golvet tom?
min sambo är inne på någon kaffelatte färg. jag var mer inne på terracotta, men jag fick välja golvet så han får nog välja färg på väggarna.
Jag tycker att vita lister är rätt alltid - oavsett färg på golv och vägg…
Ja vita lister. Ljusa väggar, kanske lite äggskalsfärgade eller nåt åt det hållet.

ska notera vd ni skriver till mig och vidarebefodra till sambon!
tack för hjälpen! =)

Vita lister absolut! Som tidigare talare redan sagt så tycker jag att det alltid känns rätt. Det är något konstigt med ljus vägg och mörkare lister..
Jag röstar också på ljusa färger för att få rummet att se större ut och hellre färgsätta med möbler ocg andra detaljer. Det går att göra mycket kul med lampor också!

Jag går väl emot allt och alla då;-)
Jag skulle rekomendera en lite mörkare färg, och så några schysta lampor. Då blir rummet varmt och mysigt. Typ grön eller terracotta. Båda dessa färger ska ge en ro i själen sägs det.
Behöver inte vara jättemörkt, men ja du kanske förstår i alla fall :-)
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#5, Nej det ser absolut inte konstigt ut med vita lister till mörkt golv. Snarare är det tvärt om. Listen markerar en övergång från golv till vägg. Om allt bara är mörkt ser man inte den övergången.
Tom

risken är ju att om man väljer terracotta så blir det för mörkt där uppe/rummet känns mindre. men jag är svag för terracotta tyvärr.
jag vill inte ha helvita lister, utan vill att träet ska synas genom. lasera/betsa dem med någon ljus färg kanske fungerar?
#12 Det viktiga i ditt rum är att taket blir ljust/vitt, eftersom i ett rum med snedtak de ytorna dominerar. Väggfärgen blir ju "bara" gavlar och en knapp meter på sidan - så visst kan du välja en mörkare färg där utan att få ett mörkt rum.
(Det är väldigt bra - tycker jag! - att ni låtit panelen gå ända ner. Den sneda ytan är tak, inte vägg!)
Jag har nyligen laserat takpanel.
Jag använde en vattenbaserad lasyr, som jag bad att få dubbelt vitt pigment i. Resultatet blir ett tydligt vitt intryck, men träets ådring syns bra igenom. Det går utmärkt att även lasera lister med samma färg, även om jag använde en vit, blank oljefärg till mina golvlister.
Ska se om jag kan återkomma med foto…

tack anders! det var riktigt snyggt! precis så jag vill ha det.. ska visa sambon din bild.
vi var på bauhaus idag. nordsjö hade någon färg som hette kenya djup som båda två gillade.
berättade för honom om er idé med vita väggar, färgstarka möbler och stora gröna växter. han gillade den idén faktiskt. får se vad det blir.
jag sa att jag inte ville ha en fondvägg till, men man kunde ju haft denna kenya färgen på en vägg och resten av väggarna vita.
#14, Det ser ut som ett trevligt rum!
Tom

Om ni ska måla vitt, tänk på att bryta färgen något. En helt vit färg gör att väggen "lyser". Det räcker med att bryta bara någon procent med beige eller grå ton. Ögat uppfattar inte brytningen, men det blir snällare för ögonen (något snappade man upp på färgläran i skolan ändå) =)
Tycker också att listerna borde va ljusa. Det kan bli för mastigt med både mörkt golv o mörka lister. Vill du ha terracotta färg som fond så ta den mot väggen där dörren sitter. Då blir den inte lika dominerande och rummet kommer inte kännas lika litet eftersom man inte "slås" av färgen direkt när man kliver innanför dörren utan den kommer först när man vänder sig om för att gå ut =)
jag vill nog också vara lite tvärtom mot de flesta här. jag hade målat i en mörk röd färg. det blir jättesnyggt mot det bruna golvet och vitlaserat trä i tak och lister.
av en händelse
är det precis så det ser ut i mitt kök och det känns varmt och skönt av detta. färgen vi har heter chili. jag tycker att det är roligare att välja lite mörkare färger men smaken är som baken. det roliga med färg är ju att det är relativt billigt och ganska enkelt att måla om ifall man inte blir nöjd vilket gör att man kan våga exprimentera. jag har även ett rum som jag målat i färgen lakrits (just precis svart) som jag bara älskar. det är vårat gästrum/datarum som jag sitter i just nu. i detta har jag samma bruna trägolv och vitlaserat tak och lister samt vitlaserade hyllor på en hel vägg med smideshyllkonsoler. har kombinerat detta med vinrött på sängöverkast och stora kuddar och ett svartlaserat äldre skrivbord.
summa kardemumma: våga pröva nytt! även om inte rummet har mycket fönster kan du alltid lysa upp med mysig belysning

jag tror faktiskt jag är inne på vita väggar nu. det ska slipas/spacklas/slipas igen och sedan målas. så i helgen kan vi nog måla…

Om det inte är målat ännu… så vill jag gärna också komma med färgförslag. Lindblomsgrönt är jättefint mot ditt gula rum. En anna färg som skulle kunna vara fint är en ljust ljust blågrå färg. Jag inser nu att jag naturligtvis borde ha färgnummer eller åtminstone en bild… men tyvärr har jag inte det. Lycka till i alla fall.
#16 Tack!
Det är dotterns rum som gjordes i ordning för att drygt år sedan. Från början ett separat "torp" som byggts samman med ett annat hus. Snett och vingt med gamla spröjsade fönster i olika storlekar.
- Satte pärlspont och allmogelist i taket - vitlaserat.
- Tapetserade med en svagt rosa tapet, och ena gaveln i lite starkare rosa-rutigt.
- Fönster, fönstersmygar, foder och golvlister i blankt vitt.
- Golvet är vanlig ekparkett.
- Hyllorna till höger är enkelt hemmagjorda. Köpta konsoler och profilerad "fönsterbräda". Vitlaserat samma som taket.