tabbar vid badrumsrenovering?
vi ska ev renovera badrummet i sommar.
undrar om ni gjort några tabbar eller tänkt i efterhand "så här skulle vi inte gjort" eller "varför tänkte jag inte på detta…"
några användbara tips?

Sätt kakel bakom vasken, eller annat som man kan torka av ordentligt (och använda kalkmedel om ni har hårt vatten). Vi har bara en målad vägg och man sliter på färgen när man torkar av den - även om det är en "tvättbar" färg.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Mitt bästa tips är att få hela golvet lutat till det golvbrunn som du kommer åt fritt (typ dusch). Då kan du ha ett duschmunstycke som du kan ställa in på strål och tvätta hela badrumsgolvet med, ta och skrapa ner till brunnen allt och det är rent på 1 minut. 
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
extra mkt lutning mot golvbrunne, tycker inte det är tillräckligt med de mått som rekommenderas..
allt ska vara fäst på väggen, toa,vask och dusch INTE badkar(samlas mkt smuts där;-) etc så man har fri yta att torka golvet på..inget som kan samla skitet ngnstans.
kakel vid vask så man lätt kan torka..

helst vill man ju ha väggtoa. hur najs hade det inte varit?

I början var jag livrädd för att den skulle trilla ner!
Jag skulle föredra att ha (om man har badkar) kranen på mitten av långsidan istället för på kortsidan.
Susanne 
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

#5, jag också! Men jag kollade konstruktionen när den sattes upp, och det borde hålla.
Har ni plats till skåp så sätt in det. Skönt att kunna stuva i en halv bal toapapper nånstans, och handdukar och sånt. Vi rev en bastu, och ersatte den med 5 skåp (halvhöga), det sväljer en hel del. (Fast min man tyckte att jag var knasig).

#5 så man slipper få kranen i nacken om man är två?
#8, jupp, samt att om man som jag behöver fylla på varmvatten efter en stund så fördelas det jämnare.
Susanne 
Susanne 
Har vår badkarskran på långsidan o det är perfekt..OM man hade badat ngn gång;-) badar ALDRIG! använder inte äns duschen i badrummet utan alla tar duschen som är i tvättstugan då den är renoverad o mkt finare;-)

Jag har kranen på gaveln, men proppen på långsidan vilket är jätte bra! Synd bara dom inte kunde satt kranen där också…
Vi har salt i vattnet och på det klinker vi satte på badrumsgolvet blir det som små ringar av vattnet om det ligger en pöl och får torka. Det blir det inte på det andra badrumsgolvet vi har. skulle köpt eller fått med en klinker platta hem och testat om det blivit synliga avlagringar innan jag bestämt mig för vilket klinkers nu i efterhand.
Annars så har vi matta vita stora på väggen vilket jag är mkt nöjd med eftersom det gärna blir strimmiga märken efter vattnet på glansigt kakel tycker jag.
Hade oxå hellre valt mörk fog till det grå golvet i efterhand eftersom den ljusa blir smutsigare snabbt.
# 12, håller helt med om att matt kakel är snyggare på väggarna.
Har sett ett vitt matt "hamrat" kakel som gjorde mig dreglig, snyggt som tusan.
Susanne 
Susanne 
#4: Om ni väljer vägghängd, välj inte Pozzi-Ginori från IDO. Jag tycker den är klantigt utformad på insidan.

På tal om #12. Ta alltid hem en hel bunke med olika klinker/kakel för att kolla färger osv. Vi har renoverat 2 badrum, en hall, grovkök och kök, och det är underligt hur olika materialen ser ut i olika ljus osv.
Var inte rädda för lite större storlekar (alternativt väldigt små, som glasmosaik). Vi gick upp til 60 x 60 i hall, kök och grovkök och 30 x 60 i badrummen och vi hade kunnat gå upp till ännu större, men vi fegade ut. Kolla också noga på fogarna, man kan ofta låna fogprover med hem.
Var gärna lite lite "tråkiga" i valet av färger, tänk bara på hur modernt det var med grönt och brunt på 70 talet…Man kan piffa med olika färger på handdukar och det finns många olika flytande tvål i fina färger.

#12 vi har matt svart kakel i köket. allt syns på de väggarna, helt hopplöst.
#14 på vilket sätt?
tror vi med har en Ido toalett o den är utformad så det lägger sig en kant av "smuts" i röret längst ner direkt! Jätte äckligt..

#17 Det gör det på vår också, en Ifö. Undrar om det har med vägghängningen att göra? Blir det nån konstig vinkel?
#16: Själva skålen har en form och avloppsröret ut från den en annan, mindre. Det är urkorkat för det gör att det dels lättare fastnar och dels är svårare att hålla rent.
#18 har inte vägghängd toa så vet inte varför det blir så..
#19 Svårare att hålla rent på insidan ja, men otroligt praktisk att hålla rent på utsidan eftersom inget damm lägger sig i några krökar och man slipper ligga ner och titta underifrån och skura för att få bort all smuts.
Tur för mig att det är jag som städar utsidan och du insidan 
#21: Det är något som är tjaskigt i det här huset.