"Sådan herre, sådan hund"
Tänk hur mycket ett hem säger om den som bor där. Tavlor med gråtande barn, eller filmaffischer från premiären av Star Wars. Plasma-TV eller staffli och tomma dukar för att få utlopp för känslor som måste ut.
Ljusa färger eller mörka färger. Där ljus kan vara ett försök att komma ifrån det egna mörkret, eller mörker ett försök att hitta en egen botten. Gud vet vad.
Och gröna växter, klarar man av att ta hand om dem? Och varför har man dom här? Någon sa till mig att den som klarar av en grön växt också kan ta hand om ett förhållande med en annan människa…
Jag vet egentligen inte vart jag vill komma med detta, ett timglas här hemma fick mig att börja fundera..
Mvh // Staffan

Det där med gröna växter tror jag inte stämmer.

# 1:
Nu blir jag nyfiken, har du dålig erfarenhet från en relation där partnern hade gröna fingrar
?

*skratt*
Min gissning måste bli att aktietrader inte kan ta hand om gröna växter men - trots det - lyckas få ett förhållande att blomstra… :)
// staffan
Konstigt talesätt. En grön växt kan man ju nästan behandla hur som helst utan att den sloknar.
Jag hade nog hållt med mer om det handlade om orkidéer. Fast då skulle man nästan kunna säga att klarar man av att ta hand om en orkidé klarar man vad som helst…
Mvh // Johan

Men orkidéer är inte alls så svåra som ryktet kanske säger.. jag har riktigt god hand om mina utan större ansträngning. De sköter sig väldigt bra själva, bara man har lite tålamod att vänta tills de kommer igen.
Gör så här::
Köp en orkidé i önskad färg (jag har viss förkärlek för vita)
Njut av blommorna…
När orkidén blommat ut (efter ca en månad eller två), ställ den bakom gardinen
Köp en ny orkidé och ställ på samma plats
När den nya också blommat ut brukar nya knoppar ha kommit på den förra
Och så vidare…
Enkelt, va?
Mina orkidéer mår bra fast de glöms bort ibland. De vill inte ha så mycket vatten!
Mina brukar tappa blommorna och sedan aldrig mer blomma ut. Tycker jag har provat att vattna lite, vattna lite mer, ha ett glas vatten bredvid som ger lite luftfuktighet när det dunster.
Kankse får ge det ett nytt försök. Det är lite som med förhållanden… Även om det varit tungt tidigare är det alltid värt att försöka igen och till slut blir det bra.
Man får nog bara försöka inse att man inte kan bestämma över orkidéen. Man får njuta när den blommar och vårda när den inte orkar blomma längre. Svårt att tvinga den att blomma, men tids nog kommer den igen.
Mvh // Johan

Åh, det var en riktigt vacker liknelse.. orkidéen = partnern…

#6 - Orkidéer får absolut inte stå så de har vatten om fötterna jämt, man ska vara lite grym mot dom.
Sänk ner krukan och ge dom ett fotbad en halv dag, låt dom rinna av innan man stoppar ner dom i ytterkrukan igen.
Det räcker med att ge dom vatten 2 gånger i månaden + att man ibland kan ge dom en skön dusch MEN då är det viktigt att det inte blir kvar vatten i bladvecken mot själken för då kan bladen ruttna.
Det enda som orkidéer är känsliga mot är direkt starkt sol ljus och att man inte ska komma åt blommorna med huden, fettet på huden gör att det blir svarta fläckar.
Orkidéer är lite som kaktusar, man ska vara lite brutal mot dom 
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

haha, du har rätt staffan. Gröna växter är inte min grej. Det enda jag lyckats odla är pumpor. Har gett upp att så något, jag gömmer alltid att vattna, och skulle det regna så mycket att det överlever så kan jag inte hitta det bland ogräset :-)
Men min fru har jag hållt levande bra länge :-)
#0, Jag som trodde att du syftade på en tavla som Alvar Hård gjorde på 70-80-talet. Den föreställde en förskräckligt ful man med en lika ful hund. Tavlan hette just "Sådan herre, sådan hund" och fanns även som vykort. Jag råkar ha originalmålningen som förlaget fick för att bedömma om det var någonting att arbeta vidare på.
Det är den fulaste tavlan jag har och min sambo har mer eller mindre förbjudit mig att sätta upp den på väggen.
Tom
#10: Kan du inte lägga in en bild här så att vi får njuta av mästerverket? :-)
Vänliga hälsningar
Niklas
#11, Jag hade tänkt det men tavlan ligger nerpackad i ett förråd. Jag ska försöka komma ihåg det nästa gång jag är där.
Tom

#9 Hahaha! Det är allt tur för frugan!