Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 4165 ggr
Staffan
1

Vems är pengarna?

"När väggen skulle rivas på vinden hittade de nyblivna ägarna till sin förvåning ett inmurat skåp. I det låg postväxlar värda drygt en miljon kronor."

>> Länk till artikeln

Vems tycker ni att pengarna är?

// staffan

AktieTrader
0

hehe, svår fråga. Köpeavtalet ger ju köparna rätt till kvarlämnade saker, men kan pengar räknas dit?

De kunde delat lika.

mosterMimmi
0

Folk blir väldigt giriga när de får tillfälle och vädrar guld. Så alla vill ha allt! Men om dödsboet inte visste om pengarna har de ju inte saknat de heller tidigare! Men nu ska de ha allt. Ja, det är konstigt!

Oskar
0

Praxis för hittelön är väl 10%…?

Tom
0

Det känns ändå som att pengarna tillhörde dödsboet. Däremot skulle jag nog som arving efter dödsboet ge en del till de som hittade pengarna och anmälde det.

Tom

mosterMimmi
0

Men tänk…hypotetiskt kan det ju vara ännu tidigare ägares pengar, eller? Konstigt är det ju att de inte saknat eller hittat pengarna tidigare?

leru05
0

Gamla människor glömmer bort mycket.. även stora summor.. Min mormor och morfar gömde 50 000 i makaronikartongen en gång. De låg där rätt länge tror jag för de åt inte pasta så ofta =). Men de blev väldigt glada när de råkade hitta de igen, som att vinna på Lotto och hade plötsligt råd att köpa en ny bil

mosterMimmi
0

#6 Oj, vad stirrig man blir nu ju, ett gammalt makaronipaket hade ju jag slängt efter  ett dödsbo utan att titta efter!

Tom
0

#6, vad gulligt! =)

Tom

jen
0

egentligen borde de som köpt huset ha rätt till dessa postväxlar eftersom de "lämnades" kvar i huset.

men tråkigt för de som missat dom Fundersam

holtz
0

pengarna går till hemlösa i sverige, djurens rättigheter och tredje världen?!

Tom
0

#10, Är det fakta eller drömmar?

Tom

Faxlin
0

Kan man bevisa vems pengarna var ursprungligen. Jag menar att det var föregående ägare så det inte var före, föregående ägares pengar. Svårt fall, men kanske skulle de tillfalla dem båda.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Susanne
0

Man lämnar pengarna till polisen. Om ingen gör anspråk på pengarna innom viss tid (6 mån om jag inte minns fel) tillfaller pengarna den som lämnat in dem. Annars får man hittelön.

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Hr.insikt
0

Saker som lämnas kvar i huset tillfaller nye ägaren. Så säger lagen. Dock kan rimligtvis inte dessa regler tillmäpas på postväxlar för en miljon! Saker som lämnas kvar kan vara en cykel, kaffebryggare eller lite verktyg. Det handlar inte om pengar utan om postväxlar med den förre husägarens namn på. Kan någon verkligen tycka att man har "rätt" till dem pengarna när man hittar dem då? Det går inte att jämföra med att hitta "rena pengar" Enligt polisen tillmäpas inom bankväsendet en procent som skälig hittelön på checkar, postväxlar etc.
Skånska dagbladet skrev en artikel om Dödsboets svar på stämningsansökan och där får man en annan bild än den ursprungliga. Kassaskået har brutits upp utan att underrätta dödsboet så man kan ju tänka sig att det väcker en del  misstankar…
Dessutom försökte man lura till sig pengarna genom någon form av principöverenskommelse genom att först visa en av postväxlarna. Det verkar som ett synnerligen märkligt beteende…

lisette
0

kan berätta om vänner som flyttstädar/ tömmer dödsbo. de hittar HUR mycket pengar som helst instoppade i böcker, under hyllplasten i kökshyllorna.. de blir rika på alla pengar som gamlingarna gömmer undan.

Hr.insikt
0

För det första måste man skilja på vad man hittar. I detta fall hittades inga pengar utan postväxlar (med namn på) vilka kan liknas vid att hitta någons bankbok eller nyckel till ett hus. Här kan nog inte någon procentform för hittelön komma ifråga.

-->LISETTE
Om man hittar pengar när man tömmer dödsbo som har gömts undan i böcker tillhör pengarna självfallet dödsboet. Du får gärna säga till dina vänner att hade de städat efter mina föräldrar och hittat pengar tycker jag det är mer rätt att jag ärver mina föräldrar än att de som städar ser det som någon form av arbetsförmån!

Det är inte bara omoraliskt utan faktiskt stöld (egendomen kan inte anses som borttappad och därmed inte fråga om fyndförseelse) Bara för att någon väljer att lägga pengarna i en bok kan man ju inte anses ha tappat bort dem????

Ponera att min 20 åriga syster gömmer sina smycken i sin lägenhet och omkommer i en bilolycka. Sen hittar dina vänner som städar smyckena. Hur f_n kan man då tycka sig ha rätt till det?

Med hopp om att du kan tala dina vänner till rätta,
Hr.insikt

lisette
0

#16 de har gjort så alltid så att jag påpekar det lär knappast göra någon skillnad. även om jag själv tycker det är fel.

Hr.insikt
0

Oavsett om det gör skillnad eller ej anser jag att det bör påtalas. För mig är finns det inte på kartan att det är fråga om att hitta något, utan fråga om missbruk av ett förtroende och utförande av stöld.

Äganderätten måste alltid försvaras, ovasett vilken egendom det gäller.

Terrierlina
0

Fy vad fruktansvärt respektlöst att plundra ett dödsbo på pengar. Ursäkta Lisette, men vad i hela friden har du för "vänner"?

AndersE
0

Jag håller helt med. Vilka j-a gamar!!!  Skrikandes

mices
0

Min farmor ägde tillsammans med sina syskon ett sommarhus efter deras föräldrar utanför Västerås. Detta sålde dem och delade lika på pengarna de fick för huset. De som köpte huset skulle renovera upp stället eftersom det var gammalt och slitet. De körde i gång och rev upp golvet i köket där hittade de gamla pengar värda en miljon i dagens läge. Och de fick hela summan av vad det var värt. Glad

Hr.insikt
0

Åter igen. Pengar är inte samma sak som postväxlar. Hittar man gömda pengar är det inte solklart vem de tillhör. En postväxel med förre ägares namn på (precis som vilken annan ägodel som helst) trode inte kunna vara mer solklart.

lisette
0

#19,20 vänner och vänner. bekanta snarare. men  det är så dom funkar. de har ju köpt dödsboet (alla möbler etc) så de tycker väl att det är deras pengar.

Hr.insikt
0

I dagens sydsvenska dagblad kan man läsa följande.
Jag förstår hur dödsboet resonerar fullt ut. Hittgedoslagen bör inte vara tillämplig på utställda postväxlar kvarlämnade i ett hus. Dessutom är det minst sagt klandervärt att först sitta inne på pengarna och sen ljuga när man försöker "förhandla" om hittelön. Troligen är förfarandet rent av brottsligt.

/hr. insikt

Lund

Drömfyndet blev rättsprocess
Av Jens Mikkelsen
Senast uppdaterad 29 november 2006 07:39

Alla husköpares dröm. Så kan det beskrivas- fyndet som ett nyinflyttat par i 35-årsåldern gjorde i östra Lund förra året. 1,1 miljoner kronor i postväxlar hittades i ett säkerhetsskåp som var inmurat i en vägg på vinden.

Läs/Se mer

LUND. Men lyckan blev kortvarig. Och i och med att ärendet igår togs upp i Lunds tingsrätt, riskerar det tursamma paret nu att inte få en krona, utan istället få betala rättegångskostnaderna.

I det aktuella huset i östra Lund bodde tidigare en advokat med sin fru, en åklagare i Lund. Båda är nu döda och det är därför dödsboets advokat, Torsten Magnusson, som driver ärendet.

Enligt honom har paret förverkat sin rätt till hittelön. Anledningarna är flera.

Enligt Torsten Magnusson hemlighöll paret fyndet under en månad medan de försökte lösa in postväxlarna på banken. Men eftersom postväxlarna var undertecknade av den döde advokaten vägrade banken att lösa in dem. Istället vände sig paret till dödsboet för att förhandla.
- Pappan till en av dem kom med en postväxel på 13000 men sa ingenting om att det fanns fler postväxlar, en på 495000 kronor och en på 620000 kronor, säger Torsten Magnusson, som senare krävde att dödsboet skulle få tillbaka pengarna.

Men det vägrade paret med hänvisning till en paragraf i köpekontraktet där det står att "kvarvarande föremål som tillhör säljaren, har köparen rätt att antingen forsla bort på säljarens bekostnad eller behålla utan ersättning".

Istället fick kronofogden gripa in med handräckning.
- Dessutom har de begärt hittelön baserat på bruttobeloppet. Men jag har redan betalat arvsskatt på 460000 kronor.

Men när förhandlingen startade fick Torsten Magnusson inte lägga fram inför rätten hur paret, enligt hans mening, skött ärendet. Trumfkortet försvann.
- Håll er till rättssaken, var rådmannen Knut Normans uppmaning.

Parets advokat, Mats Hedelin, anser å sin sida att det,enligt hittegodslagen, är självklart att upphittarna ska få tio procent i hittelön.

De två advokaterna var egentligen inte överens om någonting. Inte om hur mycket arvsskatt som borde ha betalats, inte om de yrkade rättegångskostnaderna.

Om två veckor ska rådmannen Knut Norman avkunna domen.

Grodan
0

haha… rolig tråd… vad galna vi är i pengar… *suck*

jag är inte såå gammal men nog fasiken glömmer jag vart jag gömmer pengarna… nu när jag slängde massa böcker orkade jag inte ens kolla igenom dem alla för å leta efter undangömda hundralappar… så hittar ni en hundring i en beg. bok behöver ni bara tacka å ta emot! Skrattande

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️