Rengöra spishäll?
Jag har skaffat en induktionshäll. Inköpsstället sa att man inte skulle använda diskmedel för att torka rent, det kunde ge fläckar. Man skulle använda deras dyra medel.
Stämmer detta?
Vad använder ni för att rengöra era glashällar?
Jag köper rengöring till glashällar på Lidl precis samma som ica´s fast mycket billigare. Den blir ren och det blir inga repor
Jag använder lite Yes, sen vatten och torkar rent med hushållspapper. Jag brukar alltid dra öronen åt mej med såna argument. Dyra medel behövs sällan för att hålla skiten borta!!!

Se bara till att inte hällen är varm när du gör rent. Då kan diskmedlet bränna in.
Använd en sådan där hällskrapa med ett rakblad. Det fungerar utmärkt.
Tom
Jag har aldrig behövt skarapa min induktionshäll. den blir ju inte varm i sej - det är ju kastrullen som värmer upp hällen. Så den kallnar så fort! Min bästa pryl i köket måste jag säga!!!
#4, Fel av mig. Jag tänkte inte på att det var induktionshäll. Jag bara tänkte på häll.
Tom
Jag använder Yes och vatten och får inga märken. Rakblad funkar, men det gör grön tvättsvamp också.
Jag har inte induktionshäll.

Jag har visserligen glashäll. Men jag tycker att det stämmer det där med fläckarna på den i alla fall. Har använt andra medel än de som är för ämnet och resultatet är faktiskt en något fläckig häll. Inga jätteblaffer, men ändå trist. De där medlen brukar vara dryga som sjutton så det lönar sig att köra på dem. det är min erfarenhet. Och använda grönsvamp rekomenderar jag ej. finns bra rakblad till sådana hällar.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Tack för svaren. Tom, det stämmer att där blir fläckar när den är varm det har jag märkt. Hällen är aldrig het när man stängt av men varm så man kan inte hålla handen på den. Hällskrapan tog bort de fläckarna. Men väntar man att använda diskmedel tills den är helt kall så blir det nog bra.
Att rengöra en induktionshäll och en vanlig glashäll kan inte vara någon skillnad förutom att det kan bränna fast på en vanlig.
Induktionshällen är helt sjukt snabb. Om man sätter på stekjärnet och går och hämtar smöret så fräser det när man lägger i det :-) På en vanlig spis kunde man sätta på stekjärnet hacka en lök och då var det lagom att steka löken. Viss skillnad!
Men hur är det med säkerheten och induktion? Jag vet att förr fick man inte ha pacemaker om man använde en induktionshäll.
Tom
En gång ställde jag en digital våg bredvid plattan där jag kokade vatten. Vågen visade helt fel :-/ så lite betänksam är jag! Jag har oxå hört det där om pacemaker,

Jag kan inte minnas att jag läste något sådant i säkerhetsföreskrifterna. man jag kan kolla igen.