Värdeökning på bostadsrätt?
Hej
Skulle behöva få lite klarhet i något jag undrar över gällande värdet på en bostadsrätt. Jag och min sambo flyttade i påskas in i en nybyggd bostadsrätt i Spånga. Den kostade 1.1 miljon och alla tillval (andra vitvaror, kakel, tapet, ändring av planlösning mm) fick man betala kontant. Därför tror jag att lägenheten sakta men säkert ökar i värde.
Nu har jag hört att om ens lägenhet ökar i värde kan man skriva om lånen så att man tex kan få lägre topplån etc.
Finns det någon enkel tumregel på hur mycket en lägenhet ska ha ökat i värde för att det ska vara värt att ta in en mäklare som gör en omvärdering och sedan skriva om lånen?
Några andra tips och ideer?
/Tobias
Hur mycket den ska ha ökat i värde för att det ska vara värt att värdera om den är nog svårt att svara på. Den bör ha ökat så mycket i värde att lånen hamnar under gränsen för topplån. Prata med ditt låneinstitut. De kan säkert svara.
Vänliga hälsningar
Niklas

Allt beror ju på…
Har du bundit lånen? Vilken ränteskillnadsersättning måste du betala om du vill lösa eller lägga om lånen? Godtar din bank en mäklarvärdering eller måste du anlita en besiktningsman?
Om du inte har bundit dina topplån så finns det ju en möjlighet att spara pengar så fort du har ett underlag som säger att marknadsvärdet på din bostad har ökat. Detta under förutsättning att en mäklares värdering gäller som underlag iom att du kan få det gratis från många mäklare. Kolla först med banken om de accepterar en mäklares värdering eller om du måste anlita besiktningsman.
En enkel beräkning säger ju att räntebesparingen skall vara större än kostnaden för att lösa lånet samt besiktning. Ett enkelt tips kan ju vara att kolla med SBAB som har samma ränta på både topplån och bottenlån om du kan få lägga om lånen dit.
Säger nog som Niklas, kolla med din bank eller låneinstitut vad som gäller.
Lycka till,
/Pelle

Du skall definitivt prata med banken.
Hos Skatteverket kan du kontrollera vad nyligen försäljda lgh betingat för pris.
Vad gäller ränta skall du vara mycket bestämd vid din förhandling och låta förstå att du byter bank om man inte är rädd om dig som kund.
Ta gärna kontakt med andra låneinstitut/banker så du vet vad för villkor du kan få. Kräv att få ett kostnadsfritt låneskydd om du skall vara kvar som kund.
I våras lyckades jag sänka vår med 0,45% bara genom att stå på mig. Jag krävde lägre ränta av banken än hos SBAB vilket jag jag fick.
Bankbyte är fantastiskt om man vill ha ner räntorna. Jag har bytt bank två gånger de senaste månaderna och har lyckats få ner min ränta med 1,45%-enheter. Så min boendekostnad har sjunkit med ett antal tusen per månad :-)
Tom