Bästa provisoriska uppvärmningen?
Hej
Har en gammal verkstad, fd.ladugård från tidigare 1900-tal som jag kommer att inreda till ett mindre snickeri äre tänkt.
Problemet är dock vintern, hur kan man enkelt lösa uppvärmningen?
Det kommer damma rätt flitigt därinne så allt som kan antända dammet går tyvärr bort, annars hade en kamin funkat rätt ok.
Har inte tillgång till att dra in varmvattenledningar dit än, och kommer inte göra det heller då en ny byggnad planeras i framtiden + nytt pannrum.
El och kallvatten finns.
Rummet är ca 10x4m och låg takhöjd, 4st fönster längs ena väggen.
Finns det något relativt enkelt och billigt sätt att få värme i lokalen över vintern?
// Paltfan

#1 och #2
Jo, tänkt på båda de alternativen, har ni koll på hur pass mycke el de tar för att värma upp lokalen under normal vinterkyla -20 till -30 ca.
Känns som båda de där drar mycke el?
(bor i västerbotten så vi hare rätt kallt vintertid)
// Paltfan
Jag tror inte du hittar någon provisorisk uppvärming som inte drar mycket el. När det gäller byggfläkt så vet jag dock att det krävs bra eldragning för när vi använder byggfläkt på vissa ställen så ryker proppen direkt.
Själv har jag en terassvärmarei källaren som jag sätter igång vid behov. Har tänkt sätta upp två infravärmerör till vintern precis ovanför själva arbetsplatsen
Gasolvärmare finns ju också.
En värmeväxlare kanske? De brukar finnas rätt billiga på många ställen nu.
Hur riktigt funkar värmeväxlaren?
Kollade runt lite på google bara snabbt och det verkar vara för större ytor och proffsinstallation krävs etc?
Är ju en rätt liten ytan motför vad för kapaciteter växlarna verkade ha.
För och nackdelar mellan elbjörn och värmeväxlare?
Kommer ifall jag vill kunna ta en byggfläkt av elbjörns-modell av min far som bara står i et hörn för tillfället, men får känslan att det kommer synas rätt markant på elräkningen. 
Självklart kommer alla alternativ synas på elräkningen, men frågan är då vad syns minst?
// Paltfan
Värmeväxlare fungerar som ett kylskåp fast man använder värmen som kommer ut där bak, i stället för kylan. Fördelen är det blir billigare att värma upp så. Beroende på vilken modell du använder kan det bli olika effektivt.
Kollat upp lite om värmeväxlare och även hört med en gubbe på jobbet hur de funkar och det verkar inte kunna gå så bra i verkstaden.
Anledningen till detta är att jag har ingen utgående värme för växlaren att omvända in till rumsvärmen.
Han föreslog dock att köra med en vedpanna som jag kopplar till en aerotemper (gick bygga själv av en fläkt och en bilkylare enligt honom).
Vedpanna var jag inne på i början, men oroar mig för hur den funkar iom träsputsdammet.
Även fundersam hur en byggfläkt fungerar mot det dammet, men tror inte att de glödande trådarna antänder själva dammet, utan bara bränner det som ligger på trådarna och inge mer, när man sen tänker så så kan ju en vedpanna funka lika bra. Dock känns det inte heller intressant att leta åt en panna och bygga för den som bara ska användas över en eller två vintrar endå.
Jag funderar vidare, och alla tips och funderingar från annat håll tas glatt emot. tack
// Paltfan

Min styvfarsa hade ju som sagt byggfläkt när han hade sin fönsterrennovering i verkstaden. Fönsterrennoveringen innebar ju en massa träslipsdamm, och det började aldrig brinna hos honom i alla fall. Han hade bara på den när han jobbade i verkstaden och då stod den precis intill honom.
Nu har han rennoveringen i källaren och tror även att han använder sig av byggfläktarna där. Det syns på räkningen och det får inte gå på företaget enligt revisorn…
OT: Tror det där med att elen inte får gå på företaget går komma ifrån genom att teckna hyresavtal på lokalen i källaren, alltså att hans företag hyr källaren av honom som privatperson. Läst nått om det där i en artikel om att ha företaget hemma.
T: Jo, tror efter lite eftertanke heller inte det är nån direkt brandfara för byggfläkten, de damm som kan hamna på trådarna under tider inte fläkten är igång bränns nog direkt upp bara utan någon låga.
Och själva tillverkningen kommer nog inte damma mycke mer än din styvfarsas fönsterrenovering.
Att jag funderar över själva brandgrejjen är för att att vi har stallet nästan vägg i vägg under samma tak, därav försiktigheten.
Är också det som kan hindra vedpanna i lokalen, har för mig att de behövs en speciell försäkring då iom stallet.
// Paltfan