Fläck på golvet - tips mottages!
För ett tag sedan var jag ute och gick i regnet och hade då ett paraply som blev blött. När jag kom in la jag ned det på golvet för att torka. När jag senare lyfte bort paraplyet så blev det märken efter paraplyet på golvet. Försökte gnugga med rengöringsmedel och diskmedel, men det gick inte bort.
Hur ska man få väck det? Går det överhuvudtaget? Ska tillägga att golvet är någon slags plast matta. Vi ska snart flytta, och jag vill inte bli ersättningsskyldig för en sådan sak.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Finns kraftiga rengöringsmedel/boningsmedel för plastmattor som bör funka på det där, man ska dock vara försiktig så man inte gör en "för ren" fläck på plattsen istället. 
Sen finns det säkert olika trix utan rengöringsmedel man kan ta också, skadan på golvet är väl ungefär som en sån förmörknad i dusch/badkar om jag förstår rätt. Då kanske det funkar med en saltad citron eller vad för nå trix tanterna i rent hus nu använde där.
Kan man rengöra plastmattor på industrigolv som blir helt innött svarta så ska nog en fuktmarkering gå ta bort.
// Paltfan
Om jag inte minns fel kallas fenoment för "mjukgörarvandring".
Färgen från något blött, paraply, en blöt platspåse osv. kryper ner i plastmattan och fastnar. Det går tyvärr inte att ta bort.
Att man kan få de mest skitiga industrigolv rena är en annan sak, där ligger smutsen på mattan och i de partier som blivit nötta men fortfarande på mattan. Man använder då t ex. en "highspeed" men det är en annan historia.
Susanne 
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.
Skit också! Så då går det förmodligen inte bort då? Då blir det väl vi som får stå för kostnaderna då antar jag. Eller täcker hemförsäkringen upp detta?

Ring ditt försäkringsbolag och fråga! Det är mycket möjligt att det går att ta på försäkringen! Men sybs det mycket??
#4 Ja det syns rätt mycket. Hade en besiktingsman här idag och han sa att vi var tvugna att försöka få bort det annars skulle dom få byta golvet och det skulle ju vi få stå för förstås :(
Ska ringa till försäkringsbolaget imorgon, men jag tror inte att det täcker det faktiskt. Men höra kan man ju alltid göra.

Vad kommer det kosta då om de måste byta golvet??
Kolla först upp om du verkligen ska bli ersättningsskylldig för det.
Osäker om inte det där räknas som en normal "slitskada" eller vad det kallas, skador som uppkommer då folk lever i lägenheten.
T.ex fläckar på tapeter från soffor etc, sånt har jag för mig man inte blir ersättningsskylldig för.
Kolla upp det så de inte drar på dig kostnader som du rättsligt inte ska behöva stå för.
// Paltfan
Håller med #7. Om golvet inte var nytt när ni flyttade in så borde det gå under "normalt slitage".
Susanne 
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Är du med i hyresgästföreningen så kontakta dem och hör vad de säger.
Personligen tycker jag att det är *fult ord* att de läggs in mattor som är så fläckkänsliga i lägenheter.

Är du med i hyresgästföreningen så kontakta dem och hör vad de säger.
Personligen tycker jag att det är *fult ord* att de läggs in mattor som är så fläckkänsliga i lägenheter.
Det finns ett fläckborttagningsmedel från FixUniversal (kommer inte ihåg namnet exakt) som jag hittat på jordklok.se.
Jag har inte provat det medlet,bara universalputsen och den är superbra därför tror jag även denna är bra.Miljövänligt dessutom!
Tack så mycket för alla svar! Kommer tyvärr inte ha tid att köpa några medel eller liknande. För vi håller på att flytta ut för fullt.
Men jag bad besikningsmannen kolla hur gammalt golvet var. Sen ska jag kolla så att det inte går under "normalt slitage" som #7 och #8 skrev. Det var ju inte direkt meningen att det skulle bli en fläck, var ju enbart en olyckshändelse. Får se om dom har överseende med detta. Men det måste vara ett jäkligt känsligt golv. Tycker som #8 att det är dumt att ha ett så känsligt golv i just hallen. Där blir det ju lätt smutsigt.
Ah så vi får se hur det blir.