Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettinredning-och-design
Läst 1489 ggr
Stenis
0

Idiotisk design gnäll av er

Nu har jag fått det femtioelfte utbrottet på vår spis, så jag måste bara få bege mig ut och utbrista min klagan hur man vid designen av ett så funktionellt verktyg som en spis kan vara så inbota dum!

Saken gäller en electrolux hällspis från -03, en tämligen modern sak alltså. Hur man revolutionernade nog kan designa spisen så att allt överkok, alla spillrester fastnar i en "kanal" som löper runt hela hällen. Det är en omöjlihet att torka upp dessa utan att de hamnar på golvet. Dessutom är raden där vreden är utskjutande då spisen har en gullig bullig form vilket ytterligare försvårar upptorkningen av slafs på hällen.

Bu för denna spis, hoppas att det snart finns finansella tillgångar i tillräcklig omfattning i våra börsar så att denna bokstavliga skitspis kan förpassas till elskrotsavdelningen, för vet i katten om jag ens har samvete att kränga den på blocket.

Så nu har jag fått gnälla av mig. =)

Så till frågan, har ni stött på sådana här idiotskt utformade saker som ni vill spy er galla över?

rattmamman
0

Jag har en annan köksmaskin att gnälla över! Vi har en Miele diskmaskin som nu börjar ha några år på nacken. Fungerar som en klocka och disken blir ren - så varför gnäller jag? Jo, därför att när man ställer in smutskiga saker i diskmaskinen så rinner ju "klägget" (läs t ex o'boy rester) ner på botten i maskinen. Sedan stänger man luckan och "klämmer fast klägget" under luckans nedre kant. Där under blir det aldrig rent, då vattnet ju inte når in där under. Och jag kan lova att det blir äckligt med tiden… BLÄ!

Jag har funderat flera gånger på att ta kontakt med deras designavdelning för att påpeka missen, men man orkar ju inte bry sig tillräckligt. Suck.

tillalex
0

Design är för mig även konstruktion. Där är ElektroHelios ett riktigt lågvattenmärke. Tyvärr har jag gjort missttaget att köpa allt för många.

Vår tvättmaskin tappade sin ena balansvikt mitt under en centrifugering. For sedan ursinnigt hoppandes tvärs över golvet med ett j-vla väsen så långt den kunde tills sladden satte stopp. Då dök den på magen och dog. Jag bevittnade hela händelsen men vågade inte ingripa.

Vår diskmaskin har hittills tappat alla hjulen i underkorgen plus att överkorgen trillade ner en gång när den var full med finglas. Rotorarmen har spruckit och filtret varit tvärtätt. Det fanns en lucka som döljer det infällda handtaget och som skall försvåra för barn att öppna maskinen. Den pillade min son bort när han var 18mån. De vitala delarna dock reparerade nu (förutom glasen).

Vår spis kan bara värma i mitten på multizonsplattorna. Handtaget till ugnsluckan fick jag i handen när jag skulle plocka ut en stek och då lossnade även den yttre halvan av dubbelglasluckan och gav min lilltå en ny färg. Handtaget till det undre facket kom ett år senare.

Alla apparaterna har klarat 2-års gränsen galant. Sedan har förfallet börjat. Det är bara plast och smäck alltihop. Jag köper numera aldrig något av Electrolux/Husqvarna/ElekroHelios/Zanussi/AEG. Dessutom går jag och blänger på min köksfläkt och undrar när den j-vln skall totalhaverera, trilla ner och spräcka spishällen eller något. Den har gått felfritt i snart 10 år och det måste ju vara rekord för en E-H grej.

Margareta
0

Vi har alltid köpt cylinda när det gäller tvätt/disk och har aldrig köpt spis. Just nu har vi en AEG som jag tycker ILLA om…

/Margareta

Numer pensionär i Nynäshamn

Tom
0

#2, Oj, det var inte dåligt!

Tom

Denna kommentar har tagits bort.
Asagard
0

Haha, jag har också en sån där spis. Det är ju ett helvete rent ut sagt. Försöker få sambon att gå med på att köpa en RIKTIG spis i min mening - en gasspis. Men, han är svårövertalad. *morr*

Vi hade en EH- diskmaskin förut. Krackelerade totalt… Var väldigt skeptiskt till en Miele, har haft en förut och tyckte den var jobbig med bestickkorgen uppe, MEN, vi valde en ändå, pga att sambon var helt inne på Miele och vi kunde inte gjort ett bättre val! Den är helt underbar och värd varenda krona!!

Kommer hålla mig till Miele i fortsättningen, trots allt. Oskyldig