Titta på hus...
Hejsan. Jag och min sambo ska titta på hus på fredag och det är vår första husvisning.
Vi är båda väldigt förtjusta i huset men fick veta att det är kommunen som säljer huset å att de har styckat av mark innan de sålde det.
Vad ska man tänka på när man tittar på hus? Har ni ngr bra tips och råd?
vet ju att man tar ut en besiktningsman innan man köper men vad bör man titta på själv.
// Tina
Läget är viktigt. Skulle du placera ditt hus på den tomten om det inte redan fanns där? Kolla planlösningar.
Vänliga hälsningar
Niklas

Känn efter om det känns 'hemma'. Knasigt råd kanske men visst köper man väl på känsla?
Besiktningsman har du redan klokt nog tänkt på, så då har du redan täckt in det där med dränering och husbock….
Jag håller med. Är det något fel på huset går det att fixa, men fel läge kan du aldrig göra något åt. I alla fastighetsaffärer ska man tänka på de tre L:en:
- Läget
- Läget
- Läget
Och snåla aldrig, aldrig, aldrig in på besiktningen. Auktoriserad, beställd och betald av dig!

Ja, min pappa lärde mig precis det som AndersE också lyfterfram: Läget, läget och åter läget!
Vi själva har nyss sålt ett "mediåkert" radhus till samma pris som de totalrenoverade i samma område just för LÄGET…
Det finns 144 likadana radhus där jag bor just nu, men bara ETT med det unika läge vi har.
Det finns 18 med samma väderstreck och baksida mot allmänning, men det är bara vi som har "fritt" rakt ut. De andra 17 har tät kommunal skog eller berg som skymmer ljus, medan vi har en öppen slänt som blir en naturlig förlängning av tomten.
Han som köpte vårt radhus för några veckor sedan insåg (som vi gjorde när vi köpte 1999) att läget är värt den där lilla extra satsningen…så vi fick det vi begärde.
Numer pensionär i Nynäshamn

Är det kommunen som säljer? Oj…men tanke på vad jag läst i tråden "Lita aldrig på kommunen" så skulle jag vara lite orolig.
Fast vad vet jag…alla kommuner kanske inte beter sig som idioter. :)
Oskar