Mera brandrisk
Hej!
Jag såg tråden om infällda lampor och frågan om brandrisk där, vilket fick mig att undra om det är någon som vet hur det med risken för brand när man hänger prismor i ett soligt fönster?
Jag har slaktat en gammal kristallkrona och hängt upp en del av prismorna i fiskelina i köksfönstret. Det är jättefint när solen skinor och prismorna rör sig och kaster ljusglimtar på väggarna i hela köket.
Har dock börjat fundera på om det kan finnas brandrisk. Tror väl att väggarna är för långt ifrån för att ljuset ska kunna samlas i ett knippe, men om jag har rullgardinen nere och den är ju ganska nära prismorna.
Har någon erfarenhet av detta och kan berätta?

Hängande prismor rör sig hela tiden av luftströmmar, elementets eller solens värme, alltså står aldrig stilla. Det mest brandfarliga som finns fungerar som förstoringslas, ljuset kommer in från ena sidan och strålarna möts på ett visst avstånd på andra sidan. Finns ingenting just där, är det OK det också, men hamnar dessa på brännbart material, då är det kört.
Jag har hängande glaskulor och glasprismor i mitt hem i varenda rum, och är helt lugn och säker att branden kan inte uppstå pga dem.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Tack för ditt svar Maria!
Vilka fina prismor du har i ditt fönster.

Tack Shila, de är egna arbeten. Men jag har gamla regnbågefärgade också som på denna bild. Samt kristaller. Osv osv. Jag älskar hängande klarglas av alla slag
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo