Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettekonomi-och-juridik
Läst 2488 ggr
Kiara
2005-11-07 15:59
0

moms?

Jag har för mig att det finns någon här som kan det där med skatter. Så en enkel fråga var går gränsen då man blir momspliktig, om man vill leva lagligt?

Pelle
2005-11-07 16:22
0

Hej Kiara,

Blev lite fundersam, så jag gick till källan s.a.s 

Enl Skatteverket: Du är skattskyldig för moms om alla nedanstående punkter uppfylls:

• du omsätter (säljer eller tar ut) varor eller tjänster
  • varorna eller tjänsterna är momspliktiga
  • omsättningen görs i en yrkesmässig verksamhet och
  • omsättningen sker inom landet.

Sen finns det givetvis tjusiga definitioner av t ex vad som är yrkesmässig verksamhet (självständighet, vinstsyfte och varaktighet).

Effekten av att inte betala moms är ju att du inte heller får dra av ingående moms, då du i skattehänseende att betrakta som slutkonsument, och således den som sitter med Svarte Petter i momskedjan. Det finns alltså inga beloppsgränser att luta sig tillbaka på.

Hoppas att det gav ngn ledtråd.
/Pelle

Kiara
2005-11-09 10:22
0

Men man kan väll inte dra av mer moms en vad man får in?

Vinst syfte jag har svårt att tänka mig att min ”koppleriverksamhet” kommer att gå med vinst men man måste ju ta betalt och det går inte att ta det svart (häst avel). Jag tro jag frågar på katt sidan också katt uppfödning måste ju vara liknade. Jag har ju till 2007 på mig att ta reda på fakta.

Stenis
2005-11-09 20:22
0

Vad bedriver du för verksamhet? Det är lite svårt att veta vad som gäller i ditt fall. Är det hobbyverksamhet, f-skatt eller har du någon annan associationsform?

Bedriver du en näringsliknande hobbyverksamhet blir du momspliktig när du har en omsättning på över 30 000 per år.

Är du näringsidkare momsar du från starten.

Kiara
2005-11-10 10:25
0

Jag har en hingst som troligen kommer att bli godkänd för avel och man måste ju ta betalt för språnget. Sen får jag förhoppningsvis ett föl om året som kommer att säljas för 10000-15000kr lite beroende på kön och färg.

Eftersom dom flesta hingsthållare tar betalt med moms så undrar jag när, om och hur man ska skatta. Betäckningar är ju inget som går att dölja och ta ut en del svart det registreras ju hos avelsföreningen. ”Problemet” dyker upp 2007 och jag har ingen aning om hur många ston det kommer att bli om ens några. Det gör det också lite knepigt ska man säga nej till ett sto för att dom andra inte fått moms kvitto och nu går man över moms gräns.

Dom tidiga stona är ju dom som vill ha kvitto och dom senare är ofta privatpersoner så det blir lite bakvänt då.

Stenis
2005-11-10 13:54
0

I ett sådant här fall borde du uppfylla rekvesiten för att få F-skattsedel. Dvs du driver din verksamhet som enskild näringsidkare. Har du F-skatt blir du momsredovisningsskyldig redan från första kronan och skall anmäla detta innan du påbörjar din verksamhet.

Lrf-konsult brukar ge en timmes gratis rådgivning till de som skall starta upp en egen verksamhet!

Kiara
2005-11-10 15:01
0

Tackar och bugar, och jag måste ha F-skatt och lönar det sig eller är det bara kvitto mot kvitto?

Stenis
2005-11-10 23:50
0

Hur menar du lönar sig?

Med F-skatt får du större möjlighet till avdrag, du får göra avskrivinignar etc

Pelle
2005-11-11 12:15
0

Är ni här också….

Kiara, din situation verkar vara så speciell att det blir svårt att lösa allt här, men jag funderar lite på om du inte skall starta ett bolag med uppfödning som syfte och ta in både häst och kattavelsverksamheten i samma bolag. Större omsättning, mer avdragsmöjligheter mm mm. Kanske hästuppfödning som huvudsyssla, och kattuppfödningen lite som en bisyssla i bolaget.

Det borde gå bra att bedriva detta i bolagsform utan att skattemyndigheten har synpunkter på det. Mina föräldrar har tillsammans med två andra familjer under lång tid haft travhästar, och den verksamheten har de bedrivit i ett aktiebolag. Genom bolaget har de då köpt föl, betalat träning, veterinär, tagit in prispengar samt bedrivit avelsverksamhet. Några föl har de behållit, och några har de sålt när de inte visade sig ha "travhuvud". Detta har hela tiden varit på hobbynivå dvs de har inte tagit ut ngn lön från bolaget, utan de har skött det så att de till en början sätter upp ett AB med det aktiekapital som krävs (minst 100 000, men det går att trixa en del med det), och därefter skjuter till pengar som villkorade aktieägartillskott dvs lånar ut pengar till bolaget under tid för att kunna ta tillbaka det när ekonomin medger. Skulle det bli vinster utöver detta så tar man ut det som utdelning, och skattar ungefär som för lön iom att det är ett sk fåmansbolag.

Om du vill göra det i en enskild firma och redan har (och kommer att behålla) en anställning, så skaffar du dig en sk FA-skattsedel. Då betalar din arbetsgivare A-skatt som vanligt, medan du i ditt företagande betalar dina egna skatter och avgifter (F-Skatt). Du skulle dessutom kunna engagera en part till (kompanjon, familjemedlem el dyl), och då starta ett handelsbolag eller kommanditbolag.

Utöver LRF så kan du kolla med Jobs&Society, Nyföretagarcentrum (finns i Stockholm iallafall) för att få gratis rådgivning initialt.

Det är lite mer bök med att ha ett bolag, och det ställs större krav på dig med redovisning, revision, skatteinbetalningar mm, men iom att det ger dig lite bättre avdragmöjligheter som Stenis säger så kan det vara fördelaktigt. Det gör det ju även lättare för dig att göra affärer med andra näringsidkare.

Lycka till,

Kiara
2005-11-12 12:37
0

#8 Nu satte du griller i huvudet på mig, eftersom jag ändå har hästarna nu (utan inkomst) så skulle jag ju ta ut lön och i praktiken strunta i vissa avdrag. Snällt betala arbetsgivaravgift och arbeta 25 % med hästarna, hingsten och mitt sto håller jag ju på och körain och att köra på bröllop, invigningar, jubileum, student och möhippor mm det har jag gjort förut. Jag som alltid sagt att man inte ska ha sin hobby som jobb…det skulle vara kul ändåGlad

#7 jag menade att jag skulle kunna göra mer avdrag på inkomsten med F-skatt men det har ju sina fördelar att betala arbetsgivaravgift också, sjukpenning är inte att förakta.

Jag ska nog anmäla mig till en kurs i bokföring och ekonomi om man bryter sina principer till 25 % så är det väll inte så farligtFundersam

Pelle
2005-11-15 14:11
0

Det är en djungel att vara egenföretagare, men det är väldigt kul också…. Det bästa du kan göra tror jag är att prata med någon i detalj om hur du skulle kunna göra, och vad som krävs av dig mm.  Jag hittade en länk som jag tror hjälper dig en bra bit på väg… Nyföretagarcentrum i Gbg

MVh/Pelle