Måla om i badrum?
Vi har nu flyttat till en ny lägenhet där badrummets väggar till 50% av vägghöjden är täckt av kakel och ytan över är täckt med en vävtapet som de har målat aprikos. Jag har nu funderingar på att måla över den aprikosa färgen med svart så att vi kan få ett lite snyggare badrum (vi planerar att byta ut toalettsits, badrumsmatta och dushdraperi till svart).
Och nu undrar jag vad det är man bör tänka på innan man ger sig på att måla sitt badrum. (obs, jag vet att man måste ha speciell färg för att måla i våtrum, men jag vet inte vart man kan hitta sådan färg i annat än vitt, så tips uppskattas ;)

Behöver man speciell våtrumsfärg? Fuktspärr odyl borde ju finnas eftersom väggen redan är målad och tapetserad.
Är det en hyresrätt kanse inte fastighetsägaren uppskattar svarta väggar i badrummet. Ni kan bli skyldiga att återställa väggen när ni flyttar, dvs måla den i en neutralare färg eller betala pengar till fastighetsägaren så denne kan måla om. Kolla gärna med fastighetsägaren för säkerhets skull.
Är det en bostadsrätt så gör ni som ni vill.
När det gäller färg så gå till en specialicerad färgaffär så kan de hjälpa er.

Vi bor i hyresrätt och jag tänkte att jag skulle ringa till hyresvärden på måndag och fråga om det är okej. I vår gamla lägenhet så var det nämligen okej att själva måla om sovrummet då det satt vävtapet :)

#4 absolut skulle aldrig ge mig på något sådant i en hyreslägenhet utan att fråga. Bör dock påpeka att det är samma hyresvärd nu som vi hade i förra lägenheten.
Men min fråga handlade ju egentligen mer om hur man skall måla och vad jag skall tänka på när jag gör det. INTE om ifall jag har pratat med värden om det eller ej..

Se till att väggen är ren innan ni målar. Annars kan gammal smuts krypa igenom o förstöra färgen. Det råkade vi ut för. Inte kul!
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

#7 tack :) det var ett bra råd :)

http://www.alcro.se/Inomhus-vatrum-Tat_System.aspx?start=1
hittade lite information på färgtillverkaren Alcros hemsida, som kanske kan vara av intresse.
Olika färgaffärer säljer färg av olika märken, men de brukar ha samma typ av produkter.
Om ni väljer en svart färg till väggarna kommer ni troligen att behöva mer belysning i badrummet. Kan vara värt att tänka på.
Tom