Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettinredning-och-design
Läst 14063 ggr
Marga
0

Fäste till gardinstång

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu när det börjar bli ljusare funderar jag på att sätta upp gardiner i mitt sovrum (har bara persienner nu men det är ändå ljust). Jag har inte bott i lägenheten så länge, men konstaterar att det redan finns fästen till en gardinstång. Problemet är bara att det är någon gammaldags variant som jag inte vet hur den fungerar. Har tagit en (ganska dålig) bild. Känner någon igen ett sånt fäste och vet vilken typ av gardinstång det handlar om och hur man fäster den etc? Är väldigt ohändig och oteknisk… Bor i Stockholm om någon har tips på affär man kan kolla med.. Tacksam för alla råd..

Gluskap
0

Är det inte såna fästen till "vanliga" vita stänger, fast där ska föras in en platt med typ taggar på som man hänger stången på?? Fast kanske inte… hm, där är iaf något som ska föras in..

Om jag hade varit dig så hade jag skruvat ner den, skruvat upp vanliga gardinhållare på väggen utanför fönsterramen…
Ta en tur till Ikea, där har dom ju hela kittet med hållare, stång och ändknoppar för en billig peng!!

Tom
0

Ja att sätta upp nya gardiner är inte svårt. Kan du skruva i en skruv så kan du sätta upp nya gardiner. Som Gluskap skrev har Ikea väldig enkla gardiner till bra priser.

Säg till om du får problem så ska vi hjälpa dig.

Tom

Marga
0

# 1Okej, jag kanske ska ge upp de gamla fästena och satsa på nya istället. Det har du nog rätt i… Tänkte vara "bekväm" och köra på det som fanns.. Har ingen borr dock (inte i stan i allfall, finns nog en på landet), men en skruvdragare har jag. Och stege… kanske får ihop det…

#2 Tack Tom, inte otroligt att jag tar dig på orden om det där med hjälpen ..Flört

FrokenLindgren
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det sådana till en vanlig vit stång så har jag löst det genom att helt enkelt kroka i sådana här nyare hängen i de befintliga utskärda avlånga hålen där de här annars platta taggiga sätts in i. Slipper man borra nya hål också. Kanske inte så snyggt men inget man tänker på. Tog en bild så du kan se men sen såg jag att du har den där fönsterkarmen i vägen?

Marga
0

#4 Bra tänkt! Men som sagt, hos mig blir det nog svårt. Tack i alla fall!

kerstinjo
0

Jo nog är det ett vanligt fäste för gardiner som #1 beskriver, där man även kan göra som #4 har gjort. Men det är en väldigt konstig och "hemmagjord" placering av dem.  

Med den placeringen går de inte att använda för att kunna hänga upp ett par gardiner snyggt, så det enda du kan göra är att borra/skruva nya hål.

Kerstin 

Marga
0

#6 tack, jag har börjat ana att det får bli så. Använder normalt inte gardiner så jag vet knappt hur en gardistång är konstruerad och hur man hänger upp den. Skäms

Får ta en sväng förbi IKEA på "studiebesök" och försöka fatta hur fästena ska sitta och vad jag behöver. Men jag gissar att en borr är ett bra första steg… Det blir nog gardiner i sovrummet vilket år som helst…

Tom
0

#7, En borr är inte nödvändigt om du ska fästa den i trä. Då räcker din skruvdragare. Dessutom brukar skruvdragare kunna borra om det är en vanlig chuck i den.

Fråga på Ikea hur du ska göra så visar de dig på plats.