Hyra privat, råd?
Hej på er alla!
Nu är det så att jag och min sambo har chansen att få hyra en mindre trea av en privat hyresvärd. Vi tog kontakt idag efter att ha hittat annonsen på blocket.
Lägenheten ligger i en villa som bebos av familjen som hyr ut det, liksom i en liten utbyggnad och har egen ingång. Läget är perfekt, även storleken och att det finns tillgång till trädgård.
Kvinnan vi pratade med lät seriös och trevlig och vi vill gärna göra ett gott intryck när vi ska dit på torsdag och titta på lägenheten. har ni några tips om vad vi ska tänka på för att öka våra chanser att få den? (Hon berättade att det fanns flera intresserade)
Och framför allt vad ska vi tänka på när vi hyr av en privatperson? Hittills har vi bara hyrt av större företag.
Mvh/ Linn

Var öppen och ärliga redan från det att ni går in.
Trevliga och framåt.. Sen att ni kan ge referenser om det skulle behövas.
// Liinda

Få ett kontrakt.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

De kommer nog att fråga om era vanor, och om er, för ger man en del av sitt hem till låns till någon annan, måste vara lite känsligt. Så var förberedda med era svar och tveka inte med svaren eller ha meningsskiljaktigheter mellan er själva. Det kan handla om nattvanor, musiklyssnande, fasta inkomster mm. T o m fördelning av arbetet i trädgården.
Sedan är ju jätteviktigt att NI frågar Dem hur DE lever och hur DE vill att hyresgästerna ska vara, hur de väljer, och klargör att ni accepterar det och att ni skulle hemskt gärna ha lägenheten. (Om ni känner förstås att deras krav på nya hyresgäster är rimliga och de är trevliga. )
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Erbjud er att betala hyran någon eller några månader i förskott om de vill. Fast anställning och inga betalningsanmärkningar är nog någonting som hyresvärden uppskattar.
Tom
Om det är meningen at ni skall få lägenheten så kommer ni att få den.
Var er själva och var ärliga.
Har själv flera hus jag hyr ut till privatpersoner, och jag tar alltid efter första intrycket.
Man märker direkt om personen försöker att ställa in sej vilket för mej är = varningstriangel
kram och lycka till / Renate

Vi har hyrt ut våran lägenhet över garaget i snart fem år. Har haft 5 olika hyresgäster och det har aldrig varit några problem. Dock har detta varit ett fristående hus med egen ingång och egen parkeringsplats utanför.