Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettinredning-och-design
Läst 18926 ggr
Helajna
1

Mjölbaggar!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För några veckor sedan upptäckte jag en enstaka otrevlig insekt som jag inte visste vad det var och eftersom vi bor i ett nybyggt höghus på 6e våningen började jag fundera. Men då det var mycket att stå itu med så glömdes de bort och nu ser jag dem då och då och av en slump sprang jag över en bild och artikel av dem på internet och fick reda på att de är kastanjebruna mjölbaggar!! De är inte farlgt många nu, men tillräckligt för att jag ska bli äcklad, har även sett en i badrummet och här om dagen då jag kollade på tv kröp en på armen!! Så nu ska dem ut!

helst vill jag bli av med dem direkt nu men det kommer inte att hinnas fören efter helgen på måndag eftersom vi imorgon åker till mina föräldrar. Men på måndag ska vi ta en heldag och göra rent alla skåp, lådor, byttor i framförallt kök och även badrum.

Men innan vi börjar… vad ska vi tänka på? man vill ju inte göra en sån stor ränsning flera gånger på raken direkt.
Läste lite om att damsuga ut och sedan skura ut, skura med vad?
och sedan försluta alla nya varor med platspåsar, fungerar även glasburkar? för det är det vi brukar ha de flesta av våra varaor i i skafferiet.

gärna ännu fler tips! för nu ska dem bort :p

Mizzy
0

jag hade nån sorts mjölbagge för ett halvår sen i mitt torrskåp. Bor i hyreslägenhet, så jag ringde bara hyresvärden så fixade dom så anticimex kom och sprutade. Så hade jag varit dig hade jag fixat dit anticimex. För rensar du bara bort sakerna och torkar, så kan det fortf finnas ägg kvar i springorna i skåpen.

Jag slängde allt allt som var i skåpet och diskade alla burkar. Tyckte det va skitäckligt rent ut sagt! Sen när gubben från Anticimex kom, så sa han att det var onödigt att jag hade slängt allt, för det som hade skruvlock var visst rätt skyddat. Men då var det redan slängt :)

Huga-….jag ryser av bara tanken av dom….hoppas du får bort dom!

Helajna
1

ja, de är ju minst sagt obehagliga! glad att det inte kryllar av dem än dock, men det dröjer no ginte länge så på måndag ska de bort!
Ja, vi har funderat över alternativet med anticimex… kanske mans ka rensa allt som är öppnat i köket och sedan se till så de kommer och sprutar samma dag? antar att man inte kan lägga in mat där diekt då de sprutat…?

Mizzy
0

nä, tror jag fick vänta en dag typ. han var o sprutade på fm och jag satte in (det lilla jag hade) på em.

Helajna
0

Hej igen!!
ryktet om baggarna spred sig till min sambos mamma som tog detta på fullaste allvar! klockan 22,15 kom de inspringande här med diskhandskar och klorin och började tömma skafferiet.
det var inte så stor källa vi hittade men det är ju skönt att få bort det nu… vi får se om de är kvar efter helgen när vi kommer hem… då får vi ta hit anticimex! men nu är det i alla fall tömt och det verkar lugnt!
fy farao!!

däremot upptäckte vi att det inte var mjölbaggar utan plattbaggar… de angriper ungefär liknande saker men är mindre! men nu ska de väl vara borta för en tid i alla fall :p

kerstinjo
0

Huianna!

De angriper i första hand mjölprodukter av olika slag, men också torkad frukt och kryddor är i farozonen.

De är värmeälskande och förökar sig snabbast där det är torrt och varmt.
De är så små och platta att de t o m kan krypa in genom vikta pås- och kartongförslutningar.

Skalbaggen blir ca 3 mm.

Läste jag på Anticimex hemsida.

Kerstin 

mariatingsund
0

Den såg ut som om man satte ihop tre diamantstift, bara börja gravera med dem, haha. Den har rätt fantastiskt utseende, ett riktigt urdjur. Men visst, vill man inte ha dem i brödburken.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Sovgott
0

Då var det nog sådana vi hade i skafferiet för några år sedan! Jag upptäckte att det kröp pyttesmå skalbaggar på en mjölpåse. De var bara några millimeter i storlek. Jag fick panik! Blev så äcklad! Vi slängde ALLT vi hade i skafferiet. Till och med brödrosten och kaffebryggaren åkte ut!

Nu förvarar jag alla mjöl och gryn i glasburkar med tättslutande lock eller i förslutna plastpåsar. Och jag rengör skafferiet ofta. Har tack och lov inte råkat ut för några fler invasioner av urtidsdjur i skafferiet!

Dock är jag sur på min sambo som inte torkar av skärbrädan efter sig utan bara skjuter in den. Vart tror ni smulorna hamnar? Jo, i vårt kastrullskåp! Och en dag upptäckte jag mjölbaggar i en kastrull! Men de var döda så det var bara deras skal som låg där i, men ändå! Blä!

kerstinjo
0

*fniss* ja, får man panik på odjuren så kanske brödrosten och kaffebryggaren åker ut. Glad

Kerstin 

Joline
0

Lägg lagerblad på ett fat och ställ på hyllorna i skafferi och kastrullskåp. Tydligen skyr baggarna lagerblad…

JolineJolineJoline

Bjornen
0

När jag var liten hände det då och då att man fick mjölbaggar och då var det att sikta mjölet. Vi malde vete och korn själva och förvarade det i 50 kg linnesäckar. Efter en siktning av mjölet var de borta då kokongerna fastnade i den granna sikten. Mjöl med klumpar kan vara kokonger av mjölbaggar eller andra mjölätare.

De vanligaste "odjuren" i skafferierna är väl fläskängrar som äter diverse proteiner som t.ex. klistret i mjölpåsarna.

Joline
0

När jag bodde i lägenhet fick jag en gång besvär med ängrar. Dom flesta bostadsbolag brukar ha avtal med anticimex, så jag fick hjälp gratis av dem.

Jag frågade var ängrar kommer från, och han undrade om jag brukar vädra mycket. Ja ett litet fönster sår öppet dygnet runt sa jag. (bodde på 3dje vån)

Han sa att dom flyger in på våren, när dom har parningstid, och lägger ägg…

Blä usch Blä

heliotropes
0

Pälsängrar och fläskängrar kommer och går inomhus, de "lånar både värmen och "maten" som ligger under lister och dyl. de kommer in på hösten och lägger ägg på något gynnsamt ställe och sedan till våren har den förpuppade larven blivit bagge och vill ut i det fria och leta partnerGlad någon enstaka kan jag gå med på, men inte om det skulle bli massor, hittills har det genom åren varit någon enstaka.

Mjölbaggar eller vad det nu var fick jag in en gång med ganska nyköpt oskuret knäckebröd….det var bläää! de låg massor på varje lager…det blev anticimex. Knäckebrödet låg i skåpet ovan kylskåpet, det var varmt och gott åt dem.. tydligen.

Eva // medarbetare på Perser

Sovgott
0

#9. Lagerblad? Får väl testa! Det är nog lättare än att lära min sambo att städa. :)

Joline
0

#13 På tv, minns inte vad programmet heter, -svenska varianten- med 2 käringar som invaderar ett skitigt hem och petar o luktar på allt äckligt dom hittar

Sen tokstädar dom hela klabbet och allt blir frid och fröjd

JUSTJA  RENT HUS! NO SHIT!! Där rekommendera dom lagerbladSkrattande

Helajna
0

ojoj…här har det skrivits mycket och jag har inte hängt med :p

ja, vi såg den där bilden inne på anticimex och den stämde överräns med det vi såg. vi tog ut hela skiten med klorin, slängde det mesta, frös in en del och efter att vi skurat ut har vi sett en enstaka i skafferiet som fortfarande står tomt, idag sk ajag åter igen ta med klorin sedan om ett par dagar börja lägga in nya saker med påsar runt.

ett tips som jag fick var att frysa in allt nytt mjöl, hvregryn med mera innan man använder det, då är det lugnt sen. så det har vi med börjat med nu :) även vi har alltid haft mjöl  i förslutna glasbunkar, men just nu hade vu två påsar dinkelmjöl efter brödbak som stod öppna…typiskt :p

Lena82
0

#9 Det där med lagerblad har jag också hört. Ska faktiskt alltid ha ett fat med lager blad i varje skåp och ett par blad i varje låda efter jag har flyttat till den andra lägenheten.