Fiskjobb
Ibland kan jag inte låta bli att undra om det är så mycket jobb som det verkar vara med att ha akvarium. Alltid då och då springer man in i någon som avsatt en dag för att byta vatten i och underhålla sitt akvarium…
Är det mycket jobb, eller är det helt enkelt så att det, i likhet med disk, samlas upp tills det tar en hel dag att få undan?
Det var längesen jag hade akvarium sist. Som jag minns det är det som med så mycket annat;
Antingen gör man nästan ingenting väldigt ofta - eller så gör man väldigt mycket väldigt sällan….
Som jag minns det så när man precis storstädat så är det kul att underhålla - man skrapar rutor och gör rent filter ofta - sen falnar intresset tills det en dag ser ut som en kloak. Då storstädar man en eftermiddag, och så börjar det om igen…
Totalt sett tycker jag inte akvarium är särskilt krävande - och inte så särskilt kul heller…
Jag har för mig att större akvarium brukar vara lättare att sköta än små. I stora är det lättare att få ett ekosystem som klarar sig själv. Kan någon bekräfta eller dementera det?
Vänliga hälsningar
Niklas

Hej EriK
-Jag jobbade förut i zoo butik och visst kan akvarium både vara roligt och vackert..
-Vad har du tänkt på för fiskar?
-Jag tycker att växterna är nästan lika viktigt för att bygga upp vacker miljö.
Med ett bra reningsverk och pump och några algätande fiskar håller det sig ganska bra på 4-5 månader.
-Tips därimellan att ta en vanlig kökssvamp och sträck in handen och svabba av glaset innanför en gång i veckan och röra runt i gruset i bland,byta växter/rensa fula..
Låna några böcker och få insperation.
-Tänkte du bygga själv akvarium eller köpa?
Gå gärna in om du är intresserad i en Arken butik där har de bra utbildad personal och dessutom brukar de ha löpande kontrakt med tex. köpcentrum,mm som har stora akvarium för underhåll så akvarium brukar de kunna.
-Lycka till mvh Linda
"-Tips därimellan att ta en vanlig kökssvamp och sträck in handen och svabba av glaset innanför en gång i veckan och röra runt i gruset i bland,byta växter/rensa fula.."
Precis!
Ett par veckor, sedan mer sällan, och ännu mer sällan… och sen är det en kloak och halvdags storstädning…

#3, 4: Min pappa brukade ha en fisk som åt upp allt som växte på rutorna. Det var väldigt bekvämt. Fast den åt ihjäl sig till slut.
Vänliga hälsningar
Niklas

#5 Hahaha! Vilken rolig sträng! Stackars lille fisk!

Har haft en hel del akvarium när jag var liten. Och det som Niklas säger verkar stämma bra, akvarium under 100-200 liter är ofta bökiga att hålla snygga medans större akvarier ofta sköter sig själva. Verkar som att det är svårt att få till ett fungerande ekosystem i mindre akvarier.
Det är nog också vanligt att man har för många och/eller för stora fiskar.
Oskar