Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 5694 ggr
johan
2009-02-22 20:22
0

Sopsorteringssystem

Jag skulle vilja hitta ett fiffigt system för att sortera avfall. Främst är det glas, metall och PET-flaskor jag vill kunna få undan.

Planen är att hitta en lösning man kan ha i ett köksskåp. Måtten är 35 cm bredd, 35 cm höjd och 55 cm djup. Man behöver kunna dra ut lösningen, så en utdragbar hylla med avfallshinkar vore en bra idé.

Har du tips på var man kan hitta antingen en färdig lösning eller hur man enkelt gör något själv?

Mvh // Johan

Niklas
2009-02-22 21:04
0

Det finns färdiga system, men eftersom du ska ha PET-flaskor i det tror jag inte att de funkar så bra. Det blir för smått.

Källsorteringssats

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

johan
2009-02-22 21:38
0

Just PET-flaskor är ju så skrymmande, så det det kanske inte är det allra viktigaste.

Tack för tipset.

Såg även att Ikea hade något liknande.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90110155

Mvh // Johan

Niklas
2009-02-22 23:40
0

Vi brukar använda Granits tvättkorgar till PET-flaskor:

http://www.granit.se/?id=222

Korgen står i köket. Vi ställer en papperskasse i och lyfter ur den när den är full. Om man bara har PET-flaskor ibland behöver den kanske inte stå i köket hela tiden.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

[Asta]
2009-02-23 01:09
0

Det är jobbigt det där med allting som skall sorteras. Vi har ett förråd där vi ställt in sådana här lådor ovanpå varandra. Ganska bra om man har plats. Kan man bara lasta in lådan i bilen när den är full.

SORTERA Låda med lock;)

mariatingsund
2009-02-23 23:21
0

Det kanske är lösning att inte handla PET-flaskor? Nåja, delvis på skämt, men om man har en liten vattenrenare hemma - om det nu behövs, eller en sodasteamer, då slipper man PET-flaskorna. Vi har visst varken det ena eller det andra, men klarar oss ypperligt med kranvatten, eftersom vi har sååå gott vatten här, utan skämt.

Vi har inget annat en några rektangulära plasthinkar uppradade under diskbänken och så har vi kompost i trädgården. Tack o lov har vi återvinning bara en kilometer så det år smidigt att bli av med sakerna.

Det var tyvärr inte svar på din fråga, ville bara förmedla att man kanske klarar sig utan stora förändringar.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

johan
2009-02-23 23:32
0

#5: Den dagen man kan ha en kran med Coca Cola hemma så blir det inga fler PET-flaskor. :)

Mvh // Johan

[Asta]
2009-02-24 10:26
0

Vi har en sodastreamer hemma och dricker i princip aldrig läsk (köps dock hem när vi har gäster - själva dricker vi aldrig) - men av någon anledning samlas det ÄNDÅ PET-flaskor här. Vete tusan hur det går till. Sedan blir det inte massor - det kan erkännas.

kerstinjo
2009-02-24 11:41
0

Petflaskor har jag inga bekymmer med eftersom jag inga köper.

Men annars får jag erkänna att jag är urdålig på att sopsortera. Men större saker åker vi till tippen med eller lämnar till insamling.

Kerstin 

SamanthaJones
2009-02-24 13:02
0

vi har alla våra petflaskor i en sopsäck i källarförådet och den töms kasnke varje/varannan vecka ;) Vi dricker mycket läsk! HAHA

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

lisette
2009-02-25 21:09
0

coca cola och sodastreamer cola kan ju inte jämföras ens! den man blandar själv är vedervärdig.

vi har en sopsäck ute i garaget.