Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 3407 ggr
anaprincess
0

Får vi ersättning?

Vet inte om detta är rätt forum men provar ändå :)

Kom hem idag efter en helg hos föräldrarna. Hittar då en lapp på golvet där det står att en lägenhet har fått vattenskador och vattnet runnit ner i förråden.

När jag går ner till vårt förråd så är nästan allt i förrådet förstört och genom blött. Vår gamla tv, högtalare, ett xbox360, kläder, barndomssaker mm. Det var vatten över hela golvet.

Nu undrar jag har vi rätt till ersättning för våra förstörda saker? Vem ska betala ut ersättningen? HSB eller försäkringen?Vi bor i en bostadsrätt

Sen undrar jag har inte HSB skylldighet att ringa och medela när något sånt här händer? Det var inte dom som postat lappen utan dom som fixar vattenskadan :/ Dom har varken kontaktat mig eller min sambo. Och tänk om jag inte kommit hem idag då min sambo är bortrest så har jag varit hos mina föräldrar, skulle våra saker bara legat där och möglat då? Dåligstil av dom tycker jag iaf.

MVH Malin

Dojdan
0

Först och främst: otroligt dåligt av HSB att inte meddela er om skadorna. Sen tror jag att det är genom er hemförsäkring ni ska ta det. Elektroniken kan ju ersättas, men det är värre med barndomsakerna Rynkar på näsan

Bjornen
0

Din eller/och husets försäkring. Om vattenskadan orsakats av föreningen (läckande rör eller stammar o. dyl.) bör föreningen vara delaktig i ersättningen. Om det däremot är lägenhetsinnehavaren som orsakat vattenskadan (vattenkran, läckande tolettstol efter avstängningskranen, glömska eller dyl.) är det han/hon som blir skyldig.

Sovgott
0

Vad jag har läst mig till så får man inte ut någon ersättning på hemförsäkringen för grejer som man förvarar i vinds- eller källarförråd? Är det så?

[Asta]
0

Det brukar vara ersättning på även källar- och vindsutrymme. Om man uppfyller aktsamhetskrav, dvs låst m.m. och så brukar det inte gälla för värdesaker som lagras i sådana utrymmen.

Halvdansken
0

Nu är de längesen, så reglerna kan ha ändrats, men då vi hade vindsbrand så fick jag ersättning för allt som blev förstört där från min vanliga hemförsäkring.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

anaprincess
0

Oj nu blev det många olika svar här. men kan säga att förrådet var låst och det var inte vårat fel att det kom ner vatten där.

Dojdan
0

Hehe.. det bästa dui kan göra är nog att ringa HSB och ditt försäkringsbolag!

anaprincess
0

#7 Kan inte ringa då det är min sambo som har försäkringen och äger lägenheten.

Solaika
0

Ringa och fråga kan man alltid göra. Kolla hur det går till när sådant uppstår.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Tom
0

#8, Jodå visst kan du ringa. En hemförsäkring gäller för hela hemmet och det kan bestå av fler än en person. Är du skriven där så gäller försäkringen även dig.

Tom

kerstinjo
0

När jag fick en vattenskada i min lägenhet som orsakades av rörmockare Skrattande så gick min hemförsäkring in och täckte. Det gällde även för det som vattenskadades i garaget.

Kerstin