Nu har vi köpt hus
Hej. Den här sajten har jag inte varit in på tidigare men nu passar det mig utmärkt eftersom min särbo och jag nyligen köpt ett gammalt hus i bykärnan i Degerby, Föglö. Gården heter Solbacka och ligger högst uppe vid en backe. Huset är beboeligt som det är nu men vi ämnar renovera hela huset, ända från eldragning, VVS, nya bräden på ytterväggar, tak…ja allt. Vi får sätta vår egen prägel på vårt första egna hus (och förhoppningsvis det enda). Gissa hur roligt det känns? I morgon skall vi till banken och pappersexsercisen skall stökas över. Sen kan vi flytta in om vi vill … hoppas jag i alla fall. Har ni några praktiska råd att komma med tas dom emot med stor tacksamhet. Är ju lite svårt att riktigt veta VAD man skall börja med. Tilläggas kan att alla fönster också skall bytas.
Oj, vad svårt. Ska man flytta in vill man kanske börja med att göra det beboeligt?
Annars är det väl bäst att börja utifrån och skydda huset mot väder och vind. Får man taket tätt och ytligt trä och fönster skyddat mot väta så har man ju i alla fall stoppat "förfallet".
Sen är det ju detta som är så svårt - att göra i rätt ordning. Så att man inte lägger nytt golv, som man sedan måste riva upp för att komma åt några rör som måste läggas om.
Även om man vill göra mycket själv kanske man ska betala för att få hjälp med en bra arbetsgång?
Huset ser trevligt ut. Kan nog bli riktigt funkis-charmigt.
Har tänkt att vi skall måla det gult med vita knutar. Det heter ju Solbacka så varför inte gult som solen då?
grattis till erat nya hus!
ska ni göra stora ombyggnationer invändigt och/eller utvändigt så tycker jag att ni ska ta hjälp av en arkitekt. Vid större förändringar kan detta både bli bättre resultat och även billigare.
Vi skall inte göra ngn ombyggnad utan renovera, det är lite skillnad. Min särbo är elektriker och han har varit i många gamla hus och fixat både el och VVS, sedan skall vi fixa köket och där ser vi på alternativa lösningar tillsammans. Vid fönsterbyte blir det väl ngn firma som får komma och göra det, i övrigt skall vi nog klara det mesta själva för att hålla priset så lågt som möjligt. På den här sajten kan man ju få tips och råd om det är ngt man undrar över och det är bara bra.
Grattis till huset!
Jag gillar gula hus men ert hus hade en ovanlig färg som såg riktigt trevlig ut. Jag skulle behålla den i stället. Vill ni göra någonting åt utseendet ska ni bara ändra färgen på den grå betonggrunden och byta räcket på trappan. Det skulle göra underverk för ert hus.
Angående fönsterbyte kan jag säga att det inte alls är speciellt svårt. De gamla fönsterna tar man enklast bort genom att först haka av fönsterbågarna. Sedan sågar man av karmen mitt på båda sidorna och bänder bort dem.
När man sätter in fönster börjar man med att sätta en spik på varje sida i överkant i öppningen så att inte fönstret kan falla ut när man monterar det (dessa ska bort sedan). Ta några kilar och se till att fönstret är i våg. Sen skruvar man in karmskruvarna och justerar så att det sitter helt rakt åt alla håll. Sist tar man fogskum och sprutar in mellan karm och vägg så att det blir tätt.
Spika dit lite foder så är det klart.
Tom
Tom. Tack för dom tipsen, det var verkligen bra tips. Den röda färgen är faktiskt Falu Röd som den förra ägaren önskade sig till födelsedagspresent för många år sedan. Det är väl också ett bra tips till den som känner att inte pengarna räcker till. Önska sig pengar eller målfärg mm till födelsedagspresent.
Vi skall till banken idag och fixa papper och pengar, sedan kan vi börja planera på allvar. Det känns så himla skönt. Synd bara att man inte tagit detta steg tidigare, men bättre sent än aldrig.
Jga håller med Tom, och tror inte att huset passar i gult. Jag gillar egentligen inte grått, men ett funkishus kan se helt modernt ut i en sådan "innefärg".
Om ni byter fönster (är det verkligen nödvändigt?) så skulle jag försöka få så lika originalfönstren som möjligt. Det är lätt att förstöra ett hus intryck med nya fönster…

Charmigt hus. Förutom det som nämnts så kanske man kan byta ut betongtrappan mot en större i trä? Och så kanske fixa iordning gräsmattan lite. :)
Oskar
Trappan och den lilla farstukvisten skall bytas liksom mycket annat. Vi var och skrev på pappren igår (18.10). Gräsmattan skall också fixas, det har varit tomt hela sommaren så ingen har klippt gräset alls nu så vi har massor av sysselsättning men vi gör det åt oss själva och det är en mycket skön känsla.
Försök inte göra allt samtidigt. Risken är bara att ni bränner ut er och tröttnar på allt istället. Gör det i en lagom takt så att ni kan njuta av det för en lång tid framöver.
Tom
Klokt Tom!
Jag känner så många entusiastiska par som bränt ut sig och sen även skilt sig. För mycket "arbete" på fritiden blir rena skilsmässodiket om man inte aktar sig.
Var RÄDDA om er och känslan av att vara GLADA och NÖJDA och ta en sak i taget. Huset står kvar!!!
Numer pensionär i Nynäshamn
Tack för alla kloka ord och tips. Min blivande sambo (vi har faktiskt bott under samma tak tidigare fast vi nu bor på varsitt håll) har varit och installerat el (är elektriker) och fixat i gamla hus så mycket att han vet en hel del nog men det är roligt ändå att få tips.
Vad gäller fönstren är det tyvärr nödvändigt att byta, dom börjar bli så dåliga men naturligtvis skall vi försöka få det gamla stuket på de nya bågarna också. Vi har nog ett flerårsprojekt framför oss men vi gör ju allt åt oss själva i stället för att betala en massa pengar i hura åt andra. Vi ser fram emot att få flytta dit men knappast blir det väl att börja med renoveringen förrän i vår eller sommar, det går ju nog att bo där redan nu fast det är sjabbigt och nött på insidan. Det är vårt eget och det är huvudsaken.

Om fönsterna blivit dåliga pga att bottenstycken har mörknat/rötangrepp men att fönsterna i övrigt är friska då kan man ju göra som förr såga bort de dåliga å laska i med friskt virke men idag kanske man inte vill göra så men de blir ju billigt men man bör ju ha en gammal snickare som tittar på de hela först å ger en lite goda råd
mvh/bjorsa
#14 Jag tror också att det ofta kastas fönster som har år kvar att leva. Jag har själv provat att göra så i ett tidigare hus.
Här kommer det ännu mera tips som skall tas i beaktande. Tusen tack för det. Skall åka ut i morgon eller söndag och då gå där i lugn och ro och se mig/oss omkring vad som skall göras nu innan jag plockar ihop mitt i lägenheten och flyttar ut. Själva början på renoveringen tror jag nog blir först till våren men ngn vägg vill vi nog fräscha upp innan man sätter dit några grejor.
#16 Jag kan tänka mig att det kan vara smart att bara fräscha upp lite "slarvigt" så där och först bo in sig lite. Då märker man lättare hur man vill ha det…
AndersE. Ja det blir väl ungefär så det blir för vår del men det beror väl mest på årstiden att renoveringen kommer igång först till våren men det kanske är bara bra så får man känna efter vilka förändringar man måste ta itu med först.

Fast vinterhalvåret, då det ändå är mörkt och trist, kan vara ett ypperligt tillfälle att pyssla med huset - i alla fall inomhus. Vi har alltid gjort det den mörka och "trista" årstiden.
Bo in er först innan ni renoverar annars blir det lätt fel och man får renovera om.
Det första vi renoverade i vårt radhus var hallen…det tog ett helt år innan jag bestämt vilken färg jag ville ha.
Ett halvår senare var det dags för äldsta flickans rum. Där bestämde inte jag så det gick fort.
Trappan ner var projekt 3 som kommer att göras om då vi redan från början visste att det blev ett hast-jobb och ingen blev riktigt nöjd. Dessutom vill vi ha en annan trappa som är svängd åt ett annat håll.
I augusti i år hade vi bott här i 2 år.
Susanne 
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.