Måla billybokhyllor
Går det bra att måla direkt på billybokhyllor i björk eller måste man "rugga upp" ytan först för att färgen ska fastna?
Tanken är att det ska se ut som de är inbyggda, därför vill jag att det ska se så likt ut väggen som möjligt.
Mvh // Johan

Testa att grundmåla med häftgrund motsv på något undanskymt ställe av bokhyllan Billy. Sitter den färgen, vilket jag tror att den kommer att göra, så räcker det förmodligen att du tvättar ner ytan med målartvätt innan du målar.
Tack!
Om det inte fungerar måste man ju ändå slipa, så man riskerar ju inte att fula ned bokhyllan allt för mycket i vilket fall som. Men det vore onekligen skönt att slippa slipa.
Mvh // Johan
Enklast om man ska slipa bör vara att skruva sönder billyn. Att slipa insidan på en monterad hylla är inte lätt, men plockar man isär den är slipandet avklarat på några minuter. Vad jag kan minnas är en Billy inte limmad någonstans.

"Ramen" till bokhyllan Billy sitter ihop med sk "Ikeaskruvar", mitthyllan är fastskruvad i ramen med "Ikeaskruvar", baksidan av masonit sitter fast med några nubb och de övriga hyllorna ligger löst på små metallpluttar. De lösa hyllorna tar givetvis ur när ska måla, hur man ska göra med ramen får man nog nästan pröva sig fram till vilket som är enklast att måla den ihopsatt eller demonterad.
Jag målade min gamla Billy för några år sedan. Tog isär den helt och hållet för det blev så mycket enklare att slipa och måla den. Använde roller har jag för mig. Den blev jättesnygg efteråt.
Tror absolut du måste rugga upp den först så färgen fäster.

Att rugga upp ytan är inte jobbigt alls, det går fort och smidigt, det är inte så att du måste slipa bort all lack som finns där, om du nu vill täckmåla alltihop. Lycka till.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo